Annons:
Etikett17-starta-eget
Läst 3885 ggr
tlundegard
2013-10-09 09:21

Betala skatt som hobbyfotograf?

Hej!
Jag undrar om man måste betala skatt på de fotojobb man gör som hobbyfotograf. Finns det någon gräns för hur mycket man får tjäna innan man måste betala skatt eller måste man betala skatt från det första fotot man säljer?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
[Moa-]
2013-10-15 21:37
#1

Du skall betala skatt på allt du tjänar, eller det skall redovisas så beräknas skatten totalt med det som grund.

[MajaWrangstadh]
2013-10-16 16:07
#2

Det beror på hur mycket du tjänar. Tror det ligger på ca 16 000 kronor per år? Du behöver alltså inte betala skatt från första fotot du säljer. :)

http://majaelsas.blogg.se

[Moa-]
2013-10-16 21:43
#3

MajaWrangstadh; det skall redovisas och skattas.

"Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051)." Skatteverket

Här finns en mer utförlig broschyr. Har du någon källa på att du ej skall skatta? Eller talar du om grundavdrag och dylikt? Detta varierar ju då med övriga inkomster, och är en annan fråga för vuxna människor med inkomster från arbete.

[MajaWrangstadh]
2013-10-17 11:42
#4

#3 Nej, jag har ingen källa, jag baserade vad jag skrev på egen erfarenhet. När jag var yngre och fotograferade på hästtävlingar och dylikt så skattade jag inte och ingen sa att jag behövde heller. Jag hade ingen egen verksamhet, gjorde det bara för mig själv då och då. Säger du att jag hade behövt skatta för det? För i så fall har du nog en del att förklara inne på Hästfoto iFokus. ;) hehe

[Moa-]
2013-10-17 15:33
#5

MajaWrangstadh; det var då troligen så att du var ung och inte hade andra inkomster och därför kunde jämka dina inkomster från fotot som det heter. När unga personer exempelvis sommarjobbar och tjänar under ett visst belopp (max 18 823 kr under år 2013) så beskattas inte detta, utan det fungerar på motsvarande sätt som ett grundavdrag för vuxna som arbetar. Så anledningen till att du i praktiken inte skattade var att du var ung och inte hade övriga inkomster, huvudregeln är att hobbyinkomster skall redovisas och beskattas.

Många har fel uppfattning om detta med hobbyverksamhet, jag vet inte varför, om det är tidigare regler som människor tror fortfarande gäller, under den tiden jag sysslat med redovisning har hobbyverksamhet varit skattepliktig. (Frånsett egen försäljning av självplockade bär, svamp och kottar upp till ett belopp om 12 500 kr.)

[MajaWrangstadh]
2013-10-17 16:13
#6

#5

"När unga personer exempelvis sommarjobbar och tjänar under ett visst belopp (max 18 823 kr under år 2013) så beskattas inte detta"

Jag utgick från att det var något sådant TS menade (men jag kanske har fel).

Annons:
[Moa-]
2013-10-17 16:20
#7

MajaWrangstadh; dock skall ju skatt betalas från första kronan på hobbyverksamheten, däremot kan för unga beloppet jämkas, detta hör samman med unga och inkomster, inte med hobbyverksamheten som sådan… =P

LillPom
2013-10-24 19:06
[Moa-]
2013-10-24 19:16
#9

LillPom; läs gärna tråden, det är samma broschyr som jag redan länkat till ovan… =P

LillPom
2013-10-24 19:45
#10

#9

sorry jag läste första inlägget :P Trodde inte de var fel att länka samma ;)

MrsGoldfire
2014-03-16 10:37
#11

En snabb efterforskning visar att TS är mer än 18 år och då ska det ske i den ordning som Moa- beskriver.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

deeremf
2014-03-26 21:51
#12

#3 Det ska deklareras ja, men om utgifter är lika med eller högre än inkomst behöver det inte skattas.

Sen så finns det en frigräns, eller ja var iallafall så när jag hade min hobbyverksamhet i 2013, men reglerna kan ju ändras lite hipp som happ.

[Moa-]
2014-03-26 22:04
#13

deeremf; nej, det finns inga gränser, det kan ha varit att du var ung och inte tjänade tillräckligt för att behöva beskatta inkomster eller att du gjort andra avdrag som tog ut detta, men i övrig skall vinsten beskattas. Du får göra avdrag för vissa kostnader, självfallet, därför står det redovisas. Dock är det svårt att säga att du tjänar något om du går med förlust…

Annons:
Upp till toppen
Annons: