Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2886 ggr
jobbsokare
2013-05-16 16:19

Tvingad till arbetsmarknadsutbildning

Jag undrar om någon mer här blivit tvingad till arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen trots att man redan har en lång utbildning och dessutom jobbat inom och har referenser ifrån det område som utbildningen finns?

Är det någon som lyckats argumentera mot och på så sätt slippa denna åtgärd?

Jag mår själv dåligt av att bli behandlad på detta sätt och att synpunkter inte uppmärksammas hos handläggaren och inte heller av Arbetsförmedlingen i stort.

Det finns ju t ex praktik som skulle vara betydligt mer givande men som ofta tar längre tid att hitta än att bli placerad i utbildning, därav AF:s hets på arbetssökande om att inställa sig i utbildning.

Annons:
[Moa-]
2013-05-17 13:56
#1

Finns det arbeten inom ditt område? Annars så är ju utbildning och erfarenhet ganska intetsägande och någon förändring bör ske…

Så det beror helt klart på omständigheterna, men är du arbetslös och det inte verkar rimligt att du inom en snar framtid får ett arbete så självfallet är alla insatser att se som positiva?

deeman
2013-05-22 11:37
#2

Tyvärr så är AF's utbildningar inte att hänga i granen.
Inget som direkt ger mervärde, eller som klingar bra.

Du är inte tvingad, Sverige ser ut så i dag tyvärr. 
AF har regler uppifrån högre instans, det spelar ingen roll vilken typ av utbildning du har, hos AF  och den högre instansen sitter alla i samma båt.

Handläggarna kan inte göra mer än de faktiskt gör,
en del är dock rötägg och en del är mer förstående.

Men än dock så får man se de lite positivt, visst,- situationen är inte den bästa - men samtidigt är det bättre än att inte göra något alls.

Du har inte funderat något kring eftergymnasial utbildning, d v s högskola? -Socionom eller något sådant?
Så länge det finns människor så behövs socionomer och relaterade yrken att söka finns alltid mer eller mindre över hela landet, ja t om i många andra länder och efterfrågan är stor. Drar du dessutom till med någon specialinriktning så är du efter ca 3,5 - 4 år riktigt eftertraktad på marknaden över hela landet.

Yrket ser lite annorlunda ut i dag. Men min kära mor har efter sin utbildning och skolgång jobbat inom relaterade socionomyrken i hela sitt liv sedan 25-års ålder, hon är i dag 62år. Där hon jobbar nu har hon jobbat i 15år i år.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Moa-]
2013-05-22 11:44
#3

deeman; jag skulle inte rekommendera en utbildning till socionom idag, det finns redan fler än det finns yrken till. Har du en gång fått en fast tjänst så är livet långt enklare än för nyexaminerade. Dock känner jag till flera utbildade socionomer som saknar kvalificerad tjänst även nu ett år efter examen. Många har även fått gå in på mindre kvalificerade yrken som de ej egentligen önskat.

Idag är det dock stor brist på förskolelärare, lärare mot yngre åldrar och sjuksköterskor som exempel, vilket går ypperligt att utbilda sig till. Även rena yrkesutbildningar efterfrågas och mekaniker, rörmokare och dylikt är ofta efterfrågade.

deeman
2013-05-22 15:32
#4

Nja,- jag vet inte riktigt om jag kan hålla med där vare sig om fast tjänst eller att det finns fler än det finns yrken till. Då skulle inte efterfrågan se ut som den gör idag och jag ser det mer långsiktigt, och sedan vad eller hur man gör är en annan sak.  Visst,- önskvärd arbetslivserfarenhet ser man ju till i annonser, men det gäller ju alla yrken - t om om du ska städa i dag väger en utbildning kombinerat med  en arbetslivserfarenhet tungt.  En del får jobba andra inte, surt - men så fungerar det. 

Men och andra sidan - man måste ju börja någonstans, en önskan fylls inte med en klackvändning, och jag kanske inte gör det jag tänkt eller jag kanske inte blir avdelningschef den första dagen, den första månaden, - eller året ;-) 

Det går att bolla för och emot hur mycket som helst (oavsett vilket yrke det gäller), men jag ser nog en tendens åt det andra hållet. Och chanserna att få ett relaterat jobb till "socionom" är ganska stor i jämförelse med andra jobb.

Dels är konkurrensen låg och efterfrågan ganska stor ändå och dels pga att nuläget är i en fas där många slutar inom en tid. Och som sagt - så länge det finns människor så…

Men bara för skojs skull, vad skulle du annars rekommendera som alternativ för både man och kvinna, inte för att segmentera könet - men hur vanligt är det med kvinnliga rörmokare eller mekaniker? 
Socionom är ett brett yrkesområde och ett mer icke-segmenterat yrke så att säga. Utbildar du dig till mekaniker så blir du ju bara mekaniker typ, inom det pedagog/socionom:a finns det flera samhällsanpassade yrkesområden, ordet/titeln "socionom" är väldigt litet i sammanhanget men där yrket är "behövande" runt om i världen. 

Likväl som socionomer och mekaniker som kommer att behövas för all framtid då det alltid kommer att finnas människor eller maskiner där det behövs mekaniker eller gärna tekniska mekaniker. Men då gäller det yrkeshögskola och ingen vanlig s k YH-utbildning från t.ex AF eller Lernia,- tycker det är bortkastad tid.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Moa-]
2013-05-22 15:54
#5

"Men bara för skojs skull, vad skulle du annars rekommendera som alternativ för både man och kvinna, inte för att segmentera könet - men hur vanligt är det med kvinnliga rörmokare eller mekaniker?

Jag gav ju fler förslag, och både män och kvinnor kan vara både mekaniker och förskolelärare. Däremot håller jag absolut inte med dig om att socionom är ett yrke med jämn könsfördelning, det är enorm övervikt för kvinnor, säkerligen 90 - 95 %, och de få män jag sett till ha ofta en chefsroll, inte alltid, men ofta. Och som sagt, marknaden är mättad, det spelar ingen roll om marknaden är stor när det finns fler utbildade än det finns tjänster.

"Men då gäller det yrkeshögskola och ingen vanlig s k YH-utbildning…"  YH står ju just för yrkeshögskola så hur tänkte du här?

deeman
2013-05-22 16:26
#6

Jo men det finns eller fans ju s k Yrkesutbildningar som felaktigt benämns som YH men som egentligen är YK. Lite snurrigt, jag kan ha fel där men jag ville bara poängtera att oavsett om det heter YK eller YH så är AF:s kurser/utbildningar ingen långsiktig lösning.

Och vad jag menade med segmenteringen av könen är det är mansdominerat när det gäller t. ex rör eller mekanikerjobb.
Det må vara så att socionomt yrke är dominerat av kvinnor, men det förekommer sig också att det är mer män där än vad det finns kvinnliga mekaniker.

Ja du gav förslag men de är ju ganska vanliga de också. Men t. ex förskollärare har inte en lika stor efterfrågan pga. det är ett mindre yrkesområde. Det som kan passa in vår diskussion är i så fall socionom och mekaniker eftersom de områdena är stora och inte inriktade på en grej, som t. ex förskolelärare är. Områdesspannet som socionomer eller mekaniker kan ges, är så pass mycket större.  

Och marknaden måste ju hämta statistik från någonstans, det kan inte bara vara gissningar. Marknaden är inte mättad, då skulle statistiken se ut på annat sätt. Tekniska mekaniker är det stor efterfrågan på men skillnaden är att det är mer konkurrerande än t ex ett socionomt yrke.

Som ett exempel. Webbprogrammerare/Utvecklare - Där är efterfrågan stor pga. det nya (där webben utvecklas mer till applikationer & program), men samtidigt så finns där en ofantligt stor konkurrens.

Och det föreligger väl som så att det även där kommer var fler utbildade än vad det finns tjänster, inom Sverige. Är man beredd att ta världen som arbetsområde d v s man är beredd att flytta så är utsikterna genast mycket bättre, man får tänka lite så också. Och det var längesedan jag såg någon annons där man eftersökt mekaniker, då förekommer det mer frekventa annonser där man söker förskolelärare(så där har du rätt) men det förekommer också mängder av  annonser för socionomt arbetet,- dagligen

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
[Moa-]
2013-05-22 16:50
#7

Gällande socionomer
"Kvinnlig dominans idag…

Kvinnorna dominerar kraftigt både bland utbildade socionomer och bland dem som jobbar inom yrken som bedömts ha en tydlig koppling till utbildningen, 84 procent. Andelen män inom respektive åldersgrupp minskar med sjunkande ålder. I den äldsta åldersgruppen är 19 procent män men i den yngsta endast 9 procent.

_… som beräknas bli ännu starkare
_

Denna trend ser ut att bestå. Om tillströmningen till utbildningen på sikt ser ut som den gör idag beräknas andelen män av dem med socionomutbildning eller social omsorgsutbildning uppgå till cirka 12 procent  år 2030. År 1990 var motsvarande andel 20 procent." Källa

"Systemvetare

Totalt finns det nästan 32 000 personer som har någon form av utbildning inom programmering/systemvetenskap på eftergymnasial

nivå. Antalet utbildningar är mycket stort, några exempel är data- och systemvetenskap, informatik och informationsteknik.

Männen dominerar…

Männen dominerar i denna utbildningsgrupp, 62 procent är män. I de yrken som bedömts ha en tydlig koppling till utbildningen är 65 procent av dem med denna utbildning män.

… och ser ut att fortsätta göra det

Systemvetarna är en av få grupper där männen idag dominerar och där man inte kan se några tecken på att kvinnorna i framtiden bryter denna dominans. Fram till år 2030 beräknas andelen män öka något." Samma källa som ovan.

Så ja, det är en stor kvinnodominans inom socionomyrket. Jag har inte heller hittat någon statistisk som stärker din tes om en ökad efterfrågan, utan vidhåller min inledande inställning.

deeman
2013-05-22 21:23
#8

Tar tillbaka det där om YH och YK och KY och allt  vad det heter.
- Alla dessa är inget vidare bra att hänga i granen.

Då KY har blivit typ YK för att man använder någon auktoriserad utbildare och nischat mot ett yrke, d v s Lernia. Utbildning hos sådana instanser råder jag alla att hålla sig borta ifrån, det ger ingenting.

Sikta mot grundläggande behörighet.
Titta igenom och välj program eller kurser utanför ditt intresseområde.
Titta på efterfrågan och konkurrens.
Sikta mot högskola.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Moa-]
2013-05-22 22:28
#9

Varför då? Har du sett statistiken på anställning på dylika utbildningar? I alla fall tidigare har den varit mycket hög.

Utbildningarna innehåller mycket praktik vilket direkt ger en koppling till arbetsmarknaden och möjlighet till anställning.

jobbsokare
2013-05-23 00:12
#10

@2: Som du säger så har AF:s utbildningar generellt inte ett bra rykte, ta t ex Mirois utbildningar där skandalerna hopar sig. Tvingad är man ju i praktiken ändå tyvärr pga man måste ha sin försörjning oavsett vad man tycker om de åtgärder man sätts i.

Det kan i vissa fall vara bättre än att bara gå hemma men många vittnar om situationer ute hos olika externa aktörer där folk enbart känner sig kränkta och förminskade.

Utbildning är inte aktuellt för mig och många andra som redan har många år av studielån.

Läs gärna mer om detta på

http://vivillhajobbnu.wordpress.com

deeman
2013-05-23 09:11
#11

Varför då? Har du sett statistiken på anställning på dylika utbildningar? 
I alla fall tidigare har den varit mycket hög. 

Utbildningarna innehåller mycket praktik vilket direkt ger en koppling till arbetsmarknaden och möjlighet till anställning. 

Ja det har du rätt i, men för mig är AF, KY och typ Lernia = YK.
Och sådant brukar in hålla i längden, jag har inom samma väggar som AF en gång tiden - slutade dock för inte så längesedan. Jag har ingen statistik men det verkliga livet och va jag hört och sett talar om annat för mig.  -Varför ödsla tid på sådan utbildning i stället för att skaffa sig en vettig sådan?

LIA ger förstås erfarenhet,- en praktisk sådan. Om än kanske för mycket riktad på LIA då man mest får just praktisk erfarenhet men mindre teoretiska kunskaper, och kanske för "nischad" mot en sak. Och YK är ingen "riktig" högskoleutbildning, och YK förknippar jag med typ AF. Kan vara bra och bättre,- men inget att rikta in sig på då det i längden inte är mycket att hänga i granen.

Och i dag tar vi mer och mer efter reformer från USA. Så snart krävs det t om eftergymnasial utbildning för att vända burgare.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2013-05-23 11:06
#12

#7

Gällande socionomer 

"Kvinnlig dominans idag…

Kvinnorna dominerar kraftigt både bland utbildade socionomer och bland dem som jobbar inom yrken som bedömts ha en tydlig koppling till utbildningen, 84 procent. Andelen män inom respektive åldersgrupp minskar med sjunkande ålder. I den äldsta åldersgruppen är 19 procent män men i den yngsta endast 9 procent.

_… som beräknas bli ännu starkare 
_

Denna trend ser ut att bestå. Om tillströmningen till utbildningen på sikt ser ut som den gör idag beräknas andelen män av dem med socionomutbildning eller social omsorgsutbildning uppgå till cirka 12 procent  år 2030. År 1990 var motsvarande andel 20 procent." Källa

För mig är SCB:s statistik bara siffror, utifrån dessa siffror har det gjorts en uppskattning. Dock kan jag tycka att den uppskattningen är något skev pga. att det tidsmässigt är ett stort spann, kanske för stort. Och statistiken säger ju inte allt. Men ska vi förhålla oss till statistik så litar jag mer SACO:s och på den arbetsmarknadspolitiska statistiken som är mer segmenterad och känns mer realistiskt och som speglar samhället bättre där t.ex Socionom och lärare är i balans men absolut inte i överskott medan vi har ett överskott på: kommunikatörer, optiker och samhällsvetare och en brist som spås gäller  t ex: Audionom, datavetare, gymnasielärare i yrkesämnen, matematiker/statistiker, naturvetare, psykolog, receptarie, sjukgymnast, tandläkare o s v.

SCB:s statistik gäller hela marknaden så att säga - och den totala marknaden är dominerande av kvinnor, dock så omfattar ju ett socionomt yrke av så många yrkeskategorier. "Socionom" är ju egentligen bara en benämning på ett stort yrkesområde, och inte ett enskilt yrke i sig. SACO och AF:s statistik som ger en mer realistiskt bild segmenterar denna statistiken ytterligare och därför så stiger efterfrågan - och den stiger även pga. de olika  yrkesområdena som omfattas som ett "socionomt" yrke. I och med detta så får vi en jämnare fördelning av könen.

Dator eller IT relaterade utbildningar är väldigt mansdominerande, har alltid varit - men segmenterar man också detta område så får man även här säkerligen en annan bild, dock ändå mansdominerad. Eftersom "Systemvetare" är rätt nischat så har dock inte en "Systemvetare" så stort yrkesområde som alternativt vägval som det kan innebära för en "Socionom" . 

Sedan får man ju vara realist också - och det är inget nytt att en stor grupp människor står inför pension eller har pensionerats.
Vi har ett generationsskifte - och efterfrågan höjs, bl a för "socionoma" yrken och "mekaniker" dock så efterfrågas "maskintekniker" mer än just en generell "mekaniker".

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2013-05-23 12:01
#13

#10

_@2: Som du säger så har AF:s utbildningar generellt inte ett bra rykte, ta t ex Mirois utbildningar där skandalerna hopar sig. Tvingad är man ju i praktiken ändå tyvärr pga man måste ha sin försörjning oavsett vad man tycker om de åtgärder man sätts i. 
_

_Det kan i vissa fall vara bättre än att bara gå hemma men många vittnar om situationer ute hos olika externa aktörer där folk enbart känner sig kränkta och förminskade. 
_

Tvingad eller inte tvingad är väl en definition i detta - men jag förstår vad du menar. När det gäller utbildning så måste man minst ha en gymnasieutbildning i dag, gärna också någon eftergymnasial sådan.
En klok sägnen är att man ska inte rikta in sig för mycket på sitt intresseområde - utan hellre välja något helt utanför det. Och man kanske måste sadla om helt och hållet i bland. 

Jag vet inte vad du syftar på för skandaler hos Miroi gällande deras utbildningar, men det finns säkert andra vägar att gå - det gäller väl bara att hitta dem. Hur vet jag dock faktiskt inte.   

_Utbildning är inte aktuellt för mig och många andra som redan har många år av studielån.
_Ok, jag förstår - får man fråga vad du gått för något?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: