Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 1569 ggr
[fabienne]
10/11/13, 12:47 PM

Framtidspanik

Då är jag inne i den årliga framtidspaniken igen. Jag vill gärna ha tips och idéer från utomstående.

Jag är 22, gick handel & administration i gymnasiet och jobbade sedan ett halvår med skogsröjning och 1,5 år i mataffär. Sedan fick jag panik på mitt liv för jag vantrivdes med att stå i kassan och ta skit från otrevliga kunder så jag hoppade på en ettårig folkskoleutbildning inom skinn & ull. Nu är skolan slut och jag står här pank och söker städjobb. 

Jag är främst intresserad av djur, natur och psykologi. Jag har lätt för att skriva och läsa. Jag tycker om ordning och rutiner och jag är bra på att arbeta praktiskt. Jag har inget emot papper och arbete framför dator. Att arbeta väldigt nära människor är inget jag skulle vilja göra.

Jag har kikat på lite KY-utbildningar men är osäker. Jag gillar idén om mycket praktik eftersom jag själv erfarit att praktik ger bra chanser till jobb. Är det någon här som har några erfarenheter av KY?

Jag funderar på om läkarsekreterare/medicinsk sekreterare skulle vara något för mig men jag tycker det är så himla svårt att veta. Det är inte mitt drömyrke men jag tror att jag med mina egenskaper skulle kunna göra ett riktigt bra jobb. Andra yrken jag funderat på är ekonom men baksidan är att jag inte är intresserad av juridik och lagar och sånt… Dessutom verkar arbetsmarknaden vara rätt tuff om jag förstått det rätt.

Jag känner inget behov av att göra karriär eller så utan i dagsläget vill jag bara ha ett jobb jag trivs med, ha en fast inkomst och känna att jag gör ett bra jobb och är behövd. 

Jag skulle vilja arbeta med djur (vet själv inte riktigt på vilket sätt) men jag känner att jobbchanserna är små och jag har ingen lust att utbilda mig och efter avslutad utbildning återgå till att söka städjobb. Att starta eget känns för osäkert tycker jag.

Jag känner att detta blev väldigt långt och flummigt men min hjärna går verkligen på högvarv nu och jag har ältat allt så många gånger att jag varken vet ut eller in längre. Vill någon försöka ge mig lite råd om hur jag ska tänka?

Annons:
vallhund
10/15/13, 4:02 AM
#1

Läkarsekreterare låter som ett bra alternativ.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[fabienne]
10/15/13, 10:39 AM
#2

Tack för responsen! Som det känns nu så ska jag nog satsa på att komma in på någon KY/YH-utbildning i höst. Hälso- och sjukvårdssekreterare, Vårdadministratör och Medicinsk sekreterare har jag hittat som jag tycker verkar vara intressanta utbildningar, men jag förstår inte riktigt skillnaden mellan dem. Jag har ett möte med studievägledaren på fredag så jag hoppas få lite mer klarhet i saker och ting då.

[Moa-]
10/24/13, 7:32 PM
#3

Läkarsekreterare är den tidigare titeln på det som idag kallas för medicinsk sekreterare.

"Medicinsk sekreterare

  • Vårdadministratör,
  • Medicinsk sekreterare,
  • Klinikassistent,
  • Expeditionsföreståndare

Om jobbet

Att vara noggrann och ha intresse för språk är viktigt för den medicinska sekreteraren som bland annat skriver patientjournalerna inom hälso- och sjukvården. Servicekänsla och intresse för människor är egenskaper man bör ha för att passa som medicinsk sekreterare.Medicinska sekreterare har många och varierande arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvård vid sjukhus, vårdcentraler och inom företagshälsovård.

Läs mer

Tänk på

  • Du måste vara intresserad av och kunnig i språk.
  • Du måste ha ordningssinne och noggrannhet.
  • Du måste vara serviceinriktad och kunna samarbeta.
  • Ett intesse för IT frågor är viktigt eftersom man ofta får ansvar för frågor kring systemadministration." Citat
Upp till toppen
Annons: