Annons:
Etikett17-starta-eget
Läst 2713 ggr
vivvi75
2014-01-21 20:13

Kompanjoner sökes!

Jag söker efter en stab av kompetenta personer, som är intresserade av att starta upp ett mini-spinneri tillsammans med mig.

i Sverige finns väldigt få spinnerier som alla har antingen minst 1 års väntetid till inlämningsstopp av ull. Antalet fårägare är ganska stort och enligt lag måste alla får klippas 1 ggr/år. En del väljer att gå vidare med att förädla ullen till garn, kardflor och andra produkter. Men det mesta av all ull går tyvärr på tippen! 

Min idé är att starta en verksamhet centralt i Stockholm och driva det som ett socialt kooperativ, som även vänder sig till personer som är arbetslösa eller på annat sätt står utanför arbetsmarknaden. 

Ullen skulle även kunna säljas i en egen liten butik som garn, tovade produkter och stickade/virkade produkter till allmänheten.

Verksamheten skulle således kunna växa och bli riktigt stor och gynna många! 

Eftersom företagande är helt nytt för mig behöver jag hjälp av kooperatörer som har bra kunskap i ekonomi, marknadsföring, ansökningar av bidrag och som har vana med att ta lämpliga kontakter/göra research osv. Ett plus är om du har hantverksintresse, eller kunskap om ullhantering/fårskötsel.

Vill du vara med som en del av det här projektet från start till mål? Hör gärna av dig!! Ju fler aktörer vi blir desto lättare kan det bli att rodda hem det!

Annons:
Nosen
2014-01-28 17:24
#1

later som en jattebra ide :) onskar dig lycka till!

 du kan ju alltid borja med att ga till arbetsformedlingen, de har mycket information om att starta eget. Man kan da fa starta eget bidrag forsta tiden :)

KimE
2014-02-02 15:23
#2

Varför just centralt i stockholm det är svårt att betala så mycket för ullen att det är värt frakten.

Om du har annat arbete så kanske du kan prova att starta vid sidan av och se om det går att leva på verksamheten.

aktagrottman
2014-05-02 00:10
#3

Låter kul, man stockholm är dyrt.
Kalmar län sunkigt billigt, kan vara en bra bas.
Skulle kunna vara på.

Gronstedt
2014-05-19 13:48
#4

TS, skriv gärna om detta på Hållbarlivsstil.iFokus, jag kan tänka mig att det kan finnas intresserade personer där.

Upp till toppen
Annons: