Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 14090 ggr
yoanna
2013-05-21 17:35

Arbetsintervju kundtjänst?

Imorgon ska jag äntligen på en intervju inom kundtjänst. Har alltid vilja ha ett sånthär jobb och gör vad som helst för att få det typ.

Men så kommer som vanligt frågan; nämn 3bra egenskaper/3dåliga egenskaper du har?
Dom bra egenskaperna är ju rätt så lätta, men dom dåliga egenskaperna får ju inte vara "alltför" dåliga, dom måste ju vara positivtdåliga eller vad man nu ska säga. Så vad kan man säga där, och vad passar att säga på en intervju inom kundtjänst.

På dom dåliga har jag ofta kört med det att jag är envis, men sen så kommer jag inte så mycket längre utan brukar oftast bara spontan hitta på något som låter bra, men det blir ju inget bra i slutändan ändå vilket resulterar i noll jobb. Men nu måste jag ha det här jobbet, så vad har ni för förslag? 🙂

Läste en artikel här på sidan där det var en ordlista för negativa egenskaper som blir positiva, men vet inte riktigt om det var något som passade eller stämmer in. Självklart vet jag att jag måste tänka efter själv på hur jag är som person för att kunna lösa detta problem. Men just nu så kommer jag verkligen inte på något som kan passa för just ett kundtjänst jobb. Så tipsa så mkt ni kan! 

Annons:
Swadika
2013-05-21 17:42
#1

Jag körde förra sommaren med att jag är perfektionist, att jag hade svårt att bli nöjd med saker om det inte är perfekt. Det är sant och en negativ sak, haha. 

Men skriver mest i tråden för att jag också vill ha tips :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
2013-05-21 17:43
#2

yoanna; vilket tider är det som gäller? Är det eftermiddag/kväll vilket det ofta är så fungerar det bra att hävda morgontrötthet. Andra alternativ är saker som ej går att koppla till det aktuella arbetet.

Jag håller med om att det är svårt att skaffa balans i just det avseendet. I regel brukar det dock räcka med en negativ egenskap om de överhuvudtaget frågar om detta och tre positiva…

yoanna
2013-05-21 17:57
#3

#1 Det är en bra egenskap, men jag tänker såhär att tänk om intervjuaren skulle missuppfatta det och tro att man har typ värsta kontrollbehovet och om det blir fel så blir man jättedeprimerad eller något. Det gäller verkligen att lyckas lägga fram det på rätt sätt. Lyckas man lägga fram det på rätt sätt kan det ju va ett vinnande ord 🙂

#2 Denna tjänst är på heltid. Jag har vart på intervju på detta företag en gång tidigare och då frågade dom om 3positiva/3negativa vilket känns lite läskigt om dom ska göra de nu igen :S

Hörde från en vän tidigare också att frågan; varför du tror att du kommer passa på det jobbet/ varför dem ska anställa just dig?.. Detta är en fråga som jag aldrig vetat vad jag ska svara på, eller hur man ska tänka på?. Det blir oftast något i stil med att: Eftersom jag har dom här bra egenskaperna så kommer jag skapa bra stämning i gruppen, och jag gör alltid så bra jag kan när jag får en uppgift och dom kunder jag jobbat med tidigare har alltid vart nöjda kunder när jag hjälpt dom… Det känns inte som att jag svarar rätt på denna fråga överhuvudtaget, och det känns inte ens som att dom tror att jag förstår frågan. Visst förstår jag vad dom vill ha fram från mig, men det jag inte förstår är just vad jag ska säga.???

[Moa-]
2013-05-21 18:14
#4

yoanna; heltid i sig säger inte 8 - 17, du kan arbeta 13 - 21, natt eller hur som och fortfarande arbeta heltid…

"varför du tror att du kommer passa på det jobbet/ varför dem ska anställa just dig?" Det är väl den fundamentala frågan? Utan ett vettigt svar på den frågan så kommer du aldrig att få ett arbete. Varför skall du få jobbet? Vad söker de i annonsen? Hur ser företaget ut? Hur kan du bidra med detta?

God stämning kan vara bra vissa gånger, men många företag har lönsamhet som mål, hur hjälper du dem att uppnå detta?

Kundtjänst; brinner för att ge snabb och god service, sätter alltid kunden och företagets bästa i första hand, skicklig på merförsäljning och har en stor anpassningsförmåga mellan olika kunder/klienter. 

Andra egenskaper som du kan lyfta fram är god konflikthantering, skicklig på att skapa förståelse och dylikt…

yoanna
2013-05-21 19:01
#5

#4 Nej det gör det ju inte. Förlåt är lite mosig i huvudet idag. Men tiderna är 8-17 på det här arbetet.

Alltså det där med lönsamhet. Kan man säga något i stil med att; jag tar mitt arbete på allvar och ser alltid till att kunden får bästa möjliga service . . . 

Har en liten lista här, och undrar om den kan vara några riktlinjer jag kan använda mig av i denna intervju?,

  • Envis men jag vet mina begränsningar och sitter inte med svårlösta problem i evigheter utan att fråga om hjälp.

  • Naturligt social och serviceminded- Öppen person. 

  • Har lätt för att sätta mig in i saker.

  • Vill utvecklas i arbetet… Få nya utmaningar.

  • Lyhörd, lyssnar på kundens intressen utgår från mitt arbete, gör vad jag kan.

  • Anpassar mig snabbt.

[Moa-]
2013-05-21 19:13
#6

yoanna; är listan då dina egenskaper? Det låter bra.

Ja, det kan absolut vara ett sätt att formulera det på.

Att utvecklas på ett dylikt arbete kan dock vara något svårt och kan vara något du kanske skall överväga om det är rätt eller ej… Det kan innebära att du vill vidare och inte avser att stanna hos dem långsiktigt…

Annons:
yoanna
2013-05-21 19:20
#7

#6 Precis, det är mina egenskaper och då mina positiva. Det är svårare att hitta dom negativa

Jaa det har du rätt i… Det skulle ju vara bra om man kunde lägga fram det på ett sådant sätt så att det låter som man vill utvecklas inom företaget istället. 
Företaget jag har intervju på är ett stort telefonopperatörsföretag och inom företaget kan man ju då klättra på dom olika nivåerna :)

[Moa-]
2013-05-21 19:45
#8

yoanna; har du någon utbildning, eller håller du på att skaffa dig en utbildning som gör dig kvalificerad att söka andra tjänster inom företaget? Annars tror jag att det kan vara svårt att få andra tjänster inom företaget om du saknar kvalifikationer för detta…

yoanna
2013-05-21 19:52
#9

#8 Det har du ju rätt i. Jag planerar inte att skaffa någon utbildning som betyder att jag kan avancera inom företaget. Så då kan jag ju inte riktigt använda det ordet på samma sätt som jag tänkte där.

Men jag kanske kan säga att jag tycker om att lära mig nya saker och på så sätt utvecklas inom mitt kommande arbete. Det kanske låter bättre… Tänkte att när man kommer dit så kommer man inte kunna allting i systemet på en gång, utan det kanske tar någon dag att komma  igång med systemet, alla kortkommandon m.m.

[Moa-]
2013-05-21 20:04
#10

Ja, att utvecklas inom arbetet är bra, bara du inte förstärker det för mycket. Att lära upp personal är en stor kostnad för företag, därför vill de ofta anställa människor som ser långsiktigt på arbetet.

Lycka till! =)

yoanna
2013-05-21 20:15
#11

Jaa, jag har fått lite idéer här nu. Så det kommer nog gå bättre nu än vad det gjort tidigare. Tack så jättemycket 👍

Upp till toppen
Annons: