Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 2042 ggr
Lellosh
10/19/12, 4:15 PM

Min dröm

Hej, det är så att jag går i gymnasiet just nu, första ring. Jag går på vård och omsorgsprogrammet och jag vill bli en barnläkare.

Nu undrar jag såhär. Hur gör man? När jag är klar med gymnasiet, hur ska mina betyg se ut? Just nu kan man säga att jag är en VG-människa.

Hur gör jag från det att jag tar studenten tills jag är en barnläkare?

Annons:
Katthemsmatten
10/19/12, 4:24 PM
#1

Först och främst så är det tuffa intagningskrav på läkarlinjen. MVG i snitt direkt från gymnasiet, så du får kolla vad det finns för andra möjligheter att komma in om du "bara" (och det är inte så bara tycker jag) har VG.

Efter fullgjord läkarutbildning och AT-tjänstgöring finns möjlighet att läsa vidare till barnläkare. Efter ST-tjänstgöring är du sedan klar. Många års studier blir det, men har man en dröm finns alla möjligheter att förverkliga den - åtminstone på sikt.

Läkarutbildning finns i Umeå, Uppsala, Lund och Stockholm (Karolinska Institutet). (Jag kan ha glömt något universitet.) Kolla närmare med yrkesvägledningen på din skola eller via internet för dessa universitet. Eftersom du just börjat gymnasiet kan det ske många förändringar när det handlar om intagningsförfarandet innan det är dags för dig att söka till en utbildning.

Önskar dig varmt lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Moa-]
10/22/12, 9:03 PM
#2

Linköping och Örebro har även de läkarprogram.

Du behöver troligen läsa till en hel del ämnen om du läser vård- och omsorgsprogrammet idag. Dels måste du välja rätt kursen inom programmet för att överhuvudtaget uppnå grundläggande behörighet till studier på universitet/högskola. (I grunden är programmet yrkesförberedande.) Svenska 3 och engelska 6 kan gå att läsa som programkurser, annars skall du ha rätt att läsa dem på elevensval eller i form av utökat program för grundläggande behörighet. Källa Lämpligaste programmet att läsa om du vill bli läkare är naturprogrammet.

Behörighetskraven för läkarelinjen: Grundläggande behörighet samt Bi B, Fy B, Ke B och Ma D (områdesbehörighet 13). Eller
Områdesbehörighet A13 (Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4).

För att komma in på Linköping krävdes som lägst (den som kom in som reserv) 1.8 poäng på högskoleprovet eller 22,3/22,5 poäng i betygsnitt. Med andra ord väldigt nära högsta betyg i samtliga ämnen, plus att vederbörande måste ha läst rätt ämnen för att få fulla meritpoäng.

Med andra ord är mitt tips till dig om du är väldigt säker på ditt eventuella yrkesval att försöka lägga till så många kurser som möjligt för att uppnå behörigheten till programmet, och sedan råplugga inför högskoleprovet. Annars måste du som sagt var på "A" på samtliga kurser under din gymnasietid, (möjligen någon kurs med lägre betyg om du läser fler kurser om programmet kräver så att du kan "plocka ur" kursen från ditt samlade betygsdokument).

Så om du är säker på ditt val så får du arbeta hårt (det är den svåraste utbildningen att komma in på i Sverige). Lycka till! =)

Upp till toppen
Annons: