Annons:
Etikett11-praktik
Läst 4637 ggr
Yolle
2013-04-22 18:32

praktik över sommaren

Nu närmar sig sommaren med stormsteg. Och inte har man fått något sommarjobb. Så det är ju att krypa till soc. Men det vore trevligt med något att göra på sommaren. Sommarkurser är uteslutet eftersom jag pluggar på folkhögskola så jag kommer inte åt högskolornas sommarkurser och det finns inga tillräckligt långa på folkhögskola så man får csn. Så tanken: praktik. Jag får ju inte betalt. Men jag har något att göra. Och det vore fantastiskt. Skulle soc betala busskort? Och hur får man en praktikplats?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[Moa-]
2013-04-22 19:17
#1

Soc betalar högst troligen inga busskort, utan ger försörjningsstöd enligt normen om du kan påvisa att du aktivt sökt och söker arbete. 

De pengar du får kan du ju dock prioritera kring som du själv önskar.

Åsa S
2013-04-23 07:23
#2

Fast får man försörjningsstöd när man är student på sommarlovet? Tror jag läst nånstans om nån som inte fick det med hänvisning att man borde sparat en del av studiemedlena varje månad så man hade nått att leva på under sommaren.

Gjorde en snabbsökning på nätet och hittar inte så mycket info på nätet var väl bara info på en kommunsida att man kunde få försörjningsstöd på sommaren som student ifall man kunde bevisa man hade varit ute i god tid för att söka sommarjobb och att man hade sökt alla relevanta såna som funnits (man skulle bifoga lista på jobb man sökt). Stod dock också att man blev placerad på en relevant praktikplats av kommunen (så de kommuner som ger pengar kanske vill ha en motprestation).

[Moa-]
2013-04-23 08:06
#3

Åsa S; det behovspröva som allt annat ekonomiskt bistånd. På kommunen därjag arbetar finns det ett par särskilda handläggare som arbetar med detta när sommaren närmar sig. Dock skall det som sagt beläggas att arbeten sökts.

Det finns vissa möjligheter att kräva insatser av unga personer, men dessa skall vara rimliga och komptensutvecklande, med andra ord ej ske enbart för att uppbära stödet.

Yolle
2013-04-24 12:39
#4

Min kommun ger bidrag på sommaren till studenter. Så inget konstigt så. Men jag tänkte mest för det här med praktik, jag skulle ju få ytterligare arbetslivserfarenhet som kanske hjälper i framtiden.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[Moa-]
2013-04-24 12:56
#5

Yolle; Soc står inte för dina extra kostnader, det är arbetsförmedlingen som i vissa fall gör detta (dock svårt att se att det skulle ske under sommaren om du uppbär ekonomiskt försörjningsstöd, utan då är det pengarna du får som skall nyttjas för de kostnader du har).

Vidare så får inte praktiken stå i vägen för ditt arbetssökande, vilket gör att jag ser vissa svårigheter med att få igenom din plan.

Fridaaaa
2013-04-30 09:48
#6

Här får man inget från soc när man studerar, alltså inte under sommaren heller. Och af kan man ej vara inskriven på och få pengar ifrn så länge man studerar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
2013-05-03 21:06
#7

Här räknas socialen 3 månader tillbaka i tiden på de pengar man fått in, har man då tex studielån så lär man inte får några pengar av socialen, för då borde de pengarna har räckt enligt dom.

Fridaaaa
2013-05-03 21:29
#8

#7 Ja de räknar helt konstigt och tror seriöst att man kan leva på noll och ingenting :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-05-03 21:32
#9

#8 Fast har man studielån har man mer än man får med socialen, så då lever man ju bättre än med noll ;) De räknar det man haft utöver existensminimum. Som ju deras bidrag ska vara vad jag har förstått.

Fridaaaa
2013-05-03 21:36
#10

#9 Ja fast i maj får man mindre i studiebidrag och det klarar man sig inte på över sommaren. Så får man ej sommarjobb, så är frågan hur man ska klara sig…

De tyckte att min sambo skulle klara sig på 5000-6000kr på 2 månader en gång… Helt sjukt…. Alltså innan vi bodde ihop.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-05-03 21:37
#11

#10 Okey, det visste jag inte.
6000kr på 2 månader med eget boende? 😮

Fridaaaa
2013-05-03 21:40
#12

#11 Japp, ansåg dem :/ Han hade fått lön, och då tyckte de att han skulle klara sig på det. Trots att han har eget boende pga att han måste det. Kunde alltså inte bo hemma av olika anledningar.
Visst han fick senare 3000kr från af, men 8000-9000kr på 2 månader med mat, hyra, bensin osv fungerar inte :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-05-03 21:47
#13

#12 Nej med egen hyra så är det ju en omöjlighet!

Annons:
Fridaaaa
2013-05-03 21:49
#14

#13 Ja precis. så tja, vet inte hur dem tänker.
Och får man då t.ex praktik ellerså, måste ju man ha råd att ta sig med. Nej vet inte alls hur dem tänker ibland :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
2013-05-03 21:51
#15

Jag anser inte att någon av bedömningarna är helt orimlig egentligen. Det jag skräms av framförallt är att kommunerna i Sverige uppenbarligen har olika bedömningssystem för hur normen bör ligga och när behov av försörjningsstöd föreligger.

Honestyisdead
2013-05-03 21:52
#16

Jag levde på soc ett tag.
Innan jag fick hjälp av dom fick jag som tur är låna pengar av min mamma till hyra. Då ville dom räkna det som INKOMST. Som tur är gick dom till slut med på att räkna det som lån eftersom jag utan dom pengarna hade legat back hela tiden och behövt låna pengar till varje hyra. ;)

Nosen
2013-05-14 18:44
#17

Volontärarbete ser också bra ut på cv!

Om du är intresserad så kan du skriva upp dig på ett katthem som volontär. Det är stor brist på volontärer på katthem i hela Sverige!

Man brukar då oftast städa lokalen och se efter djuren, ta emot besökanden och svara i telefon. Hålla i loppisar och öppet hus. Man bokar upp sig på pass som man vill ta och sedan har de ett schema så att djuren får någon som passar dom varje dag.

Väldigt givande att hjälpa djur <3

och jag har fått flera städjobb tack vare mitt volontärarbetande. De ser att man inte drar sig för att arbeta liksom.

martdat
2013-05-15 06:36
#18

här får man ytters sällan hjälp av soc när man studerar  på loven. som någon annan skrev så ska man spara från csn bidraget att ha . och OM man får hjälp så måste man vara beredd att hoppa av sina studier och söka ALLA arbeten. inte bara sommarjobb.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Fridaaaa
2013-05-15 07:08
#19

#18 Ja OM man kan spara ja.
Jag har knappt kunnat spara någonting efter att ha betalt det som behöver betalas med mat, kurslitteratur, försäkringar mm.😕

Men är glad att jag har fått sommarjobb 🙂

-------------------

Sedan blickar soc 3 månader tillbaka också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-05-15 10:05
#20

#19 Fast socialen bryr sig inte om man kunnat spara eller inte, de ser endast på summan man har fått.

Annons:
Fridaaaa
2013-05-15 10:15
#21

#20 Ja det vet jag, har inte sagt motsatsen heller….

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
2013-05-15 10:17
#22

Hera; hyra tar de bland annat hänsyn till om jag förstått saken rätt, så länge den anses skälig…

Honestyisdead
2013-05-15 10:57
#23

#22 Hur menar du?

De kollar på hur mycket pengar man hat fått de senaste månaderna och kollar på ens utgifter och räknar därefter ut vad man borde ha kvar.

[Moa-]
2013-05-15 11:57
#24

Hera; ja, de tar hänsyn även till ofrånkomliga utgifter så som bostad och det som fordras för att uppbära inkomsten…

Med andra ord skiljer sig den "acceptabla" inkomsten för någon som betalar 5000 kr/mån i hyra och någon som betalar 2000 kr/mån, på samma sätt som den eventuella utbetalningen för dessa skiljer sig.

Fridaaaa
2013-05-15 12:00
#25

#24 Det är inte alltid dem tar hänsyn till det nej.
Vet dem som fått vägrad hjälp, trots att de inte haft besparingar osv, utan att de skulle leva på under minimun plus hyra. Det gick inte runt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-05-15 12:46
#26

#24 Det finns ett tak på hur hög hyra de räknar in. 5000kr för ensamstående är alldeles för mycket har jag för mig.

[Moa-]
2013-05-15 12:51
#27

Hera; det beror på vilken stad du bor på, det är andra gränser i t.ex. Stockholm jämfört med en liten ort på landet i Norrland vad som anses skäligt. Vidare beror det hur lång sikt du räknas vara insolvent under, det är en högre tolerans under en kortare period.

Annons:
Honestyisdead
2013-05-15 16:49
#28

Självklart varierar det. Men du frånkommer inte att de kollar upp och räknar på utgifter och inkomster. Och det är väldigt högt räknat. Lite pengar ska räcka till mycket och länge.

Fridaaaa
2013-05-15 17:51
#29

Ja oftast räknar dem konstigt anser jag. De verkar tro att man kan leva på noll och ingen ting i princip ibland😮
Tur att jag slipper dem, och hoppas innerligt att jag inte  behöver ha med dem att göra…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Yolle
2013-05-17 13:52
#30

Jag har varit i kontakt med soc och ska dit så möte. Jag kommer med största sannolikhet få pengar under sommaren. Sedan har jag eventuellt ett jobb på gång, men skulle jag få det så kanske jag slipper soc. Men bättre att vara förbered på det värsta. Förut när jag gick på soc så fick jag inte mkt mindre än vad jag får som student. Bland annat eftersom jag inte förrän helt nyligen fått söka bostadsbidrag. Men troligen blir det möte hos dem nästa vecka. De frågade om jag sökt arbeten och vad för några. De förstår att det är svårt att få sommarjobb i Gbgområdet. Sedan har jag kollat på volontärjobb tidigare. Nackdelen är att jag isf måste skaffa busskort, som skulle kosta mig runt 850kr månaden, om de inte höjt sedan jag kollade senast.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Åsa S
2013-05-18 20:38
#31

Finns det inga volontärsjobb på närmre håll Göteborg borde ju ha många som behöver volontärer typ nån kyrka el dyl de brukar ofta ligga centralt. Man kan kolla på volontärbyråns hemsida där brukar man hitta många uppdrag både korta och långa + även såna man kan göra hemifrån.

verklighetenbuddhist
2013-06-02 21:02
#32

Jag fått sommar jobb…bli sjuk vet ni nåt om sjukreglar…få mn ersättning då Vården

[Moa-]
2013-06-02 21:07
#33

verklighetenbuddist; det beror på hur du är anställd, som regel är första dagen karensdag utan ersättning, därefter 80 % av lönen i fyra dagar, sedan fordras som regel läkarintyg för vidare sjukdom.

Dock skall man alltid undersöka vad som gäller utifrån gällande avtal.

Åsa S
2013-06-02 21:14
#34

Om det är ett lagligt jobb med riktig anställning så jo man brukar få sjukers'ättning ifall man blir sjuk men första dagen får man ingenting = karensdag sedan får man ju pengar men det brukar ligga på runt 80% av lönen. +man brukar bara få vara sjuk 1v sedan brukar man behöva sjukintyg från läkare.

Får väl hoppas du håller dig frisk och kan dra nytta av sommarjobbet och visa vad du kan det kan ju leda till mer jobb, blir man sjuk kanske man inte hinner visa det och det kan ju vara tråkigt.

Annons:
verklighetenbuddhist
2013-06-02 21:43
#35

Jag har sommar jobbat samma ställe, en demens vård, gångar är de mycket omtyckta över mig..nu blev jag drabbad av utmattad och orkar inte ens läsa en sida..orakar inte lhud..små problem samtal..osv…älskar min sommar jobb avdelning..men tvecksam om man klarar det..frn 18e..jag ligger i alutpsyk just nu

Upp till toppen
Annons: