Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4507 ggr
Yolle
2/11/13, 10:12 PM

Tips om hur man får sommar/extrajobb

Hejsan, jag är en tjej på 21 år som för tillfället studerar. Men jag vill slippa gå på soc till sommaren.

Så hur gör jag för att få ett sommarjobb i göteborgsregionen, upp till trollhättan och ner till kungsbacka fungerar.

Jag har ett bra cv, skickar ett personligt brev till varje företag jag mejlar, går ut med mina cvn i hand och tillsammans med ett stort leende försöker jag charma en potentiell arbetsgivare.

Några tips därute? Jag är ju ute i god tid liksom

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
Åsa S
2/12/13, 9:15 PM
#1

Prata med folk i din närhet eller såna du möter i din vardag de flesta jobb får man ju via kontakter.

Yolle
2/12/13, 9:33 PM
#2

Det här jag gjort hur många gånger som helst, men de med jobb är så industrier som inte tar in några.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Katthemsmatten
2/14/13, 3:20 PM
#3

Finns Academic Work i Göteborgsregionen? Lägg ut ditt CV på alla jobbsiter du kan hitta.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Yolle
2/14/13, 6:14 PM
#4

jag tror det. har det redan med på de flesta ställen, och trots bra cv och personligt brev så får man inga napp

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Katthemsmatten
2/15/13, 10:43 AM
#5

Ingen tröst, men det är likadant för dem med mångårig yrkesvana som söker fast anställning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Yolle
2/15/13, 2:32 PM
#6

Det är en tröst faktiskt, då känner man sig inte lika utsatt iaf :)

Fast det är ju så synd att det ska vara så svårt egentligen.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
Katthemsmatten
2/15/13, 2:39 PM
#7

#6 Ja, det är hopplöst på vissa orter i alla fall. Skulle vilja byta jobb, men vet inte om jag vågar pga turordningsreglerna. Och inte heller är det så lätt att få ett nytt jobb när man närmar sig de 60 😕

Medarbetare Hittekatter iFokus

Yolle
2/15/13, 2:57 PM
#8

Nä, det är inte heller rättvist. Jag och mina kompisar brukar säga att man ska vara 30, man, universitetsutbildad (men inte för mkt för då kan man vilja byta jobb snart), snygg, ha arbetslivserfarenhet som en 70 åring och inte behöva läras upp på arbetsplatsen. Givetvis ska man ha körkort, trots att jobbet kanske inte kräver det.

Jag känner iaf ingen som uppfyller de kraven

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Storasyster4444
2/16/13, 8:58 PM
#9

Jag sökte extrajobb på hösten. Innan de hann säga att de inte hade behov så sa jag: 

Jag förstår om ni inte har någon plats just nu men ni får gärna ringa mig om någon blir sjuk eller så, extrapersonal behövs ju alltid.

Då blev han lite ställd och sa att: ja det har du ju rätt i…

Nästa vecka fick jag komma på intro och nu sitter jag vid telefonen och väntar på pass om någon blir sjuk.

Förhoppningen är att jag ska få sommarjobb och i och med att jag hade fått in en fot nu så fanns jag med på telefonlistan. Så sen när de frågade om någon ville jobba i sommar så frågade de även mig :)

Så mitt tips till dig är att inte koncentrera dig så mycket på att fråga efter sommarjobb utan försök få in en fot innan. Om det bara blir ett fåtal pass så har du ändå fått in en fot och chansen till att DU får sommarjobbet är mycket högre än om det kommer någon ny senare och lämnar in cv.

I januari började dom på mitt jobb att sätta ihop schemat för sommaren så man måste vara ute tidigare än man tror med att söka. Speciellt eftersom de tillfrågar de som redan jobbar på stället innan de ser över några nya.

Lycka till!

Yolle
2/16/13, 9:58 PM
#10

grejen är att jag har sökt jobb, både deltid, extra och även heltid i snart två år. Jag har även gjort så som du sa, att när de sa att de inte hade något behov så sa jag att de kunde höra av sig till mig om de behövde någon som hoppade in extra. Och nu har jag kommit in i studierna och får från csn, börjar bli redigt rädd att jag måste gå till soc till sommaren, för det är jag verkligen rädd för.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Åsa S
2/17/13, 8:52 AM
#11

Hemtjänsten eller åldringsvården brukar ju ofta behöva hjälp. Kanske det finns något lager som behöver lagerarbetare? Försök hitta företag i ditt närområdet som kanske inte så många ungdomar söker sommarjobb hos. Tror väldigt många söker sommarjobb i butiker och glömmer att det ju finns andra typer av arbetsplatser med. Hittar man något företag som inte verkar så populärt att söka sommarjobb hos så bör det ju vara mindre konkurrens.

Vet från mitt tidigare jobb att ställen som kanske inte har tillräckligt många sökande för sommarjobb är kyrkogårdar och trädgårdsföretag typ såna som sköter allmänna grönområden ex. på företag som finns över stora delar av sverige är såna som Svensk markservice. Är inte välbetalt rensa ogräs men är mer pengar än man får från CSN iallafall.

+Var beredd resa nån timme åtminstone till ett jobb har man för snävt närområde så blir det ju färre jobb att söka. Jag har mer än 1tim till mitt jobb och jag börjar jobba kl 7 vissa dagar, visst är det jobbigt gå upp tidigt men man vänjer sig och vill man ha ett jobb får man ta det man kan hitta.

Yolle
2/17/13, 10:53 AM
#12

Jag föredrar faktiskt de där lite udda arbetsplatserna, så dem har jag ju sökt mig till, även om jag lämnat in några cvn i de lokala butikerna. har absolut inget emot att resa en sträcka, ett av mina favvojobb började jag 7 varje dag, men va tvungen att åka hemifrån innan 5 för att hinna. Så jag är ju en hängiven Medarbetare :)

Äldrevårde får tyvärr inte ungdomar jobba på här, om de inte går på högskola. Men eftersom jag "bara" går på folkhögskola är det lite kört. Och hemtjänsten går inte eftersom jag fortfarande saknar körkort.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Åsa S
2/17/13, 11:58 AM
#13

Min kusin jobbade inom hemvården utan körkort hon cyklade och fick ta de som bodde i närområdet  i centralorten så på alla håll behöver man inte körkort för att få jobb även om det är en fördel.

Annons:
Yolle
2/17/13, 5:49 PM
#14

Jo, det kanske skulle kunna funka. Får höra mig för. Bor visserligen i en lantiskommun, men gamla bor gärna centralt, iaf de vi har här.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Mattiasjoh
2/19/13, 3:17 PM
#15

Hej! Du kan kolla på lite på dessa jobbsajter. Annars kan du gå runt till olika företag och dela ut ditt CV. Om du har några bekanta så kan du alltid höra med dem om de känner till något företag som söker sommarjobbare.

Om du är mellan 16-25 år så ges en jobbgaranti av arbetsförmedlingen, där du får stöd i sökandet efter sommarjobb i kombination med rådgivning, utbildning och praktik. Här kan du läsa mer om jobbgarantin och hur du söker jobb.

Lycka till!

/Mattias

Yolle
2/19/13, 4:13 PM
#16

#15 ska helt klart kolla närmare på de sajterna.

Vad det gäller garantin, är det inte den där man måste varit inskriven i tre månader? För just nu pluggar jag och har inte tid att jobba alltför mkt, och som jag fattade det så får jag inte ens vara inskriven på af då jag pluggar 100%

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Thisney
2/23/13, 5:36 AM
#17

Ålderdomshem brukar oftast behöva personal kring sommaren 🙂

Upp till toppen
Annons: