Annons:
Etikett11-praktik
Läst 4637 ggr
Yolle
2013-04-22 18:32

praktik över sommaren

Nu närmar sig sommaren med stormsteg. Och inte har man fått något sommarjobb. Så det är ju att krypa till soc. Men det vore trevligt med något att göra på sommaren. Sommarkurser är uteslutet eftersom jag pluggar på folkhögskola så jag kommer inte åt högskolornas sommarkurser och det finns inga tillräckligt långa på folkhögskola så man får csn. Så tanken: praktik. Jag får ju inte betalt. Men jag har något att göra. Och det vore fantastiskt. Skulle soc betala busskort? Och hur får man en praktikplats?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[Moa-]
2013-04-22 19:17
#1

Soc betalar högst troligen inga busskort, utan ger försörjningsstöd enligt normen om du kan påvisa att du aktivt sökt och söker arbete. 

De pengar du får kan du ju dock prioritera kring som du själv önskar.

Åsa S
2013-04-23 07:23
#2

Fast får man försörjningsstöd när man är student på sommarlovet? Tror jag läst nånstans om nån som inte fick det med hänvisning att man borde sparat en del av studiemedlena varje månad så man hade nått att leva på under sommaren.

Gjorde en snabbsökning på nätet och hittar inte så mycket info på nätet var väl bara info på en kommunsida att man kunde få försörjningsstöd på sommaren som student ifall man kunde bevisa man hade varit ute i god tid för att söka sommarjobb och att man hade sökt alla relevanta såna som funnits (man skulle bifoga lista på jobb man sökt). Stod dock också att man blev placerad på en relevant praktikplats av kommunen (så de kommuner som ger pengar kanske vill ha en motprestation).

[Moa-]
2013-04-23 08:06
#3

Åsa S; det behovspröva som allt annat ekonomiskt bistånd. På kommunen därjag arbetar finns det ett par särskilda handläggare som arbetar med detta när sommaren närmar sig. Dock skall det som sagt beläggas att arbeten sökts.