Annons:
Etikett04-yrken
Läst 3433 ggr
ilenna90
4/10/13, 11:19 PM

butiksjobb

jag jobbar extra i en indiskabutik, har gjort det i några år nu, och nu när dom ordinarie anställda fått gått säljutbildningar och fått saker att träna på så försöker jag också ta till mig deras 'uppgifter' så att även jag blir en bättre säljare :)
hade inte tänkt så noga på det här med avslutningsfras tidigare, jag har sagt hejdå med ett leende typ och så trevlig helg på fredagar tex, men det är ju faktiskt trevlig att få en sån, och jag känner att det är nått jag vill träna på =)

men då jag inte är van med det så känns det som att allt låter så tillgjort haha, förutom det här med trevlig helg då som blir naturligt. Vad tycker ni låter trevligast? :)

Ha en fortsatt bra dag?
Ha en bra dag?
Välkommen tillbaks?
Som sagt låter inget bra i mina öron så det kan vara bra att få höra från några andra ;D

Och så kan jag passa på att fråga också: finns det något särskilt ni stör er på att ett butiksbiträde säger/gör? Och tvärtom: finns det någonting ni tycker är extra bra? :)

Annons:
Honestyisdead
4/10/13, 11:21 PM
#1

Ha en bra dag tycker jag låter avslappnat och trevligt.
Jag gillar butiksbiträden som ler. Irriterar mig riktigt på folk som har serviceyrken och som inte ens orkar le eller vara trevlig mot kunderna. Även om man har en skitdag ska man vara trevlig utåt.

Så var glad och le är mitt råd.

ilenna90
4/10/13, 11:27 PM
#2

jaa det stör jag mig också på! För det är jag själv noga med; att alltid le och låta trevlig liksom.

men ja jag får öva på det där med ha en bra dag imorgon ;D känns bara så ovant när man gör det så sällan haha ;D

savvyranch
4/10/13, 11:28 PM
#3

Jag tycker att det är viktigt att känna sig välkommen till butiken. Att det är en avslappnad men trevlig atmosfär.

Att biträdet visar intresse för vad jag som kund vill ha. 

Det värsta jag vet är när biträdet håller på med privata saker eller talar i telefon då jag kommer. 

En lite pratstund om vad som helst och sen hej då på ett trevligt sätt, gärna med ett leende är bra. 

En bra säljare är bra på att ta reda på vad kunden vill ha och är intresserad av. Även saker som inte har med besöket att göra det skapar samhörighet. Låt kunden prata så märker du snart vad kunden är intresserad av. Kallprata en stund och sen hjälper du kunden. 

Lycka till

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

[WickedAlly]
4/10/13, 11:29 PM
#4

Tycker också att Ha en bra dag låter trevligt, det blir man glad av :)

Jag stör mig på butiksbiträden som fortsätter att prata med sina kollegor medan han/hon tar betalt av mig, eller rentav låter kunden vänta tills hon/han pratat klart med kollegan. Tycker att man ska fokusera på kunden för det är ju ofta sådant som får en att återvända. 

Extra bra tycker jag att det är när det går snabbt, och när man inte får tusen frågor liknande: Vill du ha en sån här? Nähä? En sån här då?
Så är de på Expresso house här, otroligt irriterande. En fråga eller två är ju en sak men när de aldrig ger sig så tröttnar jag :)

Timmorn
4/10/13, 11:33 PM
#5

Ha en fortsatt bra dag tycker jag låter bäst.
/ trevlig helg / fortsatt trevlig helg? på fredagar, helger.
Som kund säger jag att ett butiksbiträde ska le och försöka att säga hej till alla som kommer in/kan jag hjälpa till med något. Svarar personen nej tack inte just nu så ska man INTE tjata eller titta över axeln, skitirriterande när personalen gör det. Vill man ha hjälp i det läget så ber man om det.

Som butiksbiträde kan jag även tillägga att vissa kunder blir aldrig nöjda och att det bara är att släppa det. Du har vissa regler att följa och vissa kunder blir inte nöjda oavsett hur många leenden och vilket sätt du än försöker att hjälpa till på.
Men att överlag vara glad och att le gör 99% av kunderna nöjda :)

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

ilenna90
4/11/13, 12:29 AM
#6

# 4
förstår vad du menar med tusen frågor ;)
självklart 'måste' vi fråga om nått(leggings till klänningen, ljus till lyktan osv) både som en service och för merförsäljningen som ju oundvikligen är viktig för en butik. Men jag känner igen det där du säger om tusen frågor när jag är på bikbok! När jag frågar en kund om hon behöver några leggings till och hon säger nej så låter jag det ju vara, men på bikbok är det typ "Nu har du ta 2 betala för 1 på alla snoddar och hårnålar när du handlar"
"Okej men det är bra tack :)"
"Mössor eller vantar då? Dom kostar 29 kr när du handlar."
"Nej..tack."
"Baslinnen? 2 för 99.."
Alltså det tar aldrig slut haha!

Annons:
[WickedAlly]
4/11/13, 12:37 AM
#7

#6 Jo, absolut. En och annan fråga hör ju till, ibland kan man bli påmind om något man glömt då och det är bra :) 

Haha, precis så jag menar!
På Espresso house här låter det likadant:
-Vill du har något att äta till kaffet? 
- Nej tack, det är bra
- En kaka? Vi har goda mackor, en ny variant med kyckling.
- Nej tack, bara kaffet.
- Vi har chokladvecka, bla bla bla. 

Smått frustrerande, kan ju inte bara gå heller när man inte fått sitt kaffe än :P

ilenna90
4/11/13, 9:55 AM
#8

# 7
men gud vad drygt haha! :o har man redan sagt nej borde dom väl fatta att man inte vill ha deras kyckling heller -.-
på bikbok har jag nästan haft lust att säga något redan när dom säger hur mycket det kostar; "Och nej jag behöver inga hårnålar eller era reagrejer i lådan här bredvid, Bara det här linnet/shortsen/tröjan! :)" haha.

[WickedAlly]
4/11/13, 11:54 AM
#9

#8 Haha, man borde verkligen säga så!

Åsa S
4/12/13, 7:39 PM
#10

Får inte syssla så mycket med merförsäljning på jobbet jag trots jag jobbar i butik är ju inte tillåtet sälja på folk mer sprit än de tänkt köpa från början på egen hand, det enda jag i stort sett får göra är att fråga ifall det inte ska vara något alkoholfritt alternativ och ge råd om det när det är nån som handlar till en fest. Vi vann dock priset bäst på service i detaljhandeln igår (systembolaget).

Stötte på en riktigt dålig service igår med. Har fått lite problem med en armbåge och apoteket säljer inte armbågsstöd som är små (21cm runt armbågen, deras minsta var 25cm runt armbågen) Såg på nätet att en träningsbutik på nätet hade små och eftersom de krävde rätt mycket i frakt och jag såg att de hade en butik nära mitt jobb åkte jag dit. De hade bara armbågsstöd i Large i butiken, jag frågade om de skulle få hem mindre eftersom jag ju såg att de hade i nätbutiken, Nä sa han totalt ointresserad, jag frågade om de kunde ta hem, svaret var igen ett totalt ointresserat ansiktsuttryck och ett Nä.

Jag gick hem och gjorde en ny sökning på nätet och handlade hos en av deras konkurrenter istället.

ilenna90
4/13/13, 11:35 PM
#11

# 10
grattis vad kul! :D

men fy vad tråkigt -.- måste ha känts skönt att ha handlat hos deras konkurrent i alla fall!
När det handlar om klädbutiker tycker jag att h&m hör till dom med sämst (obefintlig) service, är säkert inte så på alla h&m men här där jag bor är det riktigt illa.
När kunder frågar mig om storlekar så kollar jag alltid lagersaldo i kassan, har vi inte den storleken dom vill ha så erbjuder jag alltid att kolla upp ifall någon annan närliggande butik har den storleken och ringer även och lägger undan ifall dom vill. När jag frågar på h&m om det finns fler tröjor/whatever så får man typ ett uttråkat nej till svar och inte ett ord ifall dom kanske tror att det kommer att beställas hem fler eller liknande. (Ibland vet man självklart inte, men det låter trevligare att säga någonting ändå, något så enkelt som 'nej tyvärr och jag vet inte heller om det kommer in några fler.) Och när jag någon gång fått höra ett 'hej :)' inne i butiken (förutom i kassan) så har jag typ blivit helt chockad!

[WickedAlly]
4/13/13, 11:44 PM
#12

H&M är likadant här, finns en enda trevlig tjej som jobbar där. Alla de andra ser bara sura ut.

Swadika
4/13/13, 11:56 PM
#13

Måste bara gå emot strömmen och säga att jag tycker inte om uttrycket "Ha en fortsatt trevlig dag"  inte för min egen skull, men har själv varit försäljare  och fick ofta när de drygt säger att de inte har haft en trevlig dag och alltså inte kan ha en fortsatt.

Så ett tips om man vill slippa jobbiga tonåringar är att säga "ha en trevlig dag" eller "då får jag hoppas att du får en trevlig kväll" eller liknande är mycket bättre :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
[WickedAlly]
4/14/13, 12:05 AM
#14

Märkligt vad folk kan haka upp sig på egentligen, är det inte det ena så är det det andra.

Halvdansken
4/15/13, 5:07 PM
#15

Säg inte "ha en bra dag" eller liknande. Hatar när folk säger så. Jag kanske är deprimerad, blivt uppsagd, är sjuk, hunden har dött osv.

Säg ingenting, men än möjligen välkommen tillbaka eller bara hej då. Men ingenting med nån påtvingad uppmaning om hur jag ska ha det resten av dagen.

Eller ingenting alls, personligen struntar jag i det. Det är ju ändå bara ett inövat avslut, inget man egentligen menar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
4/15/13, 7:09 PM
#16

#15 har jag blivit uppsagd eller är deprimerad skulle jag uppskatta "ha en bra dag"

Halvdansken
4/15/13, 9:40 PM
#17

Har du blivit uppsagd nångång, Hera, med försörjningsansvar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
4/15/13, 9:55 PM
#18

#17 Det är inte relevant. Det relevanta är att jag, precis som de allra flesta har gått igenom skit här i livet.

Att någon önskar mig en bra dag (det är så jag uppfattar kommentaren) kommer aldrig få mig att må sämre.

Halvdansken
4/16/13, 9:39 AM
#19

För mig var det relevant den dagen jag blev uppsagd. Men nu är vi OT.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
4/16/13, 10:04 AM
#20

Ja, du mådde dåligt ,det var det relevanta. Tyvärr går det aldrig att behaga alla. En del gillar inte att något sägs överhuvudtaget. Men många vill ha en trevlig kommentar, som ju synes i tråden. Ska man då lyssna till majoriteten eller inte? Det är frågan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: