Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1998 ggr
[RedHood]
2013-09-27 11:19

Djurvårdare

Just nu går jag tredje året på gymnasiet med inriktning fotografi men i somras, bara några veckor innan skolan började igen så kom jag äntligen fram till vad jag vill jobba som. Jag vill bli djursjukvårdare/djurvårdare. Problemet är nu att jag inte vet hur jag ska gå till väga. Jag har pratat med SYO/SYV och vare sig hon eller jag fick några svar när det gäller utbildning.
Många gånger när jag söker på det så kommer jag bara fram till djursjukskötare men det är inte det jag vill bli. Jag vet att det finns just specifikt djursjukvårdare/djurvårdare.
Jag har läst på Jordbruksverkets hemsida om djurvårdare och de skriver att man kan lära sig på plats men jag vet inte hur jag ska gå till väga.

Någon som har lite exempel på hur jag ska gå till väga, har varit eller är i min sits som kan hjälpa mig?
Jag har verkligen ingen aning och har fastnat lite men jag tänker inte ge mig.

Även så undrar jag lite om någon kanske vet om djurvårdare söks just nu, om det är ett yrke som söks.

Tack på förhand!

Annons:
pebb
2013-09-27 11:25
#1

För att bli djursjukvårdare är det högskoleutbildning som gäller, SLU. Djurvårdare är väldigt luddigt, vad är det egentligen du vill göra? Det finns ju komvuxutbildningar/gymnasieutbildningar, naturbruk med inriktning djurvård.

monstermash
2013-09-27 14:20
#2

Jag utbildar mig till djurvårdare nu på gymnasiet, och ja det finns en efterfrågan på oss i yrkeslivet. Det beror väl även på vart man vill jobba som djurvårdare också, dock.

[RedHood]
2013-09-27 15:29
#3

#1 Ja, det känns väldigt luddigt :/ Jag vill mata djuren, städa, tvätta de, gå ut med de. Det som behövs liksom.

#2 Jag vill jobba på djurklinik. Bra att det är en efterfrågan efter 🙂

monstermash
2013-09-27 15:33
#4

Men om du vill jobba på djurklinik kan du väl likaväl utbilda dig till djursjukvårdare? Förstår inte problemet?

[RedHood]
2013-09-27 15:37
#5

#4 För att jag inte hittar någon utbildning till just djursjukvårdare utan bara till djursjukskötare. Efter gymnasiet då jag som sagt går tredje året så vill jag inte precis börja om igen. Jag har kollat runt om man kan utbilda sig på plats som Jordbruksverket skriver men har inte fått svar.

monstermash
2013-09-27 16:06
#6

#5 - Djurvårdare brukar inte jobba på djurkliniker så vill du verkligen jobba på det borde du inte utbilda dig till djurvårdare, utan djursjukvårdare. Djurvårdare är däremot ett bra alternativ om du vill arbeta inom zoohandel, djurparker and so on…

Vill du utbilda dig till djursjukvårdare däremot finns det bara ett alternativ i Sverige, och det är SLU som erbjuder en treårig utbildning som du endast kan läsa i Skara.

Länk till utbildning.

Annons:
[RedHood]
2013-09-27 16:09
#7

#5 De ska flytta till Uppsala nästa år men ja, får kolla på det. Dock kommer jag aldrig komma in men tack 🙂

Upp till toppen
Annons: