Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1185 ggr
teezan
2013-07-24 19:03

det gäller att ha koll på lönen .

jobbar på ett företag med kollektivavtal (handels) och fick nu min lönespecifikation. 

jag är 24 år gammal och har jobbat i branschen i över tre år så jag hoppades på en bra timlön (har inte fått veta den eller skrivit på några papper då de var osäkra på vad jag skulle tjäna) men till min stora besvikelse (och förvånad) har jag fått 113 kronor i timmen. det är vad en 19 åring utan erfarenhet över huvud taget ska tjäna. jag borde ha 13 kronor mer i timmen. känns väldigt irriterande då de vet att jag jobbat inom handels sedan jag var 18. 

måste reda ut detta för det handlar ju i slutändan om en del pengar… tycker det varit så mycket snurrigt på arbetsplasten jag är på nu och att det varit väldigt konstigt att jag aldrig fått se min timlön. då hade jag reagerat mycket tidigare liksom. 

någon mer som fått fel lön någon gång? eller kanske inte fått betalt för det man jobbat? 

misstag sker ju såklart och jag känner att jag haft rätt dålig koll hittills. fick för lite i timmen på ett tidigare jobb också och fick 10 000 extra när jag upptäckte deras slarv men annars är jag inte alls petig med hur många timmar jag jobbat och om det stämmer överens. det gäller att ha lite bättre koll på sina lönespecifikationer känner jag. 

har ni bra koll på era lönespecifikationer?

Annons:
eriksvensson
2013-07-24 21:30
#1

Hur ar din lon/manad? Manadslonen sager ofta mer an timlonen tycker jag. Men 24 ar, tre ar inom handels sa borde du la ligga runt 21-23 000 iallafall om du bor i en storre stad.

teezan
2013-07-26 13:53
#2

jag har ingen fast lön eller fasta tider då det är sommarjobb det handlar om (pluggar annars). men utan tillägg blir den felaktiga lönen runt 18 000 om jag skulle jobba heltid medan den riktiga ligger på lite mer än 20 000. bor i en mellanstor stad.

Upp till toppen
Annons: