Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1576 ggr
deeremf
4/15/13, 9:49 AM

ge ut en månad gratis arbete

Hej

Jag går just nu på PI i Skövde. (ett program via arcus)

De uppfordrar oss att när vi kontaktar företag för jobb osv så ska vi också erbjuda dem en månad med gratis arbete som blir praktik via AF.

Jag undrar om detta är smart eller ett sätt att skjuta sig i foten på?

Annons:
martdat
4/15/13, 5:42 PM
#1

varför ska man jobba gratis,, hadde jag inte jort..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

deeremf
4/15/13, 5:44 PM
#2

#1 Arbetsförmedlingen tycker det.

Jobba gratis eller praksis kan det ju också kallas, men det är ju inget annat än gratis arbetskraft.

Honestyisdead
4/15/13, 7:11 PM
#3

Tror definitivt det lockar företag att få in arbetskraft som är gratis under upplärningstiden.

[ShinoLang]
4/18/13, 12:14 PM
#4

Förstår att du kan känna dig utnyttjad om du praktiserar. Praktik är bra för att få in en fot, få referenser, få mer kompetens, få en till rad på sitt CV (så att inte arbetsgivare ska tro det värsta om en) eller liknande.

Men det är ju egentligen upp till dig hur du känner. Personligen tycker jag att det vore smart då du kan även känna av arbetsplats och kollegor. 🙂

martdat
4/18/13, 5:33 PM
#5

de flessta har väll dock inte råd att jobba gratis.- de flessta har räkningar att betala…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Honestyisdead
4/18/13, 5:34 PM
#6

#5 Nej, men om det är genom AF så får man väl något annat.

Annons:
deeremf
4/18/13, 6:04 PM
#7

#5 får ju aktivitetsstöd från AF. Inte mycket men ändå.

martdat
4/18/13, 7:28 PM
#8

men aktivitetsstöd räcker ju inte till hyra ens en gång. nä folk hör hur de vill men jag skulle inte jobba utan lön,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

deeremf
4/18/13, 7:38 PM
#9

#8 jodå, det täcker hyra, internett och el, MEN jag står igen med under 500 kr till mat efteråt.

Klart så långt har jag klarat mig.

Honestyisdead
4/18/13, 7:39 PM
#10

#8 Men om du har chans till jobb på stället efter en månadspraktik är det väl bättre att ta chansen, du har ju ingen lön även om du inte tar praktiken. Så du förlorar ju knappast pengar på det om du inte har ett jobb.

[PuffBuck]
5/9/13, 7:11 PM
#11

Era inlägg tyder på att det finns både fördelar och nackdelar. Överväg och se vad som verkar bäst!

Jag tycker absolut att du ska köra på en månads gratisarbete eftersom du därmed har en eventuell möjlighet att bli erbjuden en ordentlig anställning om du visar vad du går för den månaden. Du får även erfarenheter, vilket jag aldrig tycker är fel. Lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: