Annons:
Etikett11-praktik
Läst 1867 ggr
PotatoEcho
2013-04-28 20:02

Lantbrukpraktik utomlands?

Funderar att nästa år när jag går i trean göra en del av min apu utomlands.. Men jag har ingen som helst aning om hur allt går det med boende,mat osv? 

Jag vill vara i t.ex. USA, spanien eller något sånt land.. Alltså inte Norge osv. 

Det ska också vara inom lantbruk.. Är som sagt helt ny på detta område, och vet inte heller om jag ens VÅGAR åka utomlands och testa. Men det skulle verkligen vara kul!!

Finns det några bra sidor om detta? Blir helt lost när jag söker på google.


Annons:
PotatoEcho
2013-05-29 21:05
#1

..?


Åsa S
2013-05-30 06:31
#2

Testa organisationen http://www.wwoofinternational.org/  organisationen finns i många länder Det är väl kanske främst ett sätt att resa man åker till ett land hjälper till ett visst antal timmar på ex. en bondgård och får boende och mat i utbyte. De kanske inte är vana ta emot APU eftersom man ju då ska fylla i omdömen etc. men de är ju vana ta emot människor + visa dem vad de ska göra + har ju redan ett boende och all annat arrangemang runtomkring.

Skrolla ner på WWOFS hemsida så hittar du direktlänkar till WWOF i olika länder. Välj vilket land du vill åka till och bli medlem där då får du tillgång till att söka bondgårdar, grönsaksodlingar mm som tar emot volontärer.

En sak som kan sätta käppar i hjulen är dock att skolverket numera brukar vilja att skolan verkligen har kollat alla praktikplatser så arbetsmiljön etc. är bra och det gäller även utlandspraktik. Men jag tror inte alla skolor är så noga med det de har inte råd ens besöka alla platser i Sverige.

monstermash
2013-06-16 21:04
#3

Går du på naturbruksgynasium och vill göra utlandspraktik så kommer skolan att stå för resan dit osv, eftersom det ingår i din utbildning. Även boende ska skolan stå för har jag för mig. Vid lantbruks pratikplatser får du oftast bo på gården. Du måste uppfylla särskilda krav för att skolan ska låta dig åka iväg så det är på stora hela inte bara att bestämma sig för att åka dit hursomhelst. Kolla med din skola angående vilka krav det är på din skola. På min är det bland annat hög närvaro.

Förövrigt måste du såklart kunna bra engelska.🙂

PotatoEcho
2013-06-16 22:02
#4

Tack för era svar. Kollade in sidan som #2 tipsa om, men man var tvungen att betala för varje land osv :/ 

Jag pratade med skolan det är inga problem om jag själv hittar ett ställe att vara på, och får enbart 1000 kr. För dom vägrar att hjälpa en. Har mejlat och pratat med massa lärare och b.la. syon. INGEN vet ett dugg. Syon tycker jag dock borde engagera sig då det är hennes jobb att hjälpa till. 

Men hon är aldrig på skolan, och svarar inte på mina mejl heller. Just nu ser det ut som det inte blir någon praktik utomlands. Har ingen i sverige heller. 

Engelskan är inga problem alls! :)


Upp till toppen
Annons: