Annons:
Etikett20-off-topic-ot
Läst 2213 ggr
[luneri]
2013-05-24 16:27

Oseriös mäklare?

Hej, Jag hittade inget lämpligt forum för min fundering, och hoppas ni kan vara till hjälp här :) Blev väldigt mycket text, hoppas ni orkar läsa!

Så här ligger det till: Jag Skickade en intresseanälan för en lägenhetsvisning, bostadsrätt, och fick en tid för visning. Visningen skulle vara om en vecka. Två dagar senare får jag reda på att budgivningen redan är igång, men båda de visningstillfällerna som låg ute var veckan därpå. Så jag ringde mäklaren, och han bekräftade att budgivning redan var igång mellan två intresserade. Han sa att han hade tänkt ringa och meddela att det inte blir någon visning. Däremot fick jag en visningstid samma dag som jag ringde. Jag bestämde mig samma dag att lägga bud. Det var ingen som la ett högre bud efter mig. Han hade dessutom sagt att budgivningen skulle avslutas torsdags kväll för att kontraktskrivning skulle ske på fredagen. Jag vet inte varför han ville ha det snabbt undanstökat när det var såpass många som fortfarande var intresserade? 

Dagen efter skickade han ett sms att jag hade vunnit budgivningen och det aktuella priset, men ca 5 minuter senare dyker det upp ett sms att någon annan lagt ett högre bud. så jag budar två ggr till. Vid det laget sa mäklaren att det förmodligen blir jag som får lägenheten och vi pratar om kontraktskrivning, men eftersom jag ska åka iväg idag har jag ingen möjlighet att skriva på något kontrakt idag, men vi kom överrens att min mamma skulle skriva på, och sedan när jag kommer hem igen skriver ett nytt. Han pratar med min mamma i telefon, och de verkar inte alls komma överrens, och han påstår bland annat att han hade ringt mig flera ggr men jag hade inte svarat, och det kan jag med säkerhet säga att jag svarat vid varje tillfälle han ringt, då han inte ringde särskilt mycket. Jag hade mobilen på mig hela tiden nämligen. Sedan får jag ett sms att kontraktskrivning ska ske mellan budgivare 2, jag är budgivare 3. och jag har varken fått ett sms att någon budat över mig, eller att det ens går att se i den öppna budgivningen. 

Jag tycker bara detta verkar så skumt, och jag blir ganska arg när jag tänker på det. kan en mäklare verkligen bete sig så? Jag tror fortfarande jag la det högsta budet. 

Dessutom under visningen nämnde han att lägenheten var inte värd mer än 500 000 kr, och den var uppe i 600 000 kr just vid det tillfället. Jag kan med det säga att det är ett attraktivt område i en kranskommun till Göteborg och ligger oerhört centralt. dessutom var den nyrenoverad, och har svårt att tro att den bara var värd 500 000 kr, speciellt då det sällan finns ettor till salu i den orten. 

Har jag någon rätt på min sida i detta? Jag tänker inte gå vidare med det här, men det är bra att veta vad man har för rättigheter, då jag finner denna situation som orättvis.

Annons:
martdat
2013-05-25 08:53
#1

om mäklaren har betett sig oetiskt elr inte vet jag faktiskt inte. är inte insatt alls. men någon rättighet till kontrakt har du ju inte . Det är ju säljaren som i slutänden som bestämmer vem de vill sälja till. de har ingen skyldighet att aceptera det högsta budet. de kanske tog ett lägre bud än ditt av andra orsaker vi inte vet om. 

däremot det där att din mamma skulle skriva köpeavtal. det verkar helsnurrigt. då är det ju hon  och inte du som åtagit sig att fullfölja köpet.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[luneri]
2013-05-27 19:19
#2

Nu har jag läst lite om om regler och så, och fått reda på att det kan förekomma bud fram till kontraktskrivningen. Däremot tycker jag mäklaren betedde sig oproffessionellt då han inte kunde svara på de frågor min mamma kom med, utan verkade ta det personligt. 

Vilket fall som helst så lägger jag det på is nu, och tittar på andra lägenheter istället.

Upp till toppen
Annons: