Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1686 ggr
[kiiiwiii]
3/25/13, 8:40 PM

Hjälp med att söka sommarjobb!

Jag skulle behöva lite hjälp med att söka sommarjobb!
Har aldrig gjort det innan (jobbade på en ridskola men den tjänsten var given från första början) så vet inte hur man frågar!
Ska man ringa? Mejla? gå dit?
Skriva CV/personligt brev? 

Tips och råd mottages tacksamt!

Annons:
MarajLowajz
3/25/13, 8:44 PM
#1

CV och personligt brev är bra! Sätt gärna dit ett fotografi och lämna det personligen om du har möjlighet. Kom ihåg att ha en bra inledning, inte det tråkiga 'hej mitt namn är…' utan mer som 'Halloj här har ni en glad positiv….' =) Det ger lite mer uppmärksamhet av brevet :)

Annars så ring och fråga att du är intresserad av att jobba hos dom i sommar och hör hur du ska gå till väga för att söka jobb.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[kiiiwiii]
3/25/13, 8:47 PM
#2

#1 Wow, toppen svar!!
Men blir det inte pinsamt att stå där och be om sommarjobb när de kanske inte ens söker efter någon? 

Tar till mig det du skrev! :)

MarajLowajz
3/25/13, 8:58 PM
#3

Äh, du visar ditt intresse och det brukar få chefen lite mera 'oj hon verkar intresserad, det ska jag lägga på minnet' :)

Istället för att be om ett sommarjobb så kan du istället säga 'Hej, jag ville bara dyka upp en snabb sekund och berätta att jag är intresserad av att jobba hos er då jag tycker det här jobbet passar mig och jag kan bidra med att ….' och kör på det stuket istället för 'hej har ni jobb åt mig?'. Då visar du både intresse OCH att du kan bidra mycket till deras verksamhet.

Ett bra tips att ha i CV't är att ha ditt nuvarande jobb (eller sista jobb du gjorde) högst upp på erfarenheter; Då slipper dom gå igenom alla jobb du har gjort om man nu har jobbat väldigt mycket.

Skriva årtal och vad du gjorde för något på det jobbet bidrar också.

Kom ihåg att ett CV ska vara kortfattat men med mycket information så högst 1 A4a sida, dela upp det i : Inledning, Dig, Vad jag kan göra för Er och Tidigare erfarenheter så blir det nog bra. Personliga brevet får gärna vara lite mer detaljerat på dig så att säga.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Lina Strindlund
4/2/13, 9:04 PM
#4

RING! Det är bästa sättet, men var förberedd och ha ett CV + personligt brev färdigt innan. på www.ams.se kan du få en mall till sådana dokument, kan skrivas ut tror jag… eller kopieras…

lycka till!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: