Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 3693 ggr
[Weima]
1/14/13, 7:04 PM

CV för sommarjobb, vad tycker ni?

Hej!

Jag har under kvällen suttit och skrivit ett CV för att söka sommarjobb i olika livsmedelsbutiker. Vad tror ni om detta? Något jag bör ändra eller lägga till? Detta är mitt första CV någonsin så är lite osäker på vad jag ska ha med.

Ansökan för sommarjobb!
(Här ska mina kontaktuppgifter stå men jag tog bort dom nu när jag lägger det här)

"Jag är en social, lojal och aktiv person som älskar att vistas bland människor och jag vill alltid  ha något att göra. Jag är otroligt hjälpsam och tycker det är jätteroligt att få hjälpa till. Jag har praktiserat veckovis på olika affärer som till exempel Ica nära torget i Skärplinge (2010), Djurkompaniet i Valbo köpstad (2011), Brynäs zoo(2011), Arkens zoo i Uppsala (2012) och Konsum i Forsbacka (2012).  Jag trivs i affärer för att jag får chansen att hjälpa till och framförallt så får jag vistas bland människor. Jag är ordentlig och tar ansvar för mig. En egenskap som jag  tycker är viktig hos en människa är att man ska behandla andra människor så som man själv vill bl behandlad. Jag vill bemötas trevligt och med rättvisa så därför behandlar jag andra personer med artighet, respekt och rättvisa. På fritiden tillbringar jag mycket tid i stallet och mycket tid med min hund. Jag är mycket ordentlig i skolan och jag sköter mig i privatlivet också. När jag är hemma är jag ordningsam och jag tar alltid ansvar. Mina föräldrar brukar alltid säga att jag är mycket självständig.

Anledningen till att jag söker sommarjobb hos er är att jag verkligen vill ha ett sommarjobb på en affär. Jag funderar på att efter gymnasiet bli säljare, förhoppningsvis så kommer jag kunna starta eget. Att passa sina tider och sköta sina arbetsuppgifter är något jag är mycket nogrann med, har man skaffat sig ett jobb så ska man utföra det ordentligt.

I slutet av augusti kommer jag flytta till Forshaga och där börja gymnasiet, hundsportslinjen. Mina förhoppningar är då att genom att sommarjobba kunna flytta hemifrån med lite extra pengar i bakfickan och några nya erfarenheter.
Jag är flexibel när det gäller dagar och tider, ett jobb går först och fritiden får komma sen.
Med vänlig hälsning Pernilla"

Vad tror ni?

Annons:
[Moa-]
1/14/13, 9:45 PM
#1

Jag skulle stryka veckovis och årtalen där du rabblar dina praktikplatser, detta förstör mer än det tillför. Nämn ingen negativ information.

De blåa länkarna vad är det?

Det du skrivit är snarare ett personligt brev än ett CV.

Jag har kommenterat löpande i ditt brev nedan. Lycka till med sökandet! Dock rekommenderar jag dig att söka andra arbeten då jag misstänker att din ålder gör att du ej får ta eget ansvar och stå i kassan…

"Jag är en social, lojal och aktiv person som älskar att vistas bland människor och jag vill alltid Extra mellanslag ha något att göra. Jag är otroligt hjälpsam och tycker det är jätteroligt att få hjälpa till. Jag har praktiserat veckovis på olika affärer som till exempel Ica nära torget i Skärplinge (2010), Djurkompaniet i Valbo köpstad (2011), Brynäs zoo(2011), Arkens zoo i Uppsala (2012) och Konsum i Forsbacka (2012). Vad har du lärt dig under denna praktik? Hur kan du dra nytta av detta? Jag trivs i affärer för att jag får chansen att hjälpa till och framförallt så får jag vistas bland människor. Jag är ordentlig och tar ansvar för mig. ((En egenskap som jag Extra mellanslag tycker är viktig hos en människa är att man ska behandla andra människor så som man själv vill bl missad bokstav behandlad. Jag skulle stryka)) Jag vill bemötas trevligt och med rättvisa så därför behandlar jag andra personer med artighet, respekt och rättvisa. Detta visar på att du troligen brister på att kunna hantera irriterade kunder, så stryk. På fritiden tillbringar jag mycket tid i stallet och mycket tid med min hund. Jag är mycket ordentlig i skolan och jag sköter mig i privatlivet också. När jag är hemma är jag ordningsam och jag tar alltid ansvar. Mina föräldrar brukar alltid säga att jag är mycket självständig. Att hänvisa till sina föräldrar är allt annat än självständigt. Dela upp texten ovan i flera stycken och strukturera upp den.

Anledningen till att jag söker sommarjobb hos er är att jag verkligen vill ha ett sommarjobb på en affär. Jag funderar på att efter gymnasiet bli säljare, förhoppningsvis så kommer jag kunna starta eget. Att passa sina tider och sköta sina arbetsuppgifter är något jag är mycket nogGrann med, har man skaffat sig ett jobb arbete så ska man utföra det ordentligt. Varför skall affären anställa dig? Vad kommer DU att bidra med?

I slutet av augusti kommer jag flytta till Forshaga och där börja gymnasiet, hundsportslinjen. Hur gammal är du? Får du lagligt arbeta i kassa, eller skall du framförhålla andra egenskaper som du kan bidra med? Mina förhoppningar är då att genom att sommarjobba kunna flytta hemifrån med lite extra pengar i bakfickan och några nya erfarenheter.
Jag är flexibel när det gäller dagar och tider, ett jobb går först och fritiden får komma sen.

Med vänlig hälsning Pernilla

[Weima]
1/14/13, 10:18 PM
#2

Tack så otroligt mycket för tipsen! Ska genast kolla igenom och gå efter dina tips. Detta är som sagt första gången jag skriver något liknande och det var inte det lättaste.

[Moa-]
1/14/13, 10:30 PM
#3

Nej, det är många som har svårt för detta även efter många försök och flera år av studier. Tror inte att någon skriver ett perfekt CV/personligt brev, sedan skall det helst anpassat till varje enskilt arbete som söks…

Som sagt, lycka till och sikta gärna även utanför butiksbranschen! =)

Fridaaaa
1/15/13, 10:44 AM
#4

Det där ovan är mer ett personligt brev än ett CV tycker jag.

Årtal är bra att ha med, och de meriter man har. Plus utbildningar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Weima]
1/15/13, 3:59 PM
#5

En hur får man till ett cv när man är 15 år och ska söka sommarjobb? Jag har ringt till olika butiker och då har de sagt att jag ska skiva ett cv och ge till chefen.

Fridaaaa
1/15/13, 4:00 PM
#6

#5 Söker du på google kommer det upp massa bra "malla", tips osv :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ElinaPersson
1/18/13, 12:55 AM
#7

På ett CV punktar man ner saker man kan (erfarenhet och meriter) och kontaktinformation.

* Kontaktuppgifter
* Utbildning
* Arbetslivserfarenheter/Praktik
* Språk
* Övriga meriter (så som körkort, lagledare i någon sport?, scoutledare? osv osv…
* Intressen (kort skriva ner dina största intressen)

På ett personligt brev skriver man VARFÖR man vill ha tjänsten, varför just du passar och specifika grejer som utmärker dig.

* Kontaktuppgifter
* Kort inledning VARFÖR du söker tjänsten och vad som gör dig bra för den
* Kort spalt med erfarenheter som lämpar sig till jobbet
* Kort presentation av dig själv och hur du anser dig själv vara.

Så brukar jag lägga upp mina papper och på vissa intervjuer har jag vart 1 av 10 som fått intervju av totalt 300 sökande Skrattande

TÄNK PÅ ATT ETT PERSONLIGT BREV OCH INTERVJU SKA VARA EN GNUTTA EGOBOOST AV DIG SJÄLV!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Halvdansken
1/18/13, 4:30 PM
#8

Alldeles alldeles för långt, jag läste inte hela, och det kommer inte en ev. arbetsgivare heller.

I övrigt är Moas ändringar bra, förutom det med att varför de skulle anställa dig, vad kan du bidra med. Det är ett sommarjobb, inte en fast anställning, så jag tycker det är lite för mycket.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
1/18/13, 4:32 PM
#9

Och skriv inte att du älskar att vistas bland människor. Hellre tycker om, eller gillar eller trivs med.

"Anledningen till att jag söker sommarjobb hos er är att jag verkligen vill ha ett sommarjobb på en affär".

Det heter i en affär.
Varör vill du verkligen jobba i en affär?
Sen vet jag inte varför du ska förklara varför du söker sommarjobb, eller vad du ska göra senare i livet. Sommarjobb har man för att tjäna lite pengar, det vet alla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: