Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 6021 ggr
claris96
2/7/14, 10:45 PM

Hjälp med CV/Personligt brev

Är det någon som skulle kunna skriva ner i typ punktform vad som behöver vara med i ett Cv eller personligt brev? 🙂

Annons:
Blanksteg
2/8/14, 12:01 AM
#1

CV:

  • Arbetslivserfarenhet
  • Utbildning (om du har mer utbildning än arb.erfarenhet - eller inte så relevant erfarenhet - så sätter du utbildningen överst)
  • Språk- och datorkunskaper
  • Vad som helst som kan anses vara en merit: t.ex. om man varit ordförande i en förening, eller haft en annan aktiv ställning i organisation/förening/klubb/osv.
  • Fritidsintressen om man tror att det hjälper att lyfta fram hur man är som person.
  • Körkort, om du har det.
  • Referenser (alt. skriver du att referenser lämnas vid begäran)

Brev:

  • Hur fick du reda på tjänsten?
  • Varför vill du ha tjänsten?
  • Varför ska de välja just dig? Vad kan du erbjuda dem?
  • Ge praktiska exempel som lyfter fram dina positiva egenskaper (referera till tidigare jobb, etc), och ta bara upp de egenskaper som du tror passar för tjänsten du söker. Rada inte upp dina egenskaper och hur du är som person, ge alltid exempel.
  • Vad har du för kunskaper, kompetens som du kan använda dig av för tjänsten? (upprepa dock inte vad som står i CV:t., utan var mer ingående)
[Moa-]
2/8/14, 9:21 AM
#2

Blanksteg; jag säger tvärt emot, i ett personligt brev skall du skall inte skriva varför du söker tjänsten och hur du hittade den, i alla fall inte överst. 

I det personliga brevet skall du direkt motivera varför du skall anställas på det aktuella jobbet. Inled alltså med argument, argument och argument som är matchade till den tjänst du söker.

Därefter är det lämpligt att operationalisera sina övriga erfarenheter och lyfta fram vad man tagit med sig därifrån.

Därefter kan du lyfta upp dina egenskaper, däremot, rabbla ingen lista, utan operationalisera och motivera varje egenskap du lyfter upp. Att du i ett CV skriver "Jag är glad, positivt och framåt" så säger det inget till en rekryterare, utan du måste ha belägg för allt du säger. 

I CVet skall inte fritidsintressen vara med, detta då dessa som regel ej är en merit. Är det något som särskilt efterfrågas kan detta lyftas upp i personligt  brev, annars tar man inte upp dylika.

Lycka till!

oh-la
2/8/14, 10:44 AM
#3

ett cv ska vara kort och sakligt.mycket av det kan skrivas i punktform. på mitt cv har jag 5 punkter samt personuppgifter i sidhuvud med telefonnummer, mailadress, personnummer och hemadress.

punkterna är Utbildning, med vilken typ av utbildning det är (grundskola, gymnasial etc) samt mellan vilka år. högskolekurser står med en då med antal poäng. ex. Grundskola: 1994-2003. inget mer än så behövs.

därefter Arbetslivserfarenhet. skriv vilket arbete du haft, ex "lokalvårdare, Härryda kommun" eller förskolepedagog, Hittepå förskola, samt under vilken tid. under det har jag en kort (två meningar max) beskrivning av arbetsuppgifter och ansvarsområden. och längst ner kontaktuppgifter om jag har en referens till den arbetsgivaren.

efter det, Övrig utbildning. det är kurser jag exempelvis tagit i arbetet. även här punktform. här har jag med körkort och miljöutbildningar, samt kurs i handelsvillkor. skriv vilken kurs, vem som håller i den samt när. i mitt fall Incoterms 2010 - Svenska handelskammaren juni 2010.

Språkkunskaper. inga utlägg, var kort. typ Svenska - Mycket goda kunskaper. Engelska - Goda kunskaper tal och skrift. Tyska - hjälpliga kunskaper skrift (som exempel).

min sista punkt är bara en lista över vilka bifogade dokument jag har till mitt cv. det kan vara personligt brev, utdrag från brottsregistret (i de fall det krävs, som inom skola och barnomsorg) eller kursintyg.

det personliga brevet då.

mitt personliga brev är uppbyggt från punktform, alltså jag har några punkter som jag skriver runt. punkt 1 är personlighetsbeskrivning (vem är du och varför är DU den dom söker? berätta). punkt 2, Intressen. punkt 3, tidigare arbeten och meriter, en lite längre beskrivning av tidigare arbeten och meriter där. här ska du ta med det du tror att dina tidigare arbeten gett dig som gör att du är attraktiv! sista punkten, Styrkor. här avslutar du med vad det är som gör dig till personen man VILL ha i sitt företag. medan du i första punken kanske talar om att du trivs med att jobba i grupp, men inte har några problem att fatta självständiga beslut, sammanfattar du liksom dina starkaste meriter i sista punkten. jag tänker så att man både börjar och avslutar sitt personliga brev med sina starkaste positiva egenskaper.

tänk också på att ett personligt brev och ett cv inte ska vara en massproduktion! du ska inte skicka ut samma till alla företag, då blir det liksom utslätat för att passa alla, istället för specifikt. det behöver inte vara några stora grejer som skiljer, men på ett ställe kanske man vill framhäva att man är en bra "team-player" och på nästa att man är självständig och duktig på att fatta beslut uta att vela.

så är mitt CV och personliga brev upplagt i alla fall :)

[Moa-]
2/8/14, 11:15 AM
#4

"punkterna är Utbildning, med vilken typ av utbildning det är (grundskola, gymnasial etc) samt mellan vilka år. högskolekurser står med en då med antal poäng. ex. Grundskola: 1994-2003. inget mer än så behövs." Vilken skola känns ju dock väldigt relevant, framförallt skolor efter grundskolan. 

Utbildning bör stå tillsammans med utbildning, och det av utbildning och arbetslivserfarenhet som är mest relevant för den aktuella tjänsten skall stå överst. 

Utdrag från belastningsregistret kan du ej bifoga på detta sätt, utan skall visas vid en eventuell anställning, och då överlämnas i det förseglade kuvertet som du ej får ha öppnat föregående. 

Referensen skall vara en egen punkt, detta då denna skall vara lätt att hitta…

" här avslutar du med vad det är som gör dig till personen man VILL ha i sitt företag." Går helt emot grundlogiken, du skall alltid inleda med varför företaget skall anställa just dig, det är det som är relevant. Varför skulle dina intressen vara relevanta för en arbetsgivare om du ej kan påvisa att dessa är relevanta för den aktuella tjänsten?

oh-la
2/8/14, 11:57 AM
#5

varför skulle intressen Inte vare relevant för en arbetsgivare om om skriver om de intressen som faktiskt kan vara en fördel för just det arbete man söker? söker jag ett jobb med mycket kundkontakt kan exempelvis mitt fritidsintresse som innefattar kontakt med människor vara en fördel. fritidsintressen kan också berätta mycket om dig som person, om styrkor och färdigheter och aktiviteter. jag tycker absolut att fritidsintressen är av intresse, även om man inte behöver skriva någon roman. jag förutsätter också att den som skriver sitt personliga brev inser att det handlar om att sälja in sig på en arbetsplats, men har det missats så är det självklart så jag menar.

jag skrev också att det man ska börja med är en personlighetsbeskrivning, vem du är och varför DU är den man söker. läser  man en text är det ofta första delen och sista delen man minns, att börja med en personlighetsbeskrivning som tar upp varför du är rätt person för jobbet, och avsluta med en sammanfattning av detsamma tror jag är en fördel om man vill att de som läser brevet ska ta med sig just det man vill föra fram mest, alltså de egenskaper som gör att företaget vill ha just dig.

att utdrag ut belastningregistret inte kan gå som bifogat visste jag inte, så det kan vara bra att notera, det drar jag självklart tillbaks. ett dåligt exempel helt enkelt.

jag håller inte med dig om att utbildningar och arbetslivserfarenheter som är viktiga bör stå först. det tror jag ger ett virrigt intryck. jag tror helt klart att det är lättare att följa om man håller sig i kronologisk ordning. att blanda arbetslivserfarenheter och utbildningar tror jag inte alls på, det känns rörigt och svåranalyserat.

referensers placering tror jag är en smaksak. självklart ska det vara tydligt, men jag har generellt svårt för referenser i slutet av ett brev och jag tycker att det ger ett osammanhängande intryck, men det är ju min uppfattning.

[Moa-]
2/8/14, 12:19 PM
#6

Läser du vad jag skrev, så kan man i sådana fall ha med fritidsintressen då de kan vara meriterande, dock måste man då skriva jag är även engagerad inom XX som gjort att jag utvecklat YY som ni efterfrågar mycket. Samma sak med egenskaper, detta måste operationaliseras, att du skriver att du är effektiv eller målmedveten säger inte mycket om du inte kan ge ett belägg för det.

Ansökningar som börjar, "Hej! Mitt namn är NN och jag är XX år, jag bor i YY och läser idag på YY skolan." Läggs ofta bort, dessa är inte intressanta. Ansökningen skall istället ha en rubrik som talar om vad du söker och sedan inledas exempelvis: "Jag är "titel" med erfarenhet från XX och YY. Jag har genom min tidigare anställning fått mycket god erfarenhet av XX, vilket jag tror skulle kunna bidra till ZZ hos er." Så anser jag att det skall se ut. Allt som inte är relevant är slöseri med deras tid, att du var tre katter säger som regel ingenting, om du inte söker anställning hos en veterinär eller ett djurinternat. 

Sedan tror jag att du missförstod mig gällande arbetslivserfarenhet och studier, givetvis skall dessa stå under respektive rubrik i omvänd kronologisk ordning, men den rubrik som har mest relevant att säga till arbetsgivaren skall stå överst, vilket detta är kan variera. 

Jag har aldrig sett en ansökan som inte har referenserna i slutet alternativ en rubrik som talar om att dessa lämnas på begäran, och jag skulle nog bli mycket frågande om  jag inte hittade dessa. Det handlar om att göra det enkelt för den potentielle arbetsgivaren. Att ha dem mitt i ger om något ett rörigt intryck enligt mig.

Annons:
oh-la
2/8/14, 1:01 PM
#7

well,  jag har läst vad du skrivit, flera gånger. kanske har jag bara svårt att förstå exakt hur du menar? lätt hänt i text på forum.

självklart förutsätter jag att man förstår att ett cv och en personlig text handlar om att sälja in sig hos ett företag. att, till ett kontorsjobb, ha ett långt utlägg om sin passion för svampplockning kanske inte är något man ska satsa på. i mitt brev har jag i de tre första meningarna tagit upp de, i mina ögon, viktigaste positiva egenskaperna jag har so jag tror att min framtida arbetsgivare skulle uppskatta. detsamma gäller med intressen, jag tar upp att jag gillar att teckna och skapa, men tillsammans med en text om min försäljning av mina alster, samt engagemang i sociala sammanhang, som för mitt yrkesval är mycket viktigt. ett personligt brev är ett försäljningsbrev, inte en livsnovell, men som sagt, jag kanske var naiv som trodde att det skulle vara självklart. då får jag bara backa och förtydliga.

sedan tror jag också att man "bör skriva till bönder på bönders vis", alltså anpassa sitt cv och personliga brev till den tjänst man söker. söker du en tjänst som produktansvarig på ett större företag skiter nog troligtvis de som läser ditt cv i om du är hobbysnickare på fritiden. är du däremot ung och kanske söker dig ett första jobb på en snabbmatskedja kanske fritidsintressen spelar större roll. man kanske har en större benägenhet att fastna för den som har ett brinnande hundintresse och tävlar inom hundsport än den som tycker att fest är livet. har man inga andra meriter att ta till, vilket man inte alltid har när man söker jobb för första gången kan fritidsintressen bli det man graderar.

[Moa-]
2/8/14, 1:11 PM
#8

Ditt skapande kan säkert vara relevant och positivt till vissa tjänster, men skulle det gälla något mer monotont arbete, så som i en matbutik, snabbmatsrestaurang eller liknade så tror jag det istället skulle vara direkt negativt. Som du säger, man måste anpassa detta efter tjänsten man söker. Dock tror jag många misstolkar när man skriver att man skall ta upp fritidsintressen. Jag vet inte hur många brev och CV jag läst som tagit upp barn, familj, träning, djur och diverse helt utan någon koppling eller tillämpning…

Givetvis måste du anpassa både CV, brev och dig själv mellan olika tjänster. "är du däremot ung och kanske söker dig ett första jobb på en snabbmatskedja kanske fritidsintressen spelar större roll. man kanske har en större benägenhet att fastna för den som har ett brinnande hundintresse och tävlar inom hundsport än den som tycker att fest är livet. " Detta tror jag däremot inte en sekund på, i sådana fall nästan det omvända, det ena tyder på stor social kompetens, men anser inte att något hör hemma i ett CV eller personligt brev.

Blanksteg
2/8/14, 1:14 PM
#9

Ang. fritidsintressen, så tänker jag också på hur det skrevs i media för nåt tag sedan att träning/hälsa är i mer fokus idag på arbetsplatserna. Då kan det ju vara bra att skriva i CV:t att man tycker om att träna på fritiden (eller sysslar med nån sport eller dylikt). Skriver man att man gillar att teckna så visar man på att man är kreativ. Skriver man att man tävlar i t.ex. hundsport så visar man på att man är disciplinerad och målinriktad. Man får ju då även på så sätt mer plats att ta upp sina positiva egenskaper.

[Moa-]
2/8/14, 1:16 PM
#10

Blanksteg; ja, det kan vara positivt, men i de fallen (och endast de fallen) så tror jag att du måste dumförklara arbetsgivaren och tala om att det är exakt så du ser på det.

oh-la
2/8/14, 1:18 PM
#11

#8, tja, vi har olika åsikter helt enkelt :)

Halvdansken
2/8/14, 10:14 PM
#12

Nu har jag 30 års erfarenhet, så min CV är 5 sidor lång, men här kommer mina rekommendationer, baserat på en professionell sk "outplacement" firma som jobbar med headhunting och liknande.

CV.
Första sida - kontaktuppgifter
Kortfattat (max 5 punkter) om dina erfarenheter (dataprogram, van att jobba med djur/människor, kunskap inom….).

Kortfattat dina arbetserfarenheter : Firma, typ av jobb, från -till (datum)
På de andra sidorna går du mer i detalj med exakt vad du gjort på de där firmorna/jobben. Sist kan du ta upp lite privata intressen.

Personligt brev.
Du har ca 30 sekunder på dig att göra ett gott intryck. Längre än så läser de inte (i min bransch i alla fall).
Var tydlig med vilken tjänst du söker (om du svarar på annons). Väldigt kort om hur lång erfarenhet du har av branschen, vad dina starka sidor är, vad du tror du kan tillföra. Max en halv sida.
Ja, man upprepar en hel del. Tänk på att de läser brevet först. Om de inte gillar ditt personliga brev, så läser de inte CV:t, så det är ok att det står nästan samma sak, men lite mindre formellt.
Kontaktuppgifter även här.

Jag brukar börja mitt personliga brev med
"Hej xxx.
Jag såg er annons i XXX och det ser ut som om ni söker någon med min profi."

Lycka till, det här med CV är så svårt att det finns kurser i att skriva CV, och alla firmor tycker olika. Så både oh-la och Moa har rätt. Det finns inget bästa sätt. Nu har du en variant till, bara. :-)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2/9/14, 9:28 AM
#13

Halvdansken; om det tvistar de lärde, vad jag har hört läses alltid Cv före personligt brev, då det är enklare att matcha särskilda kvalifikationer och erfarenhet än känslan av en person…

Annons:
Halvdansken
2/9/14, 2:37 PM
#14

NIx, Moa, där går jag helt emot dig. Alla sk outplacementfirmor som mina kolleger har varit i kontakt med (4-5 olika, vi var många som blev uppsagda) säger att det personliga brevet är först. Och man har 20-30 sek på att fånga intresset.  
Ja - om Cv:t är väldigt kort (halv sida) kanske man läser det först, men jag kan lova att i mitt fall läser man ansökningsbrevet först.

I många fall är det inte den som ska anställa dig som läser det du skickar in. Det kan vara en sekreterare, en HR-person eller liknande. I mitt fall med IT så kanske de som sållar ansökningar inte ens fattar vad jag skriver i mitt CV. Därför ska mitt brev säga nästan samma sak som mitt CV, men i kotare form och enklare ord.

De måste få en känsla" om du passar in i firman. Därför är det också en god ide att använda de speciella uttryck som står i annonsen. Alltså igenkännande; chefen har sagt att man är intresserad av nån med "kundkontakt och försäljning". Skriv då det. "Jag har erfarenhet av kundkontakt och försäljning". Inte "jag gillar att hjälpa folk och har jobbat lite med att sälja saker och att få alla att må bra".

Brevet är A och O. Det tog mig lång tid att få "slipat" mitt, och jag har  2 olika, som rättas till beroende på var man söker.

Om vi tar ett exemplel - man söker personal till H&M, barnavdelingen. I ens korta uppräkning har man "djurskötare, kassabiträde på ICA, sommarjobb i elektronikaffär, praktikant på dagis".
Ändra då ordningsföljden till "god kassa-erfarenhet (ta bort ICA), praktikant på dagis, sommarjobb i elektronikaffär, djurskötare". Små detaljer är viktiga.

Det här är jättesvårt. Jag säger inte att du har fel Moa, men det är en egen industri att få ordning på CV och brev. Den hjälpen vi blev erbjudna, just angående detta, när vi blev uppsagda  (CV, brev,  intervju) kostade 35.000 danska kronor för ca 10 möten med en firma som var speciaister i området headhunting och coaching.

Jodå, jag vet at det är på en annan nivå än det TS undrar över, men det ÄR en konst att få ihop det där med ansökningar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2/9/14, 2:57 PM
#15

Halvdansken; och min erfarenhet är exakt den omvända. Så jag litar ju givetvis mer på mina egna erfarenheter. 

Även i Sverige så finns diversekurser och chocker kring detta med anställning och jag anser att man skall ta vad dem säger med en nypa salt. Jag kan säga att jag aldrig varit arbetslös eller haft en önskan om att ha ett arbete och gått utan, så jag känner mig ganska trygg i mina ansökningar och mitt sätt att skriva dem.

Headhunting och arbetssökeri med CV och personligt brev är enligt mig två ganska skilda saker… Att exakt upprepa annonsen kan även det diskuteras, det kan även framstå som mindre trovärdigt när du har exakt samma formulering utan egna formuleringar och inslag. Ännu viktigare att operationalisera och belägga det man skriver, att säga att man är effektiv utan belägg för detta blir väldigt tamt.

Halvdansken
2/9/14, 3:33 PM
#16

Jag sa inte "exakt upprepa annonsen". Jag skrev "nästan samma sak som mitt CV, men i kotare form och enklare ord." Det handlar om igenkännande.

Det är möjligt att den professionella outplacementfirman jag varit i kontakt med (referenser) och att de ansökningar jag har sänt (har varit jobbat i 3 olika länder) har varit helt fel, enligt dig.
Dessa firmor som enbart jobbar med coaching, CV och ansökningar och som arbetar med de största danska firmorna inom headhunting är experter i att läsa och skriva ansökningar, och därmed perfekta lärarna, men kanske de inte vet vad de sysslar med och borde ta kontakt med dig istället eftersom du vet bäst?

Deras tips fick mig att få ett nytt jobb, men det kanske var ren tur??

Så förmodligen kommer du inte att ha några problem att komma till intervju när du söker jobb.

Jag ville ge mina input till TS, inte ha en diskussion med dig. Lägger ner nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2/9/14, 3:41 PM
#17

Jag menar och vidhåller att det skiljer sig mellan olika situationer, all information jag fått säger att CVet skummas först, sedan kan det säkert finnas vissa branscher som gör på ett annat sätt, men all information jag fått har sagt att CVet är det i fokus som fungerar som urval.

Mina åsikter om att olika är olika kvarstår. Att ensidigt ge åsikter utan argument för dem är lika dumt i en sådan här tråd som i en arbetsansökan enligt mig…

fidojunior
2/9/14, 8:19 PM
#18

I mitt CV har jag med:
- Kontaktuppgifter i ena hörnet (namn, när jag är född, adress, telefonnur, mailadress)
- En bild på mig själv
- Mål/Sammanfattning (kort om mig själv och mitt mål med att arbeta där)
- Utbildning (gymnasium och universitet)
- Erfarenheter (innan jag hade jobb hade jag med praktik)
- Språkkunskaper
- Sist att referenser och betyg lämnas på begäran (kontaktpersoner som de kan ringa för att se vad andra säger om dig)

I mitt personliga brev har jag tagit upp:
- Vad jag gör för nuvarande (t.ex. vad och var jag studerar)
- Mitt nuvarande arbete för att kunna dra exempel på mina egenskaper som jag beskriver och som passar in i det nya jobbet
- Vad som gör att jag passar för jobbet

Det svåraste enligt mig är inte vad man ska skriva utan Hur det ska skrivas.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Upp till toppen
Annons: