Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3237 ggr
Jaguar_
2013-09-25 17:48

Arbetslös igen

Ja, jag sitter här igen. Arbetslös, rastlös, uttråkad och känner mig totalt onyttig. Onyttig som att jag inte kan bidra till ett skit.

Har varit såhär sen första krisen kom. Då hade jag jobbat 5½ månad och skulle bli fast. Förlorade det samtidigt som min kille förlorade sitt 2 veckor innan mig. Alltså var jag den som det hängde på. Företaget ljög hela vägen att de inte var påverkade och sen blev man efter tre dagar inkallad på rummet och där satt dom med penna och papper redo. Jag grät den kvällen på jobbet, men visade det inte. Det var jobbiga timmar och jag ville bara hem. När jag väl kom hem bröt jag ihop. Hur ska vi överleva? Det är kört.

Där satt vi, hus, bilar, lån och utan inkomst. Fick hjälp av nära släkting att betala räkningar. Sökte till utbildning och efter många om och men så kom man in på det. Vi sökte i vår kommun först men de hade inga pengar för våra brev hade kommit bort med ansökningar. Vår enda chans var en närliggande kommun om de ville ställa upp. Vi åkte på mötet och vi fick ett ja! Helt otroligt. 1 år safe liksom.

2 veckor efter avslutad utbildning satt vi arbetslösa igen. Jag kopplade in min rosa hemtelefon för skojs skull för att se om den fungerade. Den ringde efter 30 minuter. Vi bara 'Naj nu är det någon j..vla försäljare!' men jag svarade och det var ett bemanningsföretag. Vi blev inkallade på jobb! Yay!

Det varade typ 1 år för min sambo sen blev han arbetslös. Jag fortsatte jobba men det såg mörkt ut. Min kille lyckades få jobb efter en bra tid arbetslöshet. Vi var överlyckliga att han lyckats få jobb och nu skulle det gå framåt, äntligen.

Dock lyckan varade inte länge. Min sambo har en skada i armen och när allt såg så positivt ut, han fick besked om att stiga i grad, så revs den upp och han kunde inte jobba kvar. Arbetslös igen. Jag hade tur dock och var kvar på mitt jobb.. Sambon började plugga. Han fick praktik några månader in i utbildningen och det ledde till jobb och han hoppa av utbildningen. Jag hade blivit anställd hos de jag varit uthyrd hos och allt gick bra. Vi började renovera ett rum. Planerade och planerade framtiden. Vi kunde åka runt och hälsa på folk. Det saknar man och man mår dåligt för ingen förstår. Man säger hur dåligt ställt man har det och att bensinen kostar. Det känns förjavligt, man måt så dåligt över detta och sen visar inte många medtanke på detta. 'Du har ju bensinkort, då får du fraktura.'. Ja, men…det är ju maxat och vi har inte ens råd att betala av de vi har på det.. Men vi kom nästan ifatt, men sen kom det…Ny kris och jag fick gå efter andra vågen av uppsägningar…

Men hade turen att få vik på ett företag jag skickat spontan ansökan till. Efter bara 1 vecka som arbetslös! Ett halvår framåt var vi räddade. Innan jag gick från min anställning så hade vi beställt en utlandsresa. Vår första gemensamma som vi tänkte unna oss efter alla dessa år av strul. Jag tänkte 'Nä fan heller, vi ska inte avboka. Vi ska klara det här…' Vi tog våra skattepengar och vårat stora intresse fick stå kvar i garaget denna sommar. Vi fick bakslag efter bakslag, men på något vis kom vi iväg på våran resa. Den var underbar. Vill så gärna tillbaka.

Nu är min 6 månaders vik slut…Har fått avslag från 3-4 olika sökta jobb…Ser hopplöst ut och framtiden är stilla. Ingen renovering, inget besöka andra som bor lång iväg, inget intresse att ställa på nästa sommar, ingen resa, inget bilda familj som var planen. Ny stav insatt och ja här sitter jag i soffan…Försöker göra mina dagar bättre genom att klippa häcken och städa. Men tanken är alltid där. Kommer jag lyckas få jobb och som leder till fast igen eller kommer detta vara i år? Man hör ju om så många som sitter hemma i åratal och aldrig få napp.

Jag har ett jobb kvar jag hoppas på, men jag tror jag sjunker på det med. Det känns inte bra…42 anställda och 62 anställda runt om mig har också fått gå från sina jobb..Detta ser inte positivt ut.

Jag vet att många har det värre än oss, men det är inte kul för det. Detta är värre för oss. Man har turen att sambon har jobb. Jag är tacksam för det, men jag vill med ha jobb…Jag vill bidra och få ett liv. Framtiden vi har fått skjuta upp 3 gånger nu. Visst man ska inte stressa över barn, renovering och intressen. Men fan, om detta fortsätter i samma story som innan…Kommer vi aldrig vidare med något. Vi kommer stå still tills vi är för gamla för något..

Ville bara skriva av mig lite…Alla känslor man har över detta..Man visste om att det bara var ett halvår och att det skulle ta slut. Men man blundade för sanningen. Nu har jag ögonen öppna och tänker…De säger att den första arbetslösa veckan är skön och den andra med…men jag har känt mig fruktansvärd..Man vill gråta hela tiden över hur värdelös man är. Varje nej sänker ner en i en desperat deppig cirkel. Man kanske är för stressad över detta och därav kan man inte koppla av och bara säga 'det ordnar sig..det gör det alltid.'. Just nu vill jag knuffa den första person som säger det till mig. Eller riva mitt hår. 

Aja, har sökt ett till jobb jag kan hoppas på iaf. Även om jag inte har stora chanser…Vi får se nästa vecka.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Aleya
2013-09-27 12:03
#1

Vet känslan du har. Nu har ju jag dock bara mig själv att tänka på. Men det är jobbigt att inte ha strukturen i livet att ha ett jobb att gå till konstant.

Eller jag jobbar när jag behövs, dvs att dom ringer in mig.

Vad har du haft jobb inom är min undran?
Har du rätt till a-kassa?

Mitt tips är: Sök jobb inom vården.

Där behövs det folk alltid. Och då har du i alla fall jobb lite då och då.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jaguar_
2013-09-27 13:57
#2

#1 Yes, jag har rätt till a-kassa som tur är. Vet inte hur mycket jag får dock. Det får jag väl veta nästa vecka när det ska rulla igång.

Mina yrken har gått från hemtjänst, maskinoperatör, montör, cnc-operatör, truckförare och lager.

Det sista nu var då lager och truck. Kul som fan. Men jag visste att det inte skulle vara. Det var ju bara ett vikariat och i dessa tider så är många företag snåla med att anställa. Tror de flesta hellre ta in bemanning. Lätt att bli av med om det märks att det tryter på jobb.

Vården är bra, men numera för att kunna bli anställd måste man vara utbildad. Annars får man bara hoppa in vilket gör att du förlorar a-kassan inom 75 dagar. Att gå en utbildning till undersköterska vill jag inte. Det är 1½ år av lån och studier jag inte är ett dugg intresserad av bara för att få ett jobb. De säger man ska göra allt för att få jobb, men tänker inte på att personen i fråga kan bli olycklig av detta. Att tvingas jobba med något man inte känner att man vill göra. Kan leda till en del stress och något mer djupare som kan bli ledsamt i slutändan. 

Men visst man ska göra allt för att få ett jobb, men kan man inte få trivas med liksom.

Det är ju bra att du har något du kan hoppa in och jobba på. Jag hoppas du trivs med det. Har du också a-kassa?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2013-09-27 14:06
#3

Första veckan som arbetslös avklarad. Och känslan över detta…Deppigt, panik, värdelös…osv.

Fick reda på idag att där jag inte fick jobb ska ha en ny intervju med en kille denna kommande vecka. Det känns ju lite sådär när de sa de bara skulle ha en till och valde en kille över mig och nej jag är inte feminist eller något sådan. Jag bara reagerade på att han ska ha en till intervju när han bara skulle ha en person till..eller?

Jag hoppas fortfarande på ett annat jobb jag sökt. Där fick jag göra ett personlighets test. De sa att det bara är ett test för att lära känna de de anställer och inga rätt och fel. Efter testet så få man reda på att de ska gå över en viss poäng för att gå vidare. Då snurrar ju hjärnan igång. Tänk om jag inte få dessa poäng..Vad är det för fel på mig?

Frågor som: Skulle du vilja vara någon annan? Människor är oftast inte intresserade av de de påstår?

Ja, ibland har man funderat över om man vill vara någon annan som en kändis man gillar eller något. Det har nog alla gjort, men jag skulle inte vilja byta liv med någon.

Och den andra frågan..Fanns en till liknande…Är inte den frågan mer ett påstående än något som har med min personlighet att göra? Vissa frågor var just wierd. Men det var kul och nästa vecka kanske man få besked. Jag hoppas på att jag kommer vidare. Har mina tvivel dock…man ska aldrig hoppas för mycket..Blir bara besviken då.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vallhund
2013-09-28 04:01
#4

Yrket djursjukvårdare finns i princip inte längre. Kan du inte komma in på djursjursköterskeprogrammet om du läser upp en del ämnen o gör högskoleprovet?
Löneutvecklingen lär inte vara speciellt lysande.

Vad gäller erfarenhet så finns ju diverse bevarandeprojekt o större reservat i bl a Södra Afrika dit man kan komma som volontär, ingen lön, kost o logi. Men det är det nog värt om man är relativt ung o har ett brinnande intresse. Jag tittar då o då på dokumentärer om det på NatGeo Wild o Viasat Nature. Finns säkert i många andra länder/världsdelar oxå. Ett sätt att kombinera din utbildning med ditt intresse samtidigt som du skaffar dig unika erfarenheter?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jaguar_
2013-09-28 10:28
#5

#4 Det är synd inte djurvårdare finns. Det hade ju varit mitt drömyrke. Funderade på hundfrisör med, men då måste man typ starta eget och försöka att inte gå back. Utbildningen tog väl 3 månader eller något och man bekostar den själv. Fanns i sthlm har jag för mig. Det skulle vara kul men har inte pengarna och sen vet man aldrig hur det kommer gå med jobbet.

Man har kollat på många program och innan man gick in i en relation funderade jag på att resa utomlands och jobba, men det skulle ju inte fungera nu.

Nä, jag vet inte vad jag skulle vilja bli. Hade en tanke på lokförare ett tag. Den utbildningen är i Norrköping eller Linköping vad jag minns och kan vara ganska så tuff. Sen vet jag inte hur det ser ut i den arbetsvärlden. Finns det jobb liksom haha

Nä, man vill göra mycket men pengar, tid och drömmar är det som sätter stopp tror jag, plus ens eget huvud. Jag är t ex kass på matte och har säkert andra saker jag är kass på med 🤪 Fick höra några frågor från min sambo (som gjort högskoleprovet) och jag fattade nada av de frågorna haha Tror jag skulle kugga hårt om jag ens försökte göra det 😛

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Halvdansken
2013-09-28 13:16
#6

#5 Kan du inte få studielån?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Jaguar_
2013-09-28 20:54
#7

#6 Jodå det kan jag, men det ska ju vara genomtänkt. Man kan inte bara skutta på något. Har funderat på en hel del utbildningar, men helst vill jag jobba. Inte sitta vid skolbänken. Och jag vill inte gå på en utbildning som är mer än 2 år (helst mindre).

vvs skulle vara något, finns massor av jobb, men finns ingen utbildning på detta där jag bor. Tror jag kollade el med. Sen funderade jag på målare, men har inte gått det i gymnasiet och finns inte några direkta utbildningar. Man måste få någon målarfirma att ta sig an en och vara "lärling" i två år innan man får göra ett prov och om man klarar provet får man titeln Målare. Skulle vara kul kanske. Svårt att hitta något sådant ställe dock :P

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Aleya
2013-09-29 16:11
#8

Kolla om det finns någon YH kära Jaguar_ som kan vara något.

YH-utbildningar

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: