Annons:
Etikett04-yrken
Läst 1855 ggr
Jenaniston_fan emelie
2014-02-03 18:29

hej

hej! jag är 13 år och är skit orolig för min framtid. jag vet inte direkt varför, men jag tror det är för det enda jag vill göra när jag blir stor är att bli en skådespelerska i usa! ja! det är min underliga dröm! jag älskar att spela teater och ska börja i en grupp om några dagar. och det jag är orolig för är att om jag misslyckas vilket är ganska stor risk. för då har jag ju liksom läst typ nästan bara om film/teater. och då står jag där med ingen annan utbildning. men vilken sida är bra att  titta efter skådisjobb för barn? om jag inte blir skådespelerska kan jag tänka mig att bli barnmorska. hur mycket tjänar dom ungefär? och behöver man bra betyg? en så länge har jag fått C i dom flesta ämnena! och hur mycket tjänar en utbildad sjuksköterska? tack så mycket om ni svarar!

Annons:
KimE
2014-02-04 09:40
#1

Välj ett hyffsat brett gymnasie program som ger dig möjlighet att söka till högskola så får du fler valmöjligheter senare i livet. En ingångslön för en sjuksköterska är ca24000.

Penmedown
2014-02-05 11:55
#2

Själv gick jag teater på gymnasiet, men i vissa samhällsprogram kan du välja teater som extra inriktning istället. Sen är det ju så att alla gymnasieprogram ger dig tillräckligt med poäng så du kan läsa vidare på universitet senare. Med andra ord, om du ändrar dig i gymnasiet så kan du alltid ta en ny inriktning på högskolan.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

fidojunior
2014-02-09 20:32
#3

Om du vill bli skådespelare så ge inte upp. Antingen kan du välja att gå något teaterprogram på gymnasiet och välja till de kurser som behövs för att kunna läsa vidare, såvida du inte vill bli läkare, ingenjör, apotekare eller liknande för då är det smartast i att gå natur. Ett annat alternativ är att gå en bredare linje som natur och ägna dig åt teater på fritiden. Du kan söka till någon högskola inom teater efter gymnasiet. 

Om du vill bli barnmorska måste du först läsa 3 år till vanlig sjuksköterska och därefter arbeta något år för att kunna utbilda dig vidare till barnmorska. Det är många som söker till sjuksköterskeutbildningarna idag, intagningspoängen varierar lite beroende på var i landet men ligger på runt 18-19 på de flesta skolor.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Upp till toppen
Annons: