Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2689 ggr
pernillaa
3/23/13, 9:12 AM

Särbehandlad av chefen

Hej

Jag har 2 vänner, ett par, som jobbar på Samhall på orten och har gjort ganska länge.

Igår fick jag höra hur deras chef särbehandlar dom. Min sambo jobbar också på samhall och har alltid behandlats bra och har fått ta föräldraledigt och farit till läkare osv utan att chefen egentligen har ifrågasatt.

Men det här paret får problem av chefen. De skickas ut på grejer som inte är bra för dom och får jobba helg på helg på helg och får alldeles för lite ledigt och blir dessutom tvungna att t.ex. ordna ett "intyg", alltså en liten lapp från t.ex. sjukgymnasten skrivit när de varit där och visa upp för chefen. Som i skolan.
Min sambo har aldrig behövt uppvisa något sådant.
De skickas iväg på de jobb som är jobbigast och minst lönsamma m.m. m.m.

Och ha då i åtanke att Samhall är speciellt eftersom det riktar sig lika mycket till de anställda som till kunden!
Folk som inte klarar ett vanligt jobb, som har funktionshinder av olika slag och behöver jobba under speciella omständigheter, får jobb där och målet är att de så småningom ska "slussas ut" till ett annat vanligt jobb så småningom. Det är viktigt att chefen ser till att dela ut de jobb som finns så att det är lämpligt för den som får dom. Men han dumpar jobb på dom som ingen annan vill ha typ.

Han bryr sig inte det minsta lilla om deras fysiska problem med ryggen m.m.(anledningen till att de båda går hos sjukgymnast), att de har fullt upp med 2 barn m.m.

Det är inte sjyst spel helt enkelt och får dom verkligen att må dåligt. Han kör slut på dom. De kommer gå in i väggen tillslut och vågar ju inte vägra jobb heller av rädslan att förlora jobbet. De behöver ju ändå pengar.

Det finns ju någon som ska se över personalens förhållanden också som är dit då och då men hon verkar inte det minsta brydd.

Var vänder man sig för att få hjälp?

Tack

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
VildaVittra
3/23/13, 9:24 AM
#1

Om jag var din man, så skulle jag prata med dom som blir särbehandlade om att jag ser vad som sker. För bara att någon visar sitt intresse är ett enormt stöd i sådana situationer.

De kan vända sig till facket, blir de särbehandlade pga kön/ursprung/osv kan de även ta kontakt med diskrimineringsombudsmannen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

pernillaa
3/23/13, 9:32 AM
#2

Ja vi har pratat med dom om det. De har en fin relation, min sambo och det här paret och pratar mycket om det så där är det lugnt.

Varför de blir särbehandlade vet jag inte för de är svenskar och som vilket annat par/familj som helst. Förstår inte varför han stör sig på dom för de är underbara människor på alla sätt.

Tack. Jag ska säga det åt dom för de är på vippen båda två att bränna ut sig tyvärr. Blev så förbannad igår när jag fick höra hur det verkligen låg till. Skulle vilja tjava in till den där chefen själv och dunka huvudet i skrivbordet och ge han en spark i röven och några sanningens ord! ;)

De har rätt nyligt fått den här chefen för den andra brände ut sig tyvärr. Han var jättebra så det sög ju att de fick den här….

Ha en bra dag! // Pernilla

Honestyisdead
4/3/13, 11:44 AM
#3

De borde kunna prata med smahall om det.

Upp till toppen
Annons: