Annons:
Etikett04-yrken
Läst 10964 ggr
evelina1991
1/10/13, 12:20 AM

Vad är skillnaden ?!?!

Jag vill veta vad det är som är skillnaden mellan en butikssäljare och en butiksbiträde. Kan dem jobba inom samma område eller skilljer dem sig så pass mycket?

Jag kanske ska utbilda mig till butikssäljare och ingen verka veta vad skillnaden är mellan dem men vill ju veta !!

Tacksam för svar!

Annons:
Honestyisdead
1/10/13, 12:23 AM
#1

Vet inte om det är någon skillnad eller om det är samma sak. Har aldrig tänkt på det. Ska bli intressant att se om någon vet svaret :)

yoanna
1/10/13, 12:26 AM
#2

Butiksbiträden fyller mest på varor och tar betalt, medans butikssäljare måste jobba aktivt som säljare (exempelvis bilförsäljare, möbelsäljare och liknande). Men tillslut brukar det där gå ihop ändå så då blir det ju samma ändå :)

evelina1991
1/10/13, 11:15 AM
#3

Jaa vad jag fatta det som så är det som du förklara yoanna! Att en butikssäljare kan även göra en butiksbiträdes jobb men det kan inte vara tvärtom :P Hittat en utbildning på distans med 400poäng o visseligen gå inte den att jämföra med en "redig" utbildning, men den ska tydligen funka ändå o att man kan kalla sig butikssäljare :D Kanon bra med sådana intensivkurser på distans för dem som e skol trötta! :P

yoanna
1/10/13, 12:45 PM
#4

jaa asså som ja fattade det så är en butikssäljare "högre uppsatt" än vad ett butiksbiträde är. va roligt att hitta en sån utvildning, vart hittade du den? :D

yoanna
1/10/13, 12:45 PM
#5

jaa asså som ja fattade det så är en butikssäljare "högre uppsatt" än vad ett butiksbiträde är. va roligt att hitta en sån utvildning, vart hittade du den? :D

evelina1991
1/10/13, 8:26 PM
#6

Yoanna, NTI heter det, samma sak som komvux med gymnasie nivå :D 400poäng på den utbildningen bara och om man plugga 100% så är ett ämne med 100poäng 5 veckor så det är dock intensivare o plugga distans :P Men man få en "liten" utbildning på ca ett halv år :D

Annons:
yoanna
1/10/13, 8:31 PM
#7

#6 Aha men det låter jättebra, har själv funderat på att plugga en sån kurs men har inte hittat det tidigare. Jag har själv börjat plugga på distans nu fast en 100p kurs men har insett att det är mer plugg att plugga på distans än i skola. Men det är roligt, och lättare på det sättet att man kan välja vilka tider som passar bäst för en att plugga på, det är ett stort plus! :D

evelina1991
1/10/13, 8:44 PM
#8

Okey, ja jag gick omvårdnads utbildning i gymnasiet men vill inte jobba kvar som det så därför jag leta helt nytt. Jasså ?! Haha , jag plugga med distans just nu! :P Plugga dock samhälle för tillfället o ska sen plugga engelska sen bli jag mamma ledig sen ska jag plugga butikssäljare, men det bli mer eller mindre om 1år så lagom tid att peppa mig själv ;) Men det är enormt mycket jobbigare att plugga distans eftersom man måste verkligen ha en sådan själv diciplin + att man får inte den hjälpen som man kan behöva ibland trotts att man kan maila och snacka med dem på telefon.

yoanna
1/10/13, 8:50 PM
#9

Vad roligt att du har hittat det du verkligen vill jobba med nu då!. Det där med diciplin är inte världens lättaste precis, och jag är egentligen jättedålig när det handlar om att sätta igång med pluggandet, men som tur är så har jag nu en pojkvänn som är på mig och peppar mig till att plugga :)

Hur länge har du pluggat på distans, är det första terminen nu eller har du pluggat på det tidigare? :)

evelina1991
1/10/13, 9:49 PM
#10

Jag plugga just nu bara samhälle och engelska sen ska jag plugga någon dataprogrammering tro jag sen är de dags för barn för min del :P Så hinner inte mycket mer, men jag började o plugga nu i måndags redan så ha inte hållt på så länge ;)

Här är de snarare jag som ha diciplinen och de e jag som få jaga efter att killen plugga xD haha!!

yoanna
1/10/13, 11:47 PM
#11

Roligt att du är fokuserad på vad du vill.

När är det ni ska ha barn? :D

Jag började också plugga i måndags, men först var det ju på jakt efter en bok så det tog några dagar innan jag kunde sätta mig och börja plugga ;)

Hahah då har ni ombytta roller ;D

mollymay
1/12/13, 1:55 AM
#12

Jag har jobbat i butik i snart 4 år och spontant känner jag att om man t.ex jobbar i matbutik med en specifik uppgift som att fylla på varor eller ta betalt i kassan så är man butiksbiträde/butiksmedarbetare.
Och jobbar man i en liten butik eller mindre kedja med ett lite mer helhetsansvar över butiken så är man butikssäljare då det förutom att se till att butiken ser bra ut oftast är mer inriktat på att aktivt sälja och skapa många kundkontakter.

Själv jobbar jag just nu för en mindre butikskedja och har typ 120% mer kontakt med kunder än vad jag hade på ICA för några år sen :)
MYCKET roligare!

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

evelina1991
1/12/13, 5:18 PM
#13

#11 Vi vänta barn i början av juni :) Haha, jaa de ha vi! Men de funka bra bara man klara de :P

#12 Okeey, jag  är mer sugen att ta just denna utbildningen för att ha den "högre" än butiksbiträde :P Fast jag vill jobba i affär som tex H&M eller Willys och tror inte jag skulle trivas som tex på elgiganten, men det kan jag ju inte redigt svara på heller eftersom att jag inte ha testat, så bli upp till bevis sen för mig! :D haha

Om jag få ställa en liten personlig fråga, du behöver absolut inte svara om du inte vill nu! Men vad tjäna du i månaden och på hur många % jobba du då ?! :)

Annons:
yoanna
1/12/13, 7:02 PM
#14

#13 vad roligt :D alla sätt är bra förutom dom dåliga ;)

Timmorn
1/26/13, 6:42 PM
#15

jag har sommarjobbat som butiksäljare på en glasögonaffär av känd sort. Fick 50% på allt i butiken i personalrabatt och när jag inte hade någon erfarenhet så fick jag eh.. 107kr i timmen kanske…  Nu tror jag att jag har 113,73 i timmen(1årserfarenhet) + det dubbla vid OB som är efter klockan 18 och efter 12 på helger.

Jag förstod aldrig det där hur mycket de tog i skatt eftersom det beror vilken kommun man är från och hur mycket du får per år. Eftersom jag är student och extrajobbade + heltid under sommaren så blev det ju inte alltför mycket så de drog inte så mycket skatt på mig. Men tror jag fick runt 16000 i månaden efter skatt.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Timmorn
1/26/13, 6:44 PM
#16

När jag arbetade heltid alltså!

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

evelina1991
1/26/13, 6:56 PM
#17

De va inte alls hel tokigt måste jag säga!! Hur svårt va de för dig att få timanställning eller annat efter du hade utbildat dig klart?!

Jag är ju inte direkt intresserad av att jobba som dem på Elgiganten eller telenor direkt utan jag e mer intresserad av kicks o åhlens, men eftersom de e lågkonjuktur nu o dock vatt ett tag xd

Jag bo i karlskrona o dem säger de e svårt som tusan o få jobb nu både utan o med utbildning inom handel :/

Timmorn
1/26/13, 7:31 PM
#18

Jag arbetade i Nynäshamn och sökte extrajobb samtidigt som jag studerade till något helt annat (arkeologi). Eh jag hade ingen utbildning.. Eller jag hade jobbat typ ett halvår i en bokhandel varannan lördag via en kompis. Så jag hade väl lite erfarenhet, men inte specifikt av glasögonyrket jag sa i princip jag har ju glasögon så jag vet ju vad folk vill ha :P Sen kom jag på intervju och de tyckte jag var trevlig och ville satsa på mig så jag lärde mig allt jag behövde veta där.Men de hade haft 7 sökande och jag misstänker att de som arbetar på kicks och åhlens har mer. Jag har alltid extrajobbat med det jag har kunnat få allt ifrån bokhandel till posten och personlig assistent, och de såg väl att jag låg i och ville testa med mig.

Men lönerna tror jag är detsamma som i kicks och åhlens. Åtminstone så hade min kompis som jobbade i bokhandel samma som mig, både utan erfarenhet och efter 1 års erfarenhet.Och hon hade en kompis som jobbade på kicks och där är det också samma.  Men sånt kanske beror på kommun/län också?

Jag skulle säga sök alla jobb oavsett butik, ja kanske inte elgiganten om du inte är teknisk om det inte är kassajobb då förstås. Någongång får du jobbet och även om det inte är det du vill ha så får du den erfarenheten vilket är guld värd då du kan söka vidare till det butiksjobbet du VILL ha. Så även om det bara är extrajobb helger på ICA MAXI så är det najs med erfarenhet och haha pengarna helgjobbarna får på matvaruaffärerna med OB och allt är ju otroligt trevligt. Så du kanske kan extrajobba lite i alla fall även om du är mammaledig, har ingen aning om hur reglerna fungerar i och med sånt, eller hur mycket man orkar förstås :)

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Upp till toppen
Annons: