Annons:
Etikett12-jag-har-fått-jobb
Läst 15298 ggr
ED-Freak
5/6/13, 8:28 PM

JORDGUBBSÄLJARE LÖN

Hej.

Jag kommer troligtvis sälja jordgubbar åt Värmlandsbär i sommar, ska på intervju om en vecka. Vad är det troligast att jag kommer få för lön? Är 17½ år. (Har aningens svårt att lära mig reglerna runt om det här). Vill veta så jag kan kräva högre lön om dom vill ge lön som ligger under det normala i min ålder.

Om någon vet så svara gärna!

Annons:
ElinaPersson
5/7/13, 3:11 PM
#1

Jag skulle tippa på 80kr i timmen… Det vill säga, inte alltför mycket.. Jag tror inte heller att du kan kräva högre lön, bästa är att löneförhandla innan du skriver på avtalspappren…

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[PuffBuck]
5/9/13, 6:44 PM
#2

Intressant då jag själv tänkt kolla upp det! 80kr/h är väl inte alltför mycket som ElinaPersson säger, men det är väldigt mycket för mig som inte har någon inkomst förutom studiebidraget :) 

Och jag skulle gissa att det är mycket bättre betalt än om man skulle jobba för kommunen?

Timmorn
5/11/13, 11:05 AM
#3

Klart att om du får arbete via kommunen så får du oftast inte lika bra lön. Men kan säga jag arbetar i butik och den dag du fyller 18 så hoppar lönen upp med typ 20kr/h. Självklart olika beroende på vilken butik men det blir väldigt stor skillnad. Vet att en butik där jag bor verkade sätt i system att sparka dom strax efter de fyllt 18 och anställt 16åringar som arbetar 2 år för mycket lägre lön än de som är 18 ;)

Och jag skulle säga att 80kr/h är helt OK lön till och med hög eftersom det oftast brukar handla om typ 3 veckor om man får genom kommunen. Dessutom upp till 18500kr så skattar man inte, så du kan be om ett papper via skatteverket så att alla dessa pengar är skattefria. Om du inte tjänar mer förstås.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[Moa-]
5/11/13, 1:09 PM
#4

Du får gärna uppdatera tråden sedan med vad den aktuella lönen låg på. Jordgubbsförsäljare har var jag tidigare hört många gånger mycket låg lön, detta då det är ett relativt enkelt arbete med många sökande och färre arbetstillfällen. Hade en kompis som tjänade 45 kr/tim för ett antal år sedan, men då var hon även över 18 år.

[Deleted Account]
5/15/13, 1:14 PM
#5

Hur söker man jobb som jordgubbssäljare? :O Har alltid undrat, går man fram till personen som säljer på gatan eller finns det nån hemlig hemsida? Det är ju inte direkt stora företag..

[Moa-]
5/15/13, 1:40 PM
#6

Yossi; det ligger ofta på arbetsförmedlingens hemsida…

Annons:
ED-Freak
5/15/13, 6:34 PM
#7

Kommer att sälja för Värmlandsbär, hittade annons i tidningen.

Lönen för jobbet var förra året 65:17, fick förklarat för mig att årets lön inte är helt färdigräknad än. Men det borde hamn på 75-76 inklusive semesterersättning på 13% (för mig som är 17 år).

På lördagar är det ca 19:- OB och på midsommarafton ca 64:-

Upp till toppen
Annons: