Annons:
Etikett17-starta-eget
Läst 1934 ggr
Borntobekind
2014-02-26 20:32

Prissättning Mediaföretag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänker starta ett eget företag och sitter nu och klurar på tjänster och priser. Har gjort en liten lista men tänkte kolla med er hur om jag är helt ute och cyklar eller om jag är på rätt väg.

Vad är ni villiga att betala är alltså det jag vill veta :)

Tack på förhand

- A Hard Life Makes You Shine In The End -

Annons:
Halvdansken
2014-02-27 22:40
#1

Beror ju på hur duktig du är….

Vad menar du med broschyr? Har du max antal sidor på den? Är priserna till företagen med eller utan moms?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nosen
2014-03-02 22:55
#2

Hör av dig till företag och fråga vad dom har för priser. Alltså företag som ser ut att ha samma kunskapsnivå som dig. Jag tycker dina priser ser hyffsade ut rent allmänt. Men jag har ju ingen aning om du är värd det. Vet ju inte vad du kan :)

LillPom
2014-03-07 21:50
#3

Nu vet inte jag vad du menar för fotografering i din prislista men de som jag fick lära mig ifrån (Om man ska vara fotograf iaf)

Nu vet jag inte vilken typ av fotografi du menar i din beskrivning.

http://www.sfoto.se/Vad-kostar-en-bild

Vad har du räknat med i dina priser? Har du funderat på hur mycket du ska lyckas tjäna in osv? :)

De viktigaste är ju upplägg vad kan du erbjuda? Varför skulle man betala dig pengar och vad får man för dina tjänster?

De svårt att säga om priserna är rätt när de inte finns allt för mycket information att gå på. :)

[Murvel]
2014-03-19 16:23
#4

Jag tycker att priserna ser oerhört låga ut. 50 kr för en bild och 300 kr för en timmes fotografering är makalöst lite, och hjälper till att dumpa priserna i branschen. Företag kan vilja använda bilder i marknadsföring och då ska de betala för det också :) 

I stället för att ha en särskilt prislista så ska du tänka ut vad varje projekt är värt både för dig själv (hur mycket tid lägger du ner? Hur mycket måste du planera inför det?) och för kunden. 

Kolla länken nedan för lite vägledning! Det är många fotografer som följer rekommendationen, men vissa kunder vägra betala enligt den och då finns det inte mycket att göra annat än att förhandla fram ett lägre pris. Men grundpriser ska inte vara lågt satt, då företagen knappast erbjuder dig mer än du själv säger att du ska ha ;)

http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2011_web_k5.pdf

Edit: Ser nu att LilPom ovan redan länkat detta :P

Upp till toppen
Annons: