Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 10231 ggr
Linjerat
2013-02-13 12:44

Ålder i CV

Hej!

Sitter och finslipar på mitt CV och funderade på om man skulle skriva med ålder/födelsedatum i det? Eller ska man skriva det i det personliga brevet? Eller om man inte behöver ha med det överhuvudtaget, ålder ska ju egentligen inte spela någon roll. Hur gör ni? Har ni med ålder eller inte? :)

Annons:
Katthemsmatten
2013-02-14 15:07
#1

TS, om det är ett sommarjobb och man kan anta att du är väldigt ung tycker jag att du ska skriva in det. Vissa arbeten måste man uppnått en viss ålder för att öht få ta och då är det bra att man redan från början visar att man är tillräckligt gammal. Och hur du än ser på det så kommer din ålder att spela roll. Visst, du kanske kan få komma på en intervju om du inte skriver ut din ålder, men du riskerar att som första fråga få 'hur gammal är du' och om du då är för ung så blir det i alla fall inte fler frågor och du riskerar att de kommer ihåg att du upptagit deras tid i onödan.

Om du, i likhet med mig, uppnått en ålder som inte ligger allt för långt ifrån ålderspension så skulle jag utelämna den helt. Då bör man ha tillräckligt med meriter för att en arbetsgivare ska kunna få en uppfattning om din ålder ändå. Du skriver väl ut år för senaste utbildning och sedan alla anställningar, så det går att räkna ut om än ej exakt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

leemland
2013-02-14 18:00
#2

När jag gick i skolan fick vi lära oss att vi skulle ha med födelsedata uppe i sidhuvudet(där man skriver kontaktinfo) men  ALDRIG dom 4 sista!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Moa-]
2013-02-14 20:05
#3

leemland; varför inte de fyra sista?

Vill jag ha dem tar jag reda på dem på 2 min oavsett…

leemland
2013-02-14 20:31
#4

Moa- : Det vet jag inte riktigt. Men de har väl att göra att dom kanske kan komma i fel händer . De är väl för att man ska ha "lite" privat ändå. Både skolan och af har sagt till mig att inte sätta ut dom 4 sista i alla fall.. :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Moa-]
2013-02-14 21:20
#5

leemland; söker du genom bemanningsföretag eller online är personnummer ofta ett tvingande fält… Kanske var ett "skydd" tidigare, men idag är det så otroligt enkelt att få reda på att det enligt mig inte spelar någon roll. Det är en offentlig uppgift och saknar du helt tekniskt kompetens så kan du även ringa till skattemyndigheten för att få upplysningen så jag förstår verkligen inte poäng.

Jag skriver ut all information, ser ingen anledning till något annat, alltid gjort så. Vilket vi även lärde oss i gymnasiet (Svenska C, 2007(samt i information och layout)).

Åsa S
2013-02-15 18:37
#6

Jag skriver inte ut någon ålder för man blir diskriminerad pga ålder speciellt ifall man är kvinna mellan 30-40år (fast nu har jag passerat det stadiet) + äldre. Tar inte med grundskole el. gymnasieutbildning heller. Var arbetslös i 2mån i höstas och var på flera intervjuer och fick tillsist ett jobb, fick ju chansen visa vem jag var på intervjun och att jag har god fysik etc. vilket krävdes för jobbet hade de tittat på min ålder hade de kanske plockat bort mig snabbt och tänkt "hon är rättså gammal hon klarar nog inte jobbet".

Det jag fick lära mig när jag gick i gymnasiet hur man skriver CV var ganska långt ifrån hur man blir rekommenderad skriva CV numera då man går till jobbcoach, kurser hos trygghetsrådet etc. +De råder en ofta att försöka undvika att skriva ålder.

Annons:
leemland
2013-02-16 14:35
#7

Moa- : Okej, det är kanske så nu. Men jag själv skriver aldrig ut dom 4 sista om det inte ombeds. Visst har det kanske ändrats. 

Men som sagt så under gymnasiet(gick handel) så lärde vi oss att inte sätta ut det och lika så av alla handläggarna på af har sagt lika dannt och när jag hade sån coach(2011) så sa dom också att man inte skrev ut dom 4 sista. Kan vara ändrat som sagt. 

Men lycka till TS !

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Moa-]
2013-02-16 14:54
#8

Jag tror inte att det är något som är avgörande, oavsett om man skriver med det eller ej. Däremot finns en möjlighet att underlätta säker identifiering för arbetsgivaren, men som sagt var, ej det mest fundamentala. 

Ålder anser jag skall anges när det är positivt och bidrar till en förstärkning till sin position, att unga är över 18 år om de söker anställning inom handelområdet exempelvis. Det är ytterst sällan positivt att ange att man är under 18 år exempelvis, men att vara ung är ofta ej positivt och bör ej anges, inte heller när man är över 50 år brukar det vara positivt att ange åldern…

[ErikSvensson]
2013-02-16 19:25
#9

Skippa alder i CV't, det tillfor absolut ingenting. Det som spelar roll ar vad du kan och hur du ar som person inte hur gammal du ar (det lar de anda marka pa en ev. intervju..)

Vill man prompt namna sin alder (om man ar valdigt ung..) sa gar det bra i det personliga brevet.

Halvdansken
2013-02-17 16:42
#10

Jag är 51 och skriver ut födelsedatum, dock inte de 4 sista (vill de nödvändigtvis ha det så får de väl leta upp dem själva). Ver inte riktigt vilken skillnad det gör, de kan nog lista ut ungefär hur gammal jag är ändå, eftersom jag slutade på universitetet 84 och fick mitt första jobb då.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

citytjejen
2013-03-02 18:43
#11

Jag har med ålder i mitt cv, eller rättare sagt födelsedata, så får de räkna ut själva hur gammal jag är🙂Har dock aldrig märkt nåt av att bli diskriminerad p.g.a min ålder. Antar att om jag skulle bli det så skulle det bero på att de tror att jag kommer skaffa barn snart. Dock står det i mitt cv att jag har ett vuxet styvbarn och då verkar det framgå att det inte blir några fler barn här 😃

/Christina

Fridaaaa
2013-03-10 09:53
#12

Jag skriver födelsedatum i CV, lärt mig att man ska göra det helst.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thomthom
2013-09-05 19:41
#13

Ge mig ett skäl till varför de fyra sista siffrorna i ditt personnummer bör finnas med i ett CV. Vad skulle de siffrorna tillföra för relevant information om dig som arbetssökande?

Vänligen,

Thomas

Annons:
eriksvensson
2013-09-06 13:39
#14

Skulle aldrig  skriva alder i CVt, det ar inte relevant alls.

Upp till toppen
Annons: