Annons:
Etikett11-praktik
Läst 2728 ggr
loas27
2013-11-11 21:59

Jobbar utan lön?

Hejsan!

Har en undran och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig lite.

Jag praktiserar på ett ställe, och har gjort det det senaste halvåret. Men nu har jag börjar få ta lite tider där när folk är sjuka eller inte kan. Så jag jobbade sju timmar på söndagen med lön, och fick reda på att jag kunde få en till till idag, dvs sju timmar.

Men kruxet är att jag bara får betalt för tre av de timmarna.

Anledningen är att jag vanligen praktiserar mellan 10-14, och hon jag jobbade istället för jobbade mellan 10-17. Så då praktiserade jag fyra timmar och jobbade tre.

Men borde jag inte få betalt för alla timmarna då, eftersom jag tog hennes tider? Hade jag inte praktiserat så hade de fixat nån annan som jobbade 10-17 och fick fullt betalt.

Så jag undrar om jag tänker fel och bara ska acceptera detta, eller om jag borde prata med chefen om det.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Annons:
CatchFatch
2013-11-11 22:03
#1

Min syster har också något sånt där konstigt så jag är också intresserad av hur det egentligen ligger till. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Sjöstjärna
2013-11-11 22:06
#2

En praktikplats förutsätter handledning men om du vikarierar så är det inte längre praktik utan då kan du ju uppenbarligen jobbet så väl att du kan ersätta ordinarie personal. Då ska du också ha lön för alla timmar du jobbar.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Honestyisdead
2013-11-11 22:36
#3

Eftersom du vickade för en ordinarie personal ska du ha lön för ALLA timmar du jobbade. En praktikant får aldrig ersätta personal.

[postmortum91]
2013-11-11 23:06
#4

Har ni något belägg för det? Tänkte, om han har något han kan stödja sig på när det gäller det här om han väl pratar med chefen. Finns det bestämmelser kring detta som man kan luta sig på?

Honestyisdead
2013-11-11 23:10
#5

Ja det finns. Vet inte om ts praktiserar privat eller via ams eller liknande.

loas27
2013-11-11 23:13
#6

#5 Jag praktiserar genom ett arbetsmarknadspolitiskt program som går genom arbetsförmedlingen.

Annons:
Honestyisdead
2013-11-11 23:17
#7

6 då föreslår jag att du pratar med dom som håller i programmet. De kan hjälpa dig. Man kan ickså googla på "regler kring praktik".då får man fram ams regler.

Upp till toppen
Annons: