Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 7965 ggr
Eliinn
2012-11-16 15:24

nämna praktikplatser i CV

Hej!

Jag har en liten fundering angående mitt Cv.
Min gymnasieutbildning var en så kallad halvt yrkesutbildning eller hur man ska kalla den (Naturbruksprogrammet inriktning Djurvård)
och i min utbildning ingick 15 veckors praktik som jag gjorde på olika ställen (djurkliniker,djurparker, gårdar)

Vad tycker ni, är det lämpligt att nämna uförligt vilka praktikplatser man haft, när, vart, hur länge och vad ens uppgifter var?
Som jag har gjort nu så har jag skrivit under utbildning:
"aug 2008-juni 2011, Gymnasieutbildning på **** naturbruksgymnasium med inriktning Djurvård.
_I utbildningen ingick 15 veckors praktik på bland annat djurkliniker och djurparker. "

_Detta är säkert en smaksak och ingen regel, därför skulle jag gärna vilja höra era åsikter :)

Kanske att det är lämpligt att skriva mer utförligare om praktikplatser om det är ett djurrelaterat yrke jag söker och skriva mer enkelt som jag gör nu när det är ett icke-djurelaterat yrke jag söker?

Hoppas det inte blev allt för rörigt nu! :)

/Elin

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
[ErikSvensson]
2012-11-16 23:40
#1

Ta med praktik om du soker arbete inom samma omrade. Ta bort det sa fort du fatt mer 'riktig' erfarenhet pa CV't. Finns ingen anledning att inte ta med det i borjan av din karriar om det inte ar helt irellevant.

pistenbully
2012-12-02 21:18
#2

När man haft 2-3 riktiga anställningar så skall man ta bort praktiken ur cv, så killen på startkraft till mig. Så praktik har jag alltid haft med i mitt cv, det är trotts allt en erfarenhet. Vet dock inte hur man skall göra när man haft praktik genom skolan och inte af, men det är ju trotts allt en erfarenhet. Jag kan nog hålla med föregående skrivare.

Swadika
2012-12-05 11:55
#3

Vi håller på med CV i skolan nu, och vår lärare sa att när man precis har gått ut gymnasiet har de flesta ingen mer erfarenhet än praktikplatserna man haft i skolan. Därför kan man ta med dem för att det ser bättre ut, och sen självklart tar man bort dem när man fått några riktiga anställiningar.

Men tex praktiker man hade i mellanstadiet kanske inte är lika bra att ta med som man hade på gymnasiet eller högstadiet.

På mitt CV har jag med praktikplatsen jag hade i 9:an (för det är inom det yrket jag letar jobb), och praktikplatsen i gymnasiet. Men man ska vara noga med att skriva att det är en praktikplats.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

pistenbully
2012-12-05 12:04
#4

#3 har man praktik i mellanstadiet? :-/ Jag skulle nog inte skriva med praktik ifrån grundskolan, däremot ifrån gymnasie eller annan form utav praktik.

Swadika
2012-12-05 12:06
#5

#4 Vi hade det i alla fall, alla tre åren.

Jag valde att ta med den plats jag hade i 9:an, dels för att det var två veckor och för att det är inom det yrket jag kommer leta jobb också.  Bara för att visa att man har lite erfarenhet utav det :) Men om jag hade haft praktik inom ett helt annat yrke, hade jag inte haft med det :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Qimsid]
2012-12-14 15:14
#6

Alltså, ett CV är ju ett underlag och på ett CV kan man ha med vad man vill, men man vill ju ha med det som ser "bäst" ut.

Praktik är absolut en erfarenhet och jag tycker du borde ha med det under en egen rubrik samt vad du fick göra! det är mycket bättre att nämna något som Du själv tycker att du fått erfarenhet av, för då ser ju arbetsgivaren vilka erfarenheter du tagit till dig.

Om jag var arbetsgivare skulle jag absolut välja dig med praktiska erfarenheter än någon som bara har ett blankt CV och inte verkar ha gjort nånting.

Annons:
Upp till toppen
Annons: