Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2382 ggr
Iskall
2014-01-07 11:34

Tips om jobb

Jag skulle vilja ha tips om jobb.

Alla tips är välkommna.

Har aldrig haft en riktig anställning under en längre period. Har haft kortare vik och har gått på olika praktiker och såna där kurser som af tycker att man ska gå på. Men nu är jag trött på att bara gå hemma, nu vill jag ha en riktig anställning.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
InkaAthilea
2014-01-07 16:06
#1

Jag är lite grand i samma situation som du men jag har nyligen fått reda på att jag är berättigad nystartsjobb. Och det innebär att arbetsgivaren får 62% av lönen betald av af. och då blir man helt klart lite mer attraktiv på arbetsmarknaden. Så det tänker jag börja ta med i mitt personliga brev. Kanske är du också berättigad detta? 

Nu svarade jag iofs inte direkt på din fråga. Det var jobbtips du ville ha. Jag har tänkt söka en massa sommarjobb i t.ex. butik där jag tänker mig att om man kan få fortsatt anställning om man sköter sig bra.

Vad tycker du själv är roligt? vad skulle du vilja göra?

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Iskall
2014-01-07 16:10
#2

Vad krävs för att få nystartsjobb?

Jag skulle gärna vilja jobba inom butik, större butik där det inte krävs nå specifica kunskaper. Eller kanske på nått kontor. När det gäller kontor så vet jag dock inte vart och hur man ska gå till väga för att få nått där.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

InkaAthilea
2014-01-07 16:24
#3

Om jag inte missminner mig så var det att man måste ha varit arbetslös under ett år. Man ska ha jobbat högst 8h/veckan.(eller kan det ha varit månad) i snitt under året.

Jag är även berättigad betald utbildning tex via lernia. jag vet dock inte riktigt vad allt det där innebär och ska gå på nåt möte här snart. Men man får den iaf betald. Jag har hittat en typ receptionsutbildning som jag tycker verkar bra. Tror man ska ha varit inskriven på arbetsförmedlingen över ett år för detta. Och om det blir så hoppas jag ju så klart att t.ex. praktiken, under utbildningen ska kunna leda till jobb.

Mitt tips skulle vara att skriva en massa ansökningar nu och vara i god tid för sommarjobb/vikarie till ICA, Coop, willys osv… och gå direkt till arbetsgivaren och presentera dig… det ska jag nog själv göra :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

fidojunior
2014-01-07 17:12
#4

Det finns hur mycket jobb som helst, lättare att gå efter vad DU gillar och hur DU är som person. Men annars finns ju mataffärer, vanliga butiker, inom vården, lokalvårdare, lager, kundservice, telefonförsäljare, andra typer av säljare, förskola, barnvakt, läxhjälp m.m.

Sök via platsannonser, ring, maila och/eller gå direkt till t.ex. en butik. Fråga runt i din närhet, många får jobb via kontakter. Inget sätt är ett dåligt sätt anser jag utan testa lite olika. Jag har fått gå på intervju och fått jobb via platsannons som jag sökte på. Mitt nuvarande fick jag genom en kompis som rekommendera mig. Hon fick det jobbet genom att hon mailade direkt till enhetschefen så det kan gå till på olika sätt.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Iskall
2014-01-07 19:08
#5

Många bra tips har jag fått av er. Får sätta mig ner och fundera på ställen som jag känner att jag vill och kan jobba på.
Har jobbat inom vården, visst kan jag tänka mig att jobba inom det igen, men helst inte.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

[Moa-]
2014-01-07 20:57
#6

Mitt enda, men mycket viktiga tips är att hellre söka färre arbeten ordentligt, än många som kvantitativa mängdansökningar.

Skriv ett personligt brev för varje tjänst du söker och motivera tydligt vad du kan bidra med för respektive arbetesgivare. (Det viktiga är vad du kan bidra med, absolut inte varför du söker arbetet eller varför arbetet skulle passa dig.) CV;et anpassar du även det inför varje tjänst, men det behöver du däremot inte skriva om till varje tjänst. Visa dig anpassningsbar och villig utan att framstå desperat.

Lycka till!

Annons:
Iskall
2014-01-07 21:10
#7

#6 Ett bra tips. Det blir inte många arbeten som jag söker, eftersom det inte finns så många arbeten som jag kan jobba. Det finns en del lärar jobb ute, men eftersom jag inte är utbildad till det så söker jag inte det.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

[Moa-]
2014-01-07 21:20
#8

Iskall; studera till lärare om du vill arbeta med det? =) Det går ofta även att vikariera i vissa fall, hör med din kommun.

Arbeten finns det som regel och det som inte är utannonserat kan du söka på eget initiativ. Vilka begränsningar har du som gör att du inte kan arbeta tänker du?

Iskall
2014-01-07 21:59
#9

Lärare skulle jag inte klara av och inte heller orka med. Men annars är tanken god.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Upp till toppen
Annons: