Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 4320 ggr
[HejHej!]
1/16/14, 2:16 PM

Lediga Jobb för 16-årig tjej?

Hej, 

Jag är 16 år och går första året i gymnasiet. Jag bor i Falkenberg och undrar om det finns lediga jobb? Jag har kollat in på coop fast dem tar som yngst 17 år. Jag är 16 så det funkar inte direkt. Jag vill inte ha jobb som sälja tidningar mm. Utan jobb där man får bra betalt.

Annons:
natha-mjau
1/16/14, 2:18 PM
#1

När man går i skola är det tyvärr skitjobben man ofta får ta, så som telefonförsäljare, lokalvård, tidningsutdelare om du inte har tur/kontakter då :)

[HejHej!]
1/16/14, 2:20 PM
#2

1, är du säker på det? Jag har flera vänner som har jobb i Coop (17år) och donen?

Xristina
1/16/14, 2:20 PM
#3

Det är jättebra att du vill ut och jobba! Heja på dig :D

Dock kan det vara väldigt svårt att hitta ett jobb med bra betald som 16-åring. Vad anser du vara bra betalt? När jag var 13 körde jag tidningar med min cykel varannan helg, fick ca 1700kr för en helg, vilket var otroligt mycket pengar för mig då. Men då var det också en jäkla massa jobb att göra.

Vad kan du tänka dig att göra?

[HejHej!]
1/16/14, 2:29 PM
#4

3# Heej! Jag har jobbat i ett ålderdomshem vilket jag inte har problem med, fast då jobbade jag från 7-4 vilket inte kommer funka nu då jag har skola. Jag har jobbat hos pappa i sommaren med (bilmikaniker) Fast som sagt kan inte direkt fortsätta där. 

Jag kan liste på vad jag helst inte  skulle vilja jobba som. Tidningar, telefonförsäljare, plocka ogräs. Alltså Jag vill ha "riktiga" jobb som man får bra betalt av. Jag tycker 1700 är för lite. Jag fick mer när jag jobbade hos ålderdomshemmet i sommar under 2,5 veckor.

Xristina
1/16/14, 2:35 PM
#5

#4 Tänk dock på att de 1700 var för sammanlagt 16 timmars jobb (om ens det).

Jag tror att den normala lönen i din åler är omkring 65-70 kr/h. Vill du ha mer än det? Jag tror inte man kan ställa så höga lönekrav när man är så ung.

Jag rekommenderar att kontakta hemtjänst och LSS inom din kommun om du vill jobba med t.ex. funktionsnedsättningar osv.

Sätt upp lappar om att du söker jobb som barnflicka eller liknande.

Det krävs för det mesta en väldans massa jobb för att få ett jobb.

Praefatio
1/16/14, 2:41 PM
#6

#4 Fast att du fick mer än 1700 kr när du jobbade heltid två veckor är ju inte konstigt. 1700 kr per helg är bra betalt för en 16-åring oavsett var du jobbar.

Att du inte vill arbeta mot provision, dvs. att man får betalt beroende på hur mycket man presterar snarare än hur länge man jobbar, är vettigt och rimligt. Det är bättre att jobba mot timlön. Men i övrigt får du nog byta ut "Jag vill inte jobba med det här" mot "Vad finns det för jobb jag kan få?"

Arbetsmarknaden är stenhård. Det finns inte ens jobb till alla utbildade vuxna, som ska leva på sin lön, så det är inte realistiskt att som hemmaboende tonåring tänka att man ska kunna vara kräsen. Framför allt ska man inte tro att man får lika hög timlön som en vuxen. Det fungerar inte så.

Jag skulle titta på McDonalds/7-11/andra snabbmatskedjor, lokalvårdsjobb och jobb inom vården (äldrevård, personlig assistans osv). Där brukar det gå att få jobb även som ung, lätt att få kvällsjobb och det är rimligt betalt.

Underskatta verkligen inte McDonalds för övrigt. Det är ett kanonställe att jobba på! Schyssta arbetsvillkor, arbetskamrater i samma ålder och kul tempo. Omväxlande. Uppskattas dessutom oerhört mycket på framtida CV eftersom det skvallrar om att man är stresstålig, duktig på att jobba i grupp, bra på service och noggrann. Många tror att McDonalds på CV:t är rena skräpet men jag känner flera som fått jobb mycket grundat på tidigare erfarenhet från McD.

Annons:
Xristina
1/16/14, 2:49 PM
#7

Jättebra skrivet #6

Jag som är 25 år som har arbetat sen jag var 17-18 kan inte heller vara kräsen. Det är sån konkurens om jobben idag att man får vara tacksam om man ens blir erbjuden något, och oavsett vilket jobb man får så ska man se till att göra sitt absolut bästa. Detta gynnar en i framtiden, då man kommer ha en bra referens i ryggen.

[HejHej!]
1/16/14, 7:24 PM
#8

7 och 6# jo visst är det sant att jag borde ta ett erbjudande även om det är något jag inte vill. Men just med mig så är det så att om det inte är ett jobb som jag tycker är krävande och som jag jobbar under tiden så tappar jag drivkraften. Jag har plockat ogräs någon gång och slutade efter 2 dagar motsvarande till när jag aldrig slutade när ag hade dem andra sommarjobben. Donken är nog ett bra tips vilet jag kan kolla in på och se. Men tidningar eller andra jobb då jag vet att jag får mindre än vad jag förtjänar eller bara får för lite så är det självklart för mig att inte vila ha jobbet. Jag vet att jag som 16 inte får mer än 55kr per timme, med det är fortfarande jobb som erbjuder mindre.

Nosen
1/17/14, 11:26 AM
#9

Mitt första jobb när jag gick i gymnasiet var telefonförsäljare. Det var inte så kul men helt okej i den åldern. Alla som jobbade där var unga som jag och det var en skön stämning.

Cheferna hade roliga tävlingar och anpassade arbetet efter vår ålder så att det skulle bli roligt att jobba. Positiv stämning alltså.

Kan rekommendera det som ett extrajobb medan man pluggar. Vi jobbade klockan 17-21 på vardagar.

[HejHej!]
1/17/14, 1:53 PM
#10

9# kan vara ett bra jobb! Ska se in på på det mer! :)

[Moa-]
1/25/14, 9:21 PM
#11

Jag vill dock påpeka att jag tror du måste vara 18 år för att få arbeta "på riktigt" inom äldreomsorgen/omsorgen, detta då du har ett ansvar för andra människor.

Innesäljare är ett bra arbete för ungdomar, jag trivdes även om det är påfrestande, du måste vara tålmodig, framåt och klara av att stå upp för din egen moral. Även lokalvård är bra arbete som visar på prestigelöshet (något som det låter som du bör arbeta på) och ger pengar i fickan.

Penmedown
1/29/14, 3:22 PM
#12

Min syster fyller 16 nu i sommar och har fått jobb inom kyrkan. Kan alltid vara värt ett försök.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Upp till toppen
Annons: