Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1785 ggr
jobbsokare
7/16/13, 3:25 PM

Ensamhet och prestationsångest gör mig arbetslös

Jag har efter flera års arbetslöshet kommit fram till att det är ensamhet och prestationsångest som har gjort och fortfarande gör att jag är arbetslös. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur det och ensamheten och prestationsångesten skapar två oöverkomliga hinder.

Ensamheten var det som från början "skapade" min arbetslöshet. Efter långa akademiska studier stod jag relativt ensam, hade kontakt med några få studiekamrater men bodde långt från familj och släkt. I min hemstad har jag inga vänner och heller inte speciellt goda eller stödjande släktrelationer. Det skapade tanken att "ett arbete skulle ändå inte ge så mycket i ett läge med en så pass ensam och nedbrytande privat situation".

Jag tappade tidigt motivationen att söka jobb pga min privata situation.

Den andra delen är prestationsångesten. Jag har under diverse praktikperioder under utbildningstiden otrivts ganska mycket, testat på olika typer av arbeten men inte känt att jag platsade eller trivdes med arbetsuppgifterna. Eftersom "allt" hänger på en själv och jag inte lyckas hitta vanliga jobbannonser som motsvarar den jag är och vill göra så skapar det en enorm prestationsångest att själv försöka lösa min situation.

Detta i ett läge då jag redan mår dåligt över min ensamhet, inte har något betydande stöd från någon, inget jobbnätverk. Det gör att jag inget gör, jag försöker bara leva så drägligt det bara går men såklart löser inte detta ständiga flyende min situation i längden.

Det är alltså varken meriter eller kunskaper som hindrar mig och jag tror det är vanligare än man tror att det är just privata missförhållanden som leder till arbetslöshet. Jag är fast i min situation eftersom jag inte längre tror på förändring till något jag skulle trivas med. Kanske kan mitt inlägg ge fler perspektiv på arbetslöshet, just dessa aspekter är sällan något som diskuteras eller arbetas med.

Kanske någon känner igen sig?

Annons:
[Moa-]
7/16/13, 5:14 PM
#1

Sök arbete på annan ort och skapa ett nytt liv och försök få nya kontakter på nya orten? Det är mitt tips. 

Jag tror att en av de största svårigheterna med att få arbete är just långvarig arbetslöshet, något som även leder till ett visst utanförskap i samhället. Mitt råd är att försöka få ett arbete, vilket som helst och sedan därefter försöka bygga upp ett nytt liv. Nej, det är inte så enkelt, men vilka alternativ finns egentligen?

Katthemsmatten
7/21/13, 12:16 AM
#2

Med en negativ förväntan kan resultatet inte bli annat än negativt. Dessutom tror jag att man måste skilja på arbete och privatliv i så motto att man inte kan ha förväntan om att arbete och kollegor ska ta en ur den privata ensamheten, men kanske kan den stimulans arbete och kollegor ge göra att man blir litet roligare och intressantare som person. Du får någonting att förhålla dig till och den yrkesmässiga relationen till andra personer kan ge något att föra vidare till andra.

Har du svårt att komma ur din tankegång, hör efter om det finns en möjlighet att få KBT via internet. Det kommer inte vara 'Columbi ägg' men kan ge exakt den där putten framåt du behöver för att bli mindre negativ och därmed öka dina chanser på arbetsmarknaden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Halvdansken
7/21/13, 12:49 PM
#3

Det skapade tanken att "ett arbete skulle ändå inte ge så mycket i ett läge med en så pass ensam och nedbrytande privat situation".

Jag har träffat många av mina bästa vänner och min man via jobbet. Så det kan ändra ditt liv helt och hållet. Men först måste man ju ha ett. Men ett arbete är det bästa sättet att få ett stort nätverk. Och bli förälskad 😘

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: