Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 4289 ggr
[Exotiiica]
1/20/13, 6:11 PM

Veterinär? Hjälp!

Hej!,

Jag går i 9:an nu och vill verkligen bli en veterinär för vildjur, alltså jobba men lejon,tigrar mm i afrika. Men jag har några frågor:

1, Vilken linje? ska jag då välja?

2, hur gör jag för att då jobba i afrika eller länder där dem har vildjur som tigrar lejon bufflar mm?

3, hur många poäng krävs det för att fortsätta till högskolan?

Tacksam för svar!

Annons:
[Moa-]
1/20/13, 9:46 PM
#1

Oj, det var inte låga krav du hade…

Som gymnasielinje bör du välja natur för att få fullbehörighet att läsa vidare på högskola/universitet.

SLU har veterinärsutbildning i Sverige med inriktningar; Produktionsdjur, Häst eller Smådjur. Utbildningen till veterinär är 5,5 år. Därefter finns möjlighet att läsa på avancerad nivå eller forska. För att arbeta med de djur du nämner lär det fordras vidare studier, alternativt studier utomlands i länder där dessa djur är mer frekvent förekommande.

För antagning krävs följande kurser från gymnasiet:

"Behörighet

Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier, krävs särskild behörighet enligt områdesbehörighet 13:
• Biologi B
• Fysik B
• Kemi B
• Matematik D

Alternativt särskild behörighet enligt områdesbehörighet A13:
• Biologi 2
• Fysik 2
• Kemi 2
• Matematik 4

Betygskrav: I var och en av ovanstående kurser krävs lägst betyget Godkänd." Källa

Lycka till!

[Exotiiica]
1/21/13, 8:00 AM
#2

1# Tack!

[Moa-]
1/21/13, 8:25 AM
#3

Just gällande din önskan om vilda djur, så skulle jag ringa till en stor djurpark i Sverige, exempelvis Kolmården och be att få tala med deras veterinär och fråga vad denne har för utbildning. I Sverige på SLU kan jag ej finna de kurserna ens på avancerad nivå, så det är mycket möjligt att den kompetensen importeras från utlandet…

Halvdansken
1/21/13, 3:10 PM
#4

Sen ska du nog kolla lite om var i Afrika du vill bo, det är ganska oroligt på vissa håll.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Exotiiica]
1/21/13, 8:18 PM
#5

3# så jag måste studera utomlans? men vart?

4# Jag ska kolla upp det, just nu har jag nog ett alternativ.

[Moa-]
1/21/13, 8:31 PM
#6

Exotiiica; jag hittar ingen inriktning mot vilda djur överhuvudtaget i Sverige, så troligen måste du studera utomlands, men som sagt, för enklast och säkrast svar skulle jag ringa till en veterinär på någon av de större djurparkerna i Sverige och fråga. =)

Sedan vill du arbeta i Afrika så är det mycket troligt att de ej accepterar din svenska utbildning utan prioriterar de med inhemsk utbildning och erfarenhet från de aktuella djuren.

Annons:
Halvdansken
1/21/13, 11:47 PM
#7

Plus att det tillkommer sånt som att man blir förälskad och vill bilda familj och de kanske inte vill bo i Afrika. Så börja med en helt vanlig svensk utbildning.

Det är nog också väldigt svårt att komma in på den afrikanska marknaden, som Moa skriver.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
1/22/13, 7:24 AM
#8

Ja, eller precis tvärt om, är du säker på din dröm även om tre år, så undersök direkt vilka krav som fordras och om de överhuvudtaget anlitar utländska veterinärer i de länderna. Det finns länder där vissa positioner endast de inhemska medborgarna får inneha, hur det ser ut med veterinärer i Afrika vet jag ej. (Oavsett att de accepterar din utbildning som sådan.)

Det är som det ser ut idag en långsökt dröm som med stor sannolikhet kommer att modifieras under din studietid och anpassas till vad som är mer rimligt. Men, är du säker så undersök möjligheterna innan du påbörjar en universitetsutbildning som kanske ej blir giltig på din önskade arbetsmarknad.

KallaMigMimmi
1/24/13, 4:57 PM
#9

Ditt första steg är att gå naturpogramet på gymnasiet och göra riktigt gott ifrån dig under de tre år:)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Halvdansken
1/24/13, 9:40 PM
#10

Men det finns inga tigrar i Afrika. Så du får bestämma dig om det ska vara lejon eller tigrar. Tungan ute

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Exotiiica]
1/24/13, 10:10 PM
#11

6# Jaha men kan jag inte bara studera naturvetenskap här och sedan studera högskola på Afrika? såg detta klippet och blev helt fast vid jobbet. jag älskar vlld djur och vill verkligen jobba med dem? :)

http://www.youtube.com/watch?v=VDC2g_QXV9c

10# Haha aa, det får nog bli Afrika(lejon mm):)

Halvdansken
1/24/13, 11:31 PM
#12

I Afrika heter det. Du får väl först se i vilket land du vill bo, och var det är säkert att bo, var det finns möjligheter att studera, hur du ska försörja dig medan du bor där, vilka utbildningsmöjligheter det finns, vilka skolor som tar emot utlänningar osv osv.

De som de pratade om i filmen var volontärer, alltså folk som frivilligt åkte dit och hjälpte till. Med egna pengar, förmodligen får de bara mat och husrum som "lön".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
1/24/13, 11:34 PM
#13

Exotiiica; jag sekunderar Halvdanskens inlägg och tillägger att Afrika inte är en homogen region, utan det skiljer sig mycket mellan olika länder och regioner, något du bör ta i inräknade. Oavsett vad du vill göra i framtiden så vill du arbeta som veterinär är naturprogrammet på gymnasiet steg 1.

Annons:
Halvdansken
1/24/13, 11:41 PM
#14

Plus att det finns lokala språk som man förmodligen ska lära sig om man ska bo där och ska jobba med ursprungsbefolkningen. En kurs i swahili, kanske? Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Exotiiica]
1/26/13, 7:55 PM
#15

12# Oj!, det hade jag inte räknat med:/ får nog ändra planerna eeller tänkka om:)

13# Jag håller med, efter att sett det från ett annat perspektiv så håller jag hellst mig till smådjur!:)

Upp till toppen
Annons: