Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 1408 ggr
Bläcket
1/20/14, 10:27 AM

Högskoleutbildning - betyg

Hej alla!

Jag tog studenten 2005, gick estetiska programmet och gick ut med ganska bra betyg, utom i matte B där jag fick betyget IG (icke godkänd). Sedan gick jag en termin på komvux bara på kul (man kunde göra så då) och fick MVG i tre ämnen till. 

Jag har läst konsthistoria, svenska språket och genusvetenskap, men plockade bara poäng på svenskakursen (har levt ett struligt liv). Så skärpte jag mig och nu vill jag börja plugga igen så jag sökte massa kurser och program nu i höstas. Jag kom inte in på nånting! 

Men så var det en kille som sa till mig att om man inte har godkänt i matte b och en gymnasiebetyg är mer än tio år gamla så måste man läsa om hela gymnasiet på komvux!!

Finns det nån klok därute som vet om detta stämmer??

Tack på förhand

Annons:
fidojunior
1/21/14, 4:07 PM
#1

Det kanske finns svar här gällande äldre betyg http://www.hsv.se/publikationerarkiv/pressmeddelanden/2011/sokandemedaldrebetygfarocksameritpoang.5.4dfb54fa12d0dded89580001258.html 

Angående matte B och andra kurser som är krav för behörigheten så måste man nog vara godkänd, precis som att man måste vara godkänd i kärnämnena som också utgör behörigheten. Det räcker alltså inte med att bara ha gått kursen utan du måste ha klarat kursen också.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Bläcket
1/22/14, 8:23 AM
#2

Tackar :)

Ja det verkar som att de höjt kunskapskraven för matte också. Innan har jag kunnat komma in på rätt många kurser utan matte B.

Upp till toppen
Annons: