Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3497 ggr
Ellenfyrkant
8/24/13, 8:14 PM

Obetald övertid?

Hamnade just i en otroligt konstig sist på jobbet. Jag har alltid kunnat ha med hund, utan problem. Ligger och vilar på lagret, mitt jobb är säljare i butik. Nu plötsligt har jag fått ett dilemma som känns jättekonstigt för mig. Företaget går åt fel håll och utgifter behöver minskas, men att skära ner på personalen är ej möjligt. Så jag får nu höra… Att ha med hund på jobbet ses som löneförmån, och ska därmed egentligen skattas på. (Vilket jag inte hade en aning om). Så… Därför tänker min chef nu införa att om jag vill fortsätta ta med hund till jobbet från och med månadsskifte så får jag inte skriva upp övertid!? Inkl. Stängning. Alltså helt obetald om kunder är kvar, obetald räkning av kassor osv. Går jag inte med på detta får jag helt enkelt sätta hunden på hunddagis före jobbet. Är detta okej!?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Stallmima
8/24/13, 8:17 PM
#1

Ring ditt fackförbund och hör om denna regel finns.

Ellenfyrkant
8/24/13, 8:18 PM
#2

#2 Dessvärre är jag inte medlem i något fack… :/

Mvh Ellenfyrkant

MarajLowajz
8/24/13, 8:19 PM
#3

Jag säger nej, för att jag har för mig att du måste skriva på papper på detta löneförmån om det blir förändrat.

Om företaget försöker dra ner på kostnader på detta vis så gör dom helt fel i mina ögon.
Är du medlem i Facket så ta kontakt med regions-avdelningen där du bor och diskutera angående detta.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Stallmima
8/24/13, 8:25 PM
#4

#2 Fråga går ju alltid, sen tycker jag att du skall gå med i facket för att få hjälp med frågor som tex. detta och ev annat som just kan hända. Lycka till!  🙂

[ludden]
8/24/13, 9:23 PM
#5

Hej det finns inget som säger att det är en löneförmån att ha hunden med sig på jobbet, där i mot har arbetsgivaren rätt att neka dig att ha med hunden på jobbet.

Ellenfyrkant
8/24/13, 9:30 PM
#6

#5 Vart hittar jag info om vad som klassas som löneförmåner? Självklart kan han neka mig det, men det har inte varit något problem senaste 5 åren att ha hund på jobbet, så detta är bara något fult knep för att spara pengar.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
[ludden]
8/24/13, 9:35 PM
#7

#6 Närmsta fackförbund beroende vilket förbund du tillhör, brukar stå på förbundens hemsidor.

Ellenfyrkant
8/24/13, 9:54 PM
#8

#7 Men när jag inte är medlem får jag nästan inte ut nån info genom att ringa va? Hur vet du att hund på jobb inte är en löneförmån? :)

Mvh Ellenfyrkant

MarajLowajz
8/24/13, 10:17 PM
#9

Jo det är klart du kan få information av facket. Tror inte att dom är så ''dumma'' och säger ''nej du får ingen information/hjälp eftersom du inte är medlem'' :)
Mitt råd - gå med i facket för de gör bra grejer när du väl har hamnat i en knipa. Däremot så måste du vara anställd i minst 5/6 (?) månader innan du får ut dina ''rättigheter'' har jag för mig. Är inte så insatt i den biten utan berättar bara det jag har hört från arbetskollegor genom åren.

Alltså, du måste godkänna en löneförmån (som tas upp i samband med ett lönesamtal, på lönesamtalet så ska din nuvarande och kommande lön stå samt löneförmåner som företaget har att erbjuda samt vilkoren för att få ut den förmån) som du och din chef har gemensamt kommit överrens om.
Det vanliga förmånerna är oftas; Massage, bilersättning/tjänstebil, förlängd semester för övertid etc etc. Du kan neka löneförmånen om du tycker att det inte är rättvist (vilket är detta fall).

Du kan också säga till din chef att detta är fel det som dom håller på med och att du tänker dra in facket med det hela samt att gå ut i media om dom fullföljer det hela med denna ''löneförmån''.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Moa-]
8/25/13, 9:52 PM
#10

Dock så sparar du pengar genom att ha hunden på arbetet, klart att det är en förmån, det är definitivt ingen rättighet. Så ditt val är vilket du anser förlora mest på, ta arbetsgivarens erbjudande om att ha kvar hunden på arbetet, eller sätta hunden på dagis/dagmatte/åka hem på lunchen…

Finns kollektivavtal? OB/övertidsersättning är inget som är reglerat i LAS, utan något man kan avtala fritt om i Sverige om inget kollektivavtal föreligger.

Ellenfyrkant
8/26/13, 8:48 AM
#11

#10 Fast det känns som att det ska gå rätt till i så fall. Ska han vara nogrann så kanske kan ska låta mig skatta på detta istället? Kollektivavtal finns. Och jag jobbar övertid varje dag. Tex en lördag missar jag 60 spänn om jag ska låta bli att skriva övertid.

Mvh Ellenfyrkant

[Moa-]
8/26/13, 9:15 AM
#12

Ellenfyrkant; men du har fortfarande ingen rätt att ha hunden på arbetet, det är inget som arbetsgivaren är skyldig att erbjuda. Kollektivavtalet skall i sådana fall vara gällande, däremot riskerar du då att inte få ha hunden på arbetet, det är ett val du måste göra. Du har ingen rätt att ha hunden på jobbet, arbetsgivaren har full rätt att neka, däremot har du rätt till ersättning enligt kollektivavtalet, så du får avgöra om minus och minus blir plus eller ej. 60 kr/dag som mest för att inte behöva nyttja dagmatte/hunddagis skulle de flesta skratta sig lyckliga över…

Ja, det är fel, men någon rätt att ha hunden där har du inte, utan du får göra ett val.

Ellenfyrkant
8/26/13, 2:50 PM
#13

#12 Att jag har det rätten har jag aldrig påstått? Eftersom jag vet att jag inte har det. Men det måste bli konstigt om chefen förbjuder mig att ha med hund, men min kollega får ha hund?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
[Moa-]
8/26/13, 3:11 PM
#14

Ellenfyrkant; dålig stämmning på arbetsplatsen, men inget som är sakligt fel. Kan vara en mindre/tystare hund, personen har frågat eller något annat, att en får ger inte flera rätten… Tyvärr.

Halvdansken
9/4/13, 12:09 PM
#15

En sak är att skatta för löneförmåner (fri telefon tex), en annan att ha obetald övertid. Man kan inte blanda samman de två sakerna.

Om din chef "kvittar" en löneförmån mot obetald övertid anser jag att han gör sig skyldigt till brott. Det tror jag inte alls är tillåtet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
9/4/13, 12:14 PM
#16

Halvdansken; absolut, frågan är ju vilket arbetstagaren vinner/förlorar mest på. Att båda handlingarna blir fel rent lagligt är det ingen fråga kring. (Straffbarheten kan ju dock diskuteras…)

Halvdansken
9/4/13, 12:23 PM
#17

Kan inte hitta nåt hos skatteverket om att hundar på jobb skulle beskattas som förmån.

http://www.duochjobbet.se/halsa/hundar-minskar-jobbstress/

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ellenfyrkant
9/4/13, 12:57 PM
#18

Har diskuterat fallet med både Handelsfacket och Skatteverket. Att ha hund på jobbet är inte en löneförmån. Och Moa-, är hund på jobbet tillåtet så är det. Förutsätter förmodligen att hunden uppför sig, men här finns inget bekymmer.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
9/4/13, 12:57 PM
#19

Har diskuterat fallet med både Handelsfacket och Skatteverket. Att ha hund på jobbet är inte en löneförmån. Och Moa-, är hund på jobbet tillåtet så är det. Förutsätter förmodligen att hunden uppför sig, men här finns inget bekymmer.

Mvh Ellenfyrkant

[Moa-]
9/4/13, 1:23 PM
#20

Ellenfyrkant; "Och Moa-, är hund på jobbet tillåtet så är det." Nej, det är det inte, arbetsgivaren kan fritt besluta om och vilken hund som eventuellt är tillåten. På samma sätt som du inte har en ovillkorlig rätt till samma lön som din kollega, din arbetsgivare har alltså full rätt att neka dig att ha hunden på arbetet (så tillvida du inte kan visa att det faller under diskrimingeringslagstiftningen).

Annons:
Ellenfyrkant
9/4/13, 4:02 PM
#21

#20 Dock blir det ju diskriminering om det handlar om hundar som sköter sig som de ska.

Mvh Ellenfyrkant

Stallmima
9/4/13, 6:40 PM
#22

#21  Fråga din chef vad h*n grundar sitt beslut av och be den komma med detta på papper om du inte fått svar från fackförbundet du tillhör. Hoppas det g👍år bra för dig

[Moa-]
9/5/13, 10:34 AM
#23

Ellen; Nej, ingen diskriminering enligt lagen, det är endast att du slår upp det så ser du att jag har rätt. Om du däremot inte får ha hunden där för att du är kvinna så är det diskriminering, vilket ej verkar vara fallet här.

Ellenfyrkant
9/5/13, 4:29 PM
#24

#23 Enligt Handelsfacket ska det iaf vara okej för fler att ha hund om vissa tillåts.

Mvh Ellenfyrkant

vallhund
9/6/13, 2:11 AM
#25

#24 Vad facket skriver på sin hemsida är ganska ointressant så länge det inte finns någon dom i AD eller ett uttalande från DO att det handlar om diskriminering.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ellenfyrkant
9/6/13, 1:12 PM
#26

#25 vad de skriver på sin hemsida har jag ingen aning om.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
9/6/13, 1:12 PM
#27

#25 vad de skriver på sin hemsida har jag ingen aning om.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
[ElisabethYL]
9/6/13, 10:16 PM
#28

Att neka dig rätt att skriva upp övertid är inte tillåtet

Men om jag hade hund skulle jag nog se 60 kr om dagen som en ok kostnad för att slippa hunddagis…

Din chef har - som tidigare konstaterats - all rätt att neka dig att ha med din hund, även om din kollega får, tyvärr…

Om jag vore  dina kläder skulle jag gå med i facket illa kvickt och ta upp den här frågan när man ansöker om medlemskap… Det är dyrt att vara med i facket men helt klart värt pengarna för då slipper du stå ensam. Jag vann en konflikt om vissa säkerhetsrisker på mitt jobb, så att min chef var tvungen att vidta åtgärder…

Upp till toppen
Annons: