Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 3117 ggr
[Buppie]
2013-12-07 22:06

Vilsen

Det här kanske är lite fel ställe att skriva på men jag vet inte vart jag ska vända mig. Mina föräldrar blir tokiga på att jag bara ältar men jag mår jättedåligt över det här. Trygghet har alltid varit viktigt för mig men nu när jag gått ut gymnasiet så är allting så otryggt och det känns som att det inte finns någonting att luta sig mot. 

Jag skulle behöva lite hjälp med att veta vad jag ska utbilda mig till. Jag gick omvårdnadsprogrammet och har läst Engelska B, Matematik B, Historia A, Samhällskunskap A, Medicinsk grundkurs och omvårdnadsarbete (som ihop motsvarar naturkunskap B i vissa program). Ska troligtvis läsa Matematik 3B till våren men jag vet inte riktigt. Utöver det vill jag inte behöva läsa till några kurser. Fick 1.25 på högskoleprovet.

Mina intressen är att fotografera, vara ute och gå, gillar naturen, älskar djur (dock allergisk men visar inga symtom mot vår vuxna katt), gillar att skriva och är lite pysslig av mig. Som person är jag lite försiktig och lite ängslig av mig. 

Är undersköterska och har sommarjobbat som det två gånger och trivts okej men eftersom jag har en stoor spyfobi så tror jag inte att jag kan jobba inom vården. 

Några yrken jag funderat på är jurist (mest för att det ger okej lön men jag vet inte  riktigt vad arbetet innebär). Socionom (som jag tror är för tungt psykiskt för mig) och dietist (som jag inte kommer in på och dessutom kanske det är tokigt för att jag har en ätstörning) men näring och så är intressant. Risk-och krishanteringsprogrammet har jag också funderat på lite men utbildningen är alldeles för långt bort.

Jag vill utbilda mig till något där det finns stora möjligheter till jobb, något som ger en lön man kan leva på, något som jag tycker är roligt och som jag kan trivas med, något som är utvecklande och att jag ska kunna känna att det känns okej att gå till jobbet.

Ni får gärna ge alla förslag ni kan på vad som kan passa mig och även berätta det ni vet om olika yrken och arbetserfarenheter. Berätta gärna om det ni jobbar med, hur ni trivs och så vidare.

Annons:
Aleya
2013-12-08 11:41
#1

Alltså bara för att man är undersköterska så betyder inte det automatiskt att du måste jobba med människor och torka spya. Du kan även sitta på olika mottagningar. Jag tycker du ska testa att söka dig till en vårdcentral eller något liknande och testa jobba som det innan du säger att du inte kan jobba inom detta. Man kan jobba som steriltekniker med, du kan jobba på labb, du har hur många val som helst.

Har själv jobbat inom vården av och till sedan 2004. Har aldrig torkat en enda spya. Fast jag jobbat på äldreboenden, sjukhusavdelningar och gruppboenden.

Har mer torkat min egna spya eller kompisars.
Sen har jag insett att spya är inte annat än osmält mat med magsyra. Visst gott luktar det inte men tycker att det finns värre saker kroppen kan "tillverka".

Jag förstår dock ditt dilemma. Jag tycker att du ska försöka skaffa en praktik och testa ett jobb du tror att du är intresserad av.

Så gjorde jag efter gymnasiet.

Sen är ju frågan vad du skulle vilja tjäna? Om nu pengar är något som du anser är otroligt viktigt så vill jag veta vad du vill ha ut efter skatt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Buppie]
2013-12-08 17:26
#2

Problemet är ju också att det inte finns mycket jobb, i alla fall inte där jag bor. Det är sjukvård jag är intresserad av i så fall så att sitta på en mottagning känns inte lockande. Jag tror att jag vill ha ett arbete där man är lite aktiv och gör något. Att sitta ensam på ett kontor verkar inte så stimulerande. 

Eftersom att det är så extremt dåligt med jobb så är det svårt att bara testa ett, det är väldigt svårt att få. Jag vet inte heller vad jag är intresserad av för jobb. :/

Det viktigaste är att man trivs och tycker det är kul men det är också viktigt att kunna ha en bra lön så att man har råd att ha en fritid, har inte ett mål på exakt vad jag vill tjäna. Men mer än undersköterska eftersom annars känns det lite dumt att plugga länge för att inte höja sig i lönenivå.

Halvdansken
2013-12-09 12:34
#3

Varför inte bli fotograf? Egen firma verkar passa dig. Jurist tror jag inte på, det är dessutom jättelång utbildning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aleya
2013-12-09 17:39
#4

#2 men praktik kan man alltid få.

Jag har då klarat mig på en sådan lön, menar att plocka ut 16 efter skatt är inte illa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Buppie]
2013-12-09 17:51
#5

3. Ser nog fotandet mer som en hobby, tror inte att jag skulle kunna försörja mig på det. 

4. Praktik? Var menade du? På praktik trodde jag man "jobbade" gratis.

Vad arbetar du med?

Aleya
2013-12-09 17:58
#6

#5 Jag syftade på praktik som du kan få beviljat av AMS. Så gjorde jag då jag var ung och detta ledde till jobb senare.

Ja jag har jobbat som uska. Jag har plockat ut 16 000 efter skatt.

Nu har jag 17 000 eftersom jag har höjt min kompetens och jobbar inom ett annat område men fortfarande inom vården.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
The_snow_falls
2013-12-17 08:16
#7

Hej :) Du verkar lite vilsen, jag rekommenderar att du läser något på en folkhögskola. De har både kurser och program där du läser eller Ky. Jag har nu läst första terminen till fritidsledare och har inte bara lärt mig mer inom yrket utan även om mig själv. Utöver det har jag 2 roliga extrajobb helt utanför det jag är utbildad inom. Min råd är att du ser på dina möjligheter och vad du vill och önskar sen stryker du de du tycker är minst viktiga :) Lycka till!

Upp till toppen
Annons: