Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 7515 ggr
Castiel.
8/16/13, 9:54 AM

Nervös inför högskolan!!

Hej!

Jag är en 20 årig tjej som börjar tredje året på gymnasiet på Måndag och hela det här året kommer vara om högskola/universitet och jag är något grymt nervös. Dock vet jag redan vad jag ska söka till på högskolan; Förskollärarprogrammet eftersom jag tycker om barn och tycker om att se barns utveckling, så både jag, min mamma och min syster tyckte att det vore ett yrke för mig. Har kikat på tre olika skolor och vet nu vilka jag ska söka till. 

Men grejen är det att jag lider av någon slags social fobi som jag gjort i stort sett hela mitt liv. Under grundskolans år hade jag enorma problem med presentation inför klassen och jag kunde inte ens ha presentation för en liten grupp för jag flippade ur direkt. 

Samma sak nu i gymnasiet, jag säger alltid till läraren att jag inte vill göra muntlig redovisning och oftast slipper jag undan, men vissa lärare tvingar mig att ha muntlig redovisning och hur mycket jag än tränar inför redovisningen så flippar jag ändå ur och glömmer bort vad jag ska säga. En gång började jag gråta för att jag var så nervös. Jag tycker att det är mycket bättre att sitta ner på min plats och hålla sin redovisning där för då kan inte folk titta på mig lika mycket. 

Så i Februari 2014 öppnar skolorna för ansökan och då ska jag söka till Karlstads Universitet, Uppsala Universitet och Mälardalens Högskola - Västerås. 

Men hur är det egentligen att gå på universitet/högskola? Måste man hålla muntliga redovisningar där också och hur ska jag då handskas med det? Kan ju inte springa iväg varje gång det händer, men om jag stannar kvar och gör redovisningen så flippar jag ur totalt. 

Sen det andra jag oroar mig över är vänner på den nya skolan. Jag är VÄLDIGT blyg och har jag otur så kan det gå upp till fyra veckor innan jag får någon ny vän, och oftast måste någon börja prata med mig för jag gör det bara inte. 

Vill ha så mycket råd som möjligt inför högskolan/universitetet även fast det är ett år tills dess.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
[erikam]
8/16/13, 10:01 AM
#1

Hej ! Jag tycker både det är bra och KUL att du redan nu funderar över högskola, det behövs kanske tänkas på ett tag. Jag går själv på Mälardalens Högskola och den är kanon, har även vänner som går förskollärarprogrammet där och de är alla supernöjda. 

För det första, att börja högskola är mer annorlunda än att exempelvis börja gymnasium. Vid högskola är det många som flyttar till orten där högskolan finns, fler än de som bor där sedan innan. Inte  alla, men många kommer vara precis lika nya i staden, på högskolan och i det "livet" som du. Jag flyttade själv till en ny stad när jag började plugga, jag kände ingen och det gjorde ingen i min klass heller. Jag ska inte säga hur du känner, men alla är nervösa och blyga i början, mer eller mindre.

På högskolan får man göra en del muntliga saker ja, både redovisningar och seminarium. På mitt program har det varit en del faktiskt. Jag hatade det innan, nu tack vare övning har jag blivit både duktig och säkrare. Även där, ALLA är nervösa.

Jag har pratat lite med mina kompisar, som går det program du är intresserad av. Jag vet att på Mälardalen (kan tänka mig att de andra studieorterna också har så) är det rätt mycket muntligt. De har en hel del redovisningar, seminarium och arbetar sällan ensamma utan oftast i grupper. Men återigen, jag lovar dig, du är inte den enda som är nervös, spänd, kanske lite rädd och orolig. Den som inte är det är fasiken inte människa.

Jag säger bara, tro på dig själv ! Du kan mer än vad du tror och högskolan blir en otroligt häftig utmaning för att ta fram de bästa sidorna hos dig själv. Lycka till ! 🙂

[Moa-]
8/16/13, 11:15 AM
#2

Du måste lära dig att hålla muntliga föredrag, deltaga i seminarier och allt annat. Detta är en viktig del i utbildningen. Hur skall du klara ditt yrke om du ej kan tala inför folk, samlingarna på förskolan som hålls varje dag, föräldramöten…?

Enklast är att helt enkelt tvinga sig till detta, men att vara väl påläst om det du talar om, så länge du känner dig trygg i ämnet och inte klamrar dig fast vid en "fusklapp" så brukar det ordna sig bra. Öva på att tala fritt, ha en klar plan på vad du skall säga och ungefär vilken ordning, men ingen skriven text med exakt ordföljd, detta gör ofta att människor hakar upp sig och blir osäkra….

Personligen har jag mycket lättare att tala inför personer jag antingen känner väl, eller väldigt lite, ytliga bekanta är den gången jag kan ha svårt för föredrag, men då gäller det endast att vara påläst och säker i sitt ämne istället.

På universitet/högskola, nollningen är jätteviktig att vara med på! Det är där du först lär känna alla, och alla är lika vilsna och förvirrade som du kommer att vara. =P Jag har aldrig hört om någon direkt förnedrande nollning på universitetsnivå, utan det har hela tiden haft utgångspunkten att det skall vara kul och att klassen skall lära känna varandra. Tänk på att försöka bjuda till under denna tid även om du kan tycka att det är jobbigt, vänskap är en tvåvägskommunikation, du måste också bjuda till och ta kontakt och komma med förslag för att det skall kännas givande både för dig och dina kommande vänner. =) Som sagt, de flesta kommer ensamma till universitetsstudier och många från nya städer, så även de andra behöver skapa nya vänskapsrelationer, du behöver med andra ord inte på något sätt känna det som om du tränger dig på. Du behöver absolut inte vara den mest öppna och sociala, men gör det absolut bästa du kan efter dina förutsättningar, för din egen skull!

Jag tror att du kommer att ha riktigt kul och utvecklas massor under dessa år! Försök bara att vara så öppen och positiv som du kan vara, så kommer allt att gå bra!

Castiel.
8/16/13, 12:38 PM
#3

Tack så mycket för era svar. 

Finns en till fråga… Om det händer att man kommer in på två skolor samtidigt, hur gör man då?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[Moa-]
8/16/13, 1:42 PM
#4

Castiel; du kommer inte in på två skolor samtidigt, då kan utan särskilt tillstånd max antas till 45 hp/termin på den normala antagningen, två heltidsutbildningar är därför ej möjligt.

Castiel.
8/16/13, 3:28 PM
#5

Okej, ville bara vara säker :)

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[Moa-]
8/16/13, 6:50 PM
#6

Nej, men det är inte så lätt att veta allt direkt. =) Dock så är det därför viktigt att tänka igenom och rangordna sina alternativ noggrant redan vid ansökningstillfället.

Annons:
Upp till toppen
Annons: