Annons:
Etikett15-a-kassa-och-andra-bidrag
Läst 3217 ggr
[lillalollo]
10/1/13, 7:47 PM

A-kassan hjälp hur fungerar det?

Alla sådana där konstiga regler. Jag har haft osa i 2 år men lyckades inte få igenom så jag kunde gå med i kommunal a kassa förens i april detta året. 

Så sista november går mitt osa ut. Och har då betalat 160 kr varje månad sen i april. Det står något om att man måste jobbat i 1 år. jag har jobbat i 2 är  MEN har ju ej varit med i a-kassan så länge utan sen april. 

Jag jobbar heltid. 

Har jag rätt till a-kassa då?

Annons:
Halvdansken
10/2/13, 12:53 PM
#1

"För att få inkomstrelaterad ersättning måste du ha varit medlem i en a-kassa i minst tolv månader."

Kopierat härifrån 

Så, nej tyvärr, du kan inte få a-kassa nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

martdat
10/5/13, 10:48 AM
#2

varför har du inte vart med från början? har du ansökt från början och de inte beviljat medlemskap förens nu eller hur menar du?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

deeman
10/6/13, 2:50 PM
#3

Tyvärr tror jag inte OSA innebär ett nytt s.k arbetsvillkor pga. det är en arbetsmarknadsåtgärd. Du återgår då t.ex till AF och de skriver in dig i något som heter jobb och utvecklingsgarantin. I regel om man har varit borta/avskriven från AF i mer än 1år för t. ex studier så hamnar hur dumt det än kan låta utanför systemet. Och har man då inte lyckats få ett jobb illa kvikt så får man typ börja om från början igen.

Men eftersom du varit borta mer än 1 år i OSA-anställning så vet jag inte hur det ligger till exakt. Men jag tror nog tyvärr inte att du uppfyller ett nytt arbetsvillkor för att uppbära a-kassa.

Ring runt till facket och af mm. för att få mer klarhet.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


martdat
10/6/13, 6:59 PM
#4

jo OSA är akasseberättigat förutsatt att man är medlem i akassan. jag har själv hafft OSA anställning,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

deeman
10/6/13, 8:57 PM
#5

Ja det är det, men får man ett nytt s.k arbetsvillkor?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


martdat
10/7/13, 8:31 PM
#6

5 ja det får du , det gills som anställning som vanligt . bara det att det är tidsbegränsat, men låter som att TS inte ansökt om medlemskap från början???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
deeman
10/7/13, 11:42 PM
#7

Aha ok, ja då innebär det troligen att hon får den lägre ersättningen fram tills dess att hon har varit medlem i just 12 månader.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[lillalollo]
10/8/13, 7:55 PM
#8

det tog lång tid att få komma in. första ggn så hade jag glömt skicka med ett papper sen ansökte jag flera ggr men fick inget svar och i april i år fick jag komma in… 

Har dock talat med a kassan och man fortsätter ju att vara med även om anställningen tar slut man har då rätt att få ett grundbelopp från alfakassan. när man sedan betalat och varit med i a kassan ett år så ändras det och man har då rätt till 80 % av sin inkomst man haft..så lär få gå på alfakassan i 3 månader innan jag har rätt till a kassan. Om jag inte lyckas hitta jobb innan.

deeman
10/9/13, 1:22 AM
#9

SOm jag sa i #7  synda att du måste vänta så länge tills dina 80% träder i kraft, hoppa du löser den ekonomiska biten, det finns ingen chans till förlängning med OSA-anställningen?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[lillalollo]
10/9/13, 8:59 AM
#10

jo vi har pratat om 1 månad eller något just pågrund av att dekaske nyligen hittat en ny praktikplats…men hoppas är väl det enklaste ..

Upp till toppen
Annons: