Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 3810 ggr
Eliinn
11/28/12, 12:15 AM

Arbetsförmedlingen nekade praktik med jobbchans

Ber om ursäkt för ett långt inlägg men uppskattar verkligen om nån orkar läsa igenom och  dela era åsikter! :)

Blev uppsagd från mitt dåvarande jobb i slutet på september då de hade inte råd att ha mig anställd längre.

Skrev in mig på arbetsförmedlingen och blev inskriven i den såkallade Jobbgarantin för ungdomar (jag är 20 år)
Fick ersättning från försäkringkassan i och med jobbgarantin men sökte A-Kassa för att se om mina arbetstider räckte till för att få A-kassa.

I och med att man är med i jobbgarantin så har man möjlighet att praktisera och detta påpekade arbetsförmedlingen för mig.

Jag hatar att va arbetslös, känner mig så värdelös, fått en del nej från jobb jag sökt  så jag såg möjligheten att praktisera som jättebra! Få mer erfarenheter och helt enkelt inte va hemma och deppa ner sig ännu mer och  tänkte självklart fortsätta söka jobb medan.

Jag är utbildad djurskötare och det är det jag sysslat med efter gymnasiet också. Mitt mål är att få jobba med djur på ett eller annat sätt även fast jag vet att det är svårt att få jobb inom djur så är öppen för annat också.

Men så hittade jag en annons där de kunde erbjuda praktikplatser och det hade även sammarbete med en annan arbetsförmedling.
Praktikplatsen var på en gård och det skulle passa mig perfekt!

Gårdägaren var väldigt positv till att jag var så pass utbildad och hon såg stor potential i mig, så pass mycket att hon  sa att hon skulle va öppen för en anställning efter praktiken. Dock så påpekade hon att hon sökte någon som helst kunde plöja åkrar och kunnig på maskiner också utöver djurskötseln, vilket jag inte har, har god traktorvana men plöja en åker har jag aldrig gjort. Därför kunde hon inte erbjuda mig en anställning nu men hon ville va öppen ändå ifall det visade sig att mina erfarenheter räcker och att det kan nöja sig och eventuellt anställda någon med såna erfarenheter också i framtiden .

En perfekt praktik som kan leda till jobb, precis vad arbetsförmedling borde vilja!

Arbetsförmedlingen var positiv och skickade papper som skulle fyllas i. MEN så får jag A-kassa beviljat och enligt regler så skrivs jag ut från jobbgarantin eftersom jag beviljat A-kassa.
De i sin tur innebär att jag inte längre får möjlighet att praktisera och inga undantag kunde göras även fast det fanns stora möjliheter till anställning. Fårstår att regler är regler men borde man inte kunna göra undantag i såna här lägen?

Jag var oerhört positiv efter beskedet från gården och svävade på moln eftersom det är just DET HÄR jag vill jobba med… Men lika fort var glädjen över…

Vad tycker ni att jag borde göra?
Jobba gratis en tid och visa vad jag går för, eller är det rent idiotiskt?

Har ännu inte pratat om det här med gård ägaren. Vill påpeka att gård ägaren inte är ute efter gratisjobbare i och med att hon erbjuder praktik. Jag förstår hennes siuation eftersom jag inte har alla kvalifikationer som hon söker, men att jag kanske kan visa att jag duger ändå genom praktik.

Kan mycket väl tänka mig jobba gratis en tid eftersom det verkar så seriöst och då det är det här jag vill jobba med och sånna här jobb växer inte på träd direkt! Men gården ligger 5,3 mil bort, ingen bussförbindelse så det blir att jag får bekosta bensinkostnader själv (har körkort och bil)
Har inte räknat vad det skulle kosta i längden…

Tack på förhand! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
[RadioMG]
11/28/12, 12:20 AM
#1

Du borde få mer pengar nu från a-kassan än aktivitetsstödet. Om du verkligen vill jobba där så snacka med ägaren igen. Fråga om de kan tänka sig sponsra med bensinen så jobbar du nga timmar gratis och få visa vad du går för.

Det med att de skulle vara seriösa angående en praktik har du fått om bakfoten. MÅNGA tar emot praktikanter för att de är gratis arbetskraft plus att ställena får 5000 kr per person/månad. När 6 eller 12 månader har gått och din praktik är slut så går det sällan till anställning. Jag har varit i den svängen många många ggr. Praktikplats efter praktikplats..

Eliinn
11/28/12, 1:12 AM
#2

#1
Jo jag får ut mer pengar från a-kassan.
Ska prata med ägaren, hon verkade inte helt omöjlig.

Jo jag förstår vad du menar med arbetsgivarna uttnytjar gratis arbetskraft.
Anledningen till att jag tycker att hon tar det seriöst är att hon samarbetar med arbetsförmedlingen och har tagit emot praktikanter som inte är utbildade utan vill prova på om det är nåt för dem innan de väljer sin utbildning. Det har alltså vart medvetna om att det inte handlar om någon anställning.

Att jag som utbildad och med yrkeserfarenhet sökte tror jag kom som lite oväntat för henne.
Hon nämnde att det oftast tar 2 veckor innan ett beslut fattas från AF om det är en lämplig praktikplats och erbjöd sig ersätta mina resekostnader om jag ville börja innan AF tagit beslut.

Jag gick även in med den inställning när jag sökte och trodde att jag skulle få ersättning av AF att visst det finns chans till anställning men blir det inte de så har jag ändå fått arbetserfarenhet och inte bara suttit hemma och fått ett glapp i CV:et då jag bara gått hemma och sökt jobb.
Nu ser ju situationen dock annorlunda ut eftersom jag inte kommer få den här extra ersättning längre och måste ta beslut om det är värt att betala bensinkostnaderna.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Moa-]
11/28/12, 1:08 PM
#3

Eliin; "Vill påpeka att gård ägaren inte är ute efter gratisjobbare i och med att hon erbjuder praktik." Praktik = Gratis jobb

Vidare är det inte att vara seriös med anställning om du mot gratisarbete får ersättning för resekostnaden. Det är fortfarande väldigt billig/gratis arbetskraft.

Vidare får du "arbeta" om du har a-kassa? Och är personen villig att ta emot dig utan att få ersättning från det?

Jag säger inte att det är omöjligt att du är välkommen dit ändå, däremot så är inget av det du nämnt fram tills nu enligt mig ett tecken på att personen i fråga låter dig komma ändå/eller kanske erbjuder en anställning i slutet…

Eliinn
11/28/12, 2:08 PM
#4

#3 Såg nu att den meningen blev lite tokig och det inte så jag menade.

Jag är tacksam för era åsikter och lyssnar på dem. Det var ju därför jag skrev det här inlägget. Lätt att man blir "blind" för att man upplever personen som positv och seriös.
Jag säger varken att hon är seriös eller oseriös just nu. Ska prata med henne och helt enkelt se hur hon tar de när det inte sker via arbetsförmedlingen längre.

Hur som helst så är det tråkigt då jag såg fram emot att komma ut och jobba och inte bara sitta här hemma och känna mig värdelös. 
Synd att missa en sån här chans som kan leda till jobb.
Om inte så en bra erfarenhet i framtiden.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Moa-]
11/28/12, 2:11 PM
#5

Eliinn; absolut, men kolla vad a-kassan säger om timjobb annars? Många gårdar behöver timanställda, både vid behov och sjukdom… =)

[RadioMG]
11/28/12, 2:11 PM
#6

När du pratar med henne, fråga om hon kan fixa tillfällig bostad på gården under veckorna. På så sätt kan du behålla din a-kassa och samtidgt få visa var du går för.

Tyvärr är jag negativ när det gäller praktikplatser. Jag har hört så många ggr "Sköt dig och du får jobb". Jag har både skött mig exemplariskt och även gjort mer än vad jag borde (hoppat in på helger utan betalning) men ändå inte fått fortsätta.

Annons:
Eliinn
11/28/12, 5:06 PM
#7

#5 A-kassan godkänner ju inre deltidsjobb så frågan är om det godkänner timjobb? Kan ju alltid kolla upp :)

#6 Tråkigt att du bara fått upplevt negativt med praktplatser.
Jag har bara haft positiva erfarenheter av praktik.
I min utbildning på gymnasiet ingick 15 veckors praktik och sjävklart är det annorlunda eftersom det ingick i utbildning. Men mitt senaste jobb där jag var i lite över 2 år var faktiskt en praktikplats från början som var nöjd med mig så jag hoppade in lite efteråt (mot betalning) och fick sen anställning och jobbade helger innan jag tog studenten och började jobbba heltid efter gymnasiet.
Därför har jag lärt mig att man får visa vad man verkligen går för genom praktik mot vad jag hade fått visa genom bara en ansökan.
Men jag kan ana att det finns många såna ställen som du tyvärr fått uppleva :/

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Moa-]
11/28/12, 5:34 PM
#8

Eliinn; brukar vara så att du har ett antal dagar som du kan arbeta och att du då väljer lön istället för ersättning, men att detta är i en begränsad omfattning. Har ej undersökt detta själv, utan endast hört andra prata…

Eliinn
11/28/12, 5:44 PM
#9

#8 Jag ska kolla upp det där, tack för ditt tips! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Åsa S
12/6/12, 10:12 PM
#10

Ifall du tänker jobba gratis utan arbetsförmedlingens stöd se till så du har en väldigt bra försäkring. Har du försäkring via arbetsförmedlingen så ska en del av de där 5000 som arbetsgivaren får gå till försäkringar som täcker ev skador som praktikanten orsakar på ex. maskiner + försäkringen ska även täcka ifall praktikanten skadas i arbetet.

Kör du på egen hand så kan det bli rätt dyrt ifall du skulle klanta till dig och ex. förstöra något redskap på traktorn ifall de skulle vilja kräva ersättning för skada då eller ifall du får långvariga skador och kanske aldrig kan jobba så mycket. Att arbeta på en gård är inte helt ofarligt.

Eliinn
12/7/12, 7:07 PM
#11

#10 Nu är det så bra att gårdägaren har en så kallad medhjälparförsäkring då vänner till henne brukar hjälpa till på gården och det får även gälla för mig. Den försäkringen ska täcka mig ifall det händer en olycka m.m
Gårdägaren var själv väldigt nogrann med att allt skulle gå rätt till så det känns skönt :)
Hon erbjöd sig att ersätta mina bensinkostnader och sen var det upp till mig om jag ville praktisera där utan betalning.

Såå nu är jag där och trivs väldigt bra! :) Jag är där när jag kan och är hemma när det behövs t.ex om arbetsförmedlingen bokar mig på något.
Gårdägaren är väldigt mån om sina praktikanter och påpekar ofta att vi inte ska behöva ha några utgifter när vi är där såå hon fixar med både skor, handskar, arbetskläder och sånt som behövs. Nu hade jag en hel del ordentligt arbetsgrejer då jag jobbat inom det här innan men hon frågar ibland om det är nåt jag behöver.
Känns jättebra då min förra arbetsgivare var riktigt snål med sånt… där kunde man gå omkring med handskar tills det knappt var nå kvar utav dem och det mesta arbetskläder fick jag betala själv, hanskar fixade man ju själv också eftersom man inte kunde gå omkring med trasiga handskar tillslut…

Skulle det leda till en anställning så är jag oerhört lättad att jag iallafall kommer få en riktigt bra arbetsgivare!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Moa-]
12/7/12, 7:55 PM
#12

Vad kul att det gått så bra! =)

Smålänning
12/14/12, 10:12 PM
#13

Nu har jag inte läst alla inlägg. Men.. Jag har aktivitetsstöd och a-kassa. Alltså aktivitetsstödet baserats på din a-kassa och betalas ut av FK. Men jag är 32 så kanske det är annorlunda? Jag försöker nu hitta en praktikplats inom det jag är utbildad till. Elektriker.. Men finns inga alls:( skitsvårt. Fick förlängt 5v på Lernia för hitta en praktikplats. Får se hur det går. Ang akassan så dras ju de dagar som vanligt ifrån akassan. Men du får ju mer pengar än de 3000 folk verkar få iaf. Så detta låter väldigt konstigt i mina öron. Kolla upp allt noga, hitta folk du kan använda som referens som du kan visa upp. Jag får tom reseersättning för jag kör bil två Tim varje dag för komma till Lernia där jag får mer utbildning tills jag hittat en praktikplats. Lernia hjälper oxå till med samtal och kontakter. Ja, det var allt ifrån mig! Lycka till!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: