Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 2178 ggr
Timmorn
2013-12-27 16:16

Frågor om regler

Är det lag på att skriva anställningskontrakt? Jobbar man svart ifall det inte är påskrivet?

Är det lag på att man SKA ha semesterersättning vid timavlönat arbete? Eller kan man få den inbakad i lönen?

Om det är privat företag så förekommer väl inge minimilön om de inte är med i kollektivavtalet?

Måste man få lönespec?

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Annons:
VildaVittra
2013-12-27 16:32
#1

Alla ska ha semesterersättning och den ska antingen sparas i form av semesterdagar, eller så ska den stå separat från timlönen på lönespecifikationen men betalas ut samtidigt. 

Ja, du måste få en lönespec.

Nej, du jobbar inte svart om du inte har ett kontrakt om du betalar skatt.

Angående minimilön så får du fråga det fack som arbetsplatsen tillhör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Timmorn
2013-12-27 17:04
#2

Men om det är privat arbetsgivare så måste de väl inte tillhöra facket? Facket kan väl inte göra ett skit om inte arbetsgivaren är anslutna till kollektivavtalet?

Anledningen till att jag frågar är att jag har extraarbetat på en bekants bekants förskola, och jag är ganska tveksam till hur saker och ting har gått till.
Eftersom att det är en bekants bekant och det var personalbrist så jobbade jag på utan att ha skrivit på kontrakt och veta lön osv, tänkte att det blir ju mindre än vad jag har nu, men äsch. Frågar vecka 2 om min lön och får till svar 85kr/h eftersom att du ej har utbildning + att vi är nystartade (har funnits ett år)
Blev chockad för sist jag hade den lönen var när jag var 16 (är 22 idag) men hade bara tänkt jobba 2 dagar till så då orkade jag inte tjafsa, tänkte semesterersättning kommer ju på det.

Efter att ha pratat med en annan vikarie som arbetat där längre en mig, så får jag reda på att han aldrig har fått arbetsavtalet även fast han bett om det 11 gånger, utan bara fått ursäkter. På lönespecen står inte semesterersättningen, och han kan ha blivit lovad att arbeta till den 20nde muntligt men så ringer hon och så har han plötsligt inte arbete tills dess.

Jag bad om arbetsavtalet via sms, och fick till svar att ett arbetsintyg ska du få. Men det är ju inte alls samma sak. Jag vill ha ett papper där det står exakt, lön, semesterersättning, vilka dagar jag arbetat, hur mycket skatt som betalades in.

De har också klantat sig så mycket att lönen som skulle kommit den 23, kommer idag. Dock har jag eller vikarien som ställt frågor inte fått något än.. jag har inte heller fått lönespec än.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

VildaVittra
2013-12-27 17:18
#3

En arbetsgivare kan aldrig hoppa över semesterlagen, så ring och fråga om de avser att betala semesterersättningen nästkommande månad: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.htm

Jag tycker definitivt att ni ska kontakta facket så de får upp ögonen på företaget.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Timmorn
2013-12-27 17:29
#4

Ja det är det jag har misstänkt. Avvaktar tills nästa vecka och om inte lönespec eller lön har dykt upp som visar att semesterersättningen är där så ringer jag facket.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Imasy
2013-12-28 00:15
#5

En annan fråga som också dyker upp, om ni inte skrivit anställningsavtal, har ni väl då inte heller skrivit på ett avtal om tystnadsplikt?

Vad har ni för skydd av försäkring om en olycka händer?

Jag hade då tagit kontakt med facket omgående, luktar riktigt skumt må jag säga!

Timmorn
2013-12-28 08:59
#6

Det är väldigt lustigt, för jag tror faktiskt när jag tänker efter att jag skrivit på kring tystnadsplikt. Men inga kopior ingenting, vilket jag alltid har fått innan. Och försäkring vid olyckor har alltid stått på anställningsavtalet.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Annons:
Upp till toppen
Annons: