Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2057 ggr
Nosen
2012-09-24 19:31

Ingen slut tid på passet?

Får arbetsgivaren ge ut arbetspass utan slut tid?

Alltså att man får gå hem när man är klar, vilket betyder att man aldrig vet när man ska sluta. Ibland 10,00 och ibland framåt 13,00

Jag jobbar med frukost+städ på hotell. Idag ringde han dessutom mitt i passet och ändrade och sa att jag fick gå hem direkt efter frukost och inte skulle städa.

Allmänt så ligger arbetspasset 6,00-12,00 och man ska vara klar helst innan 12,00. Så ibland blir det lite stressigt också.

Skulle vara bättre med slut tid så man kan beräkna lön och veta när man kommer hem om dagarna. Dessutom har vi inte några scheman heller, en vecka i taget som bäst.

En liten undran bara, hoppas någon kan svara.

Annons:
[Moa-]
2012-09-24 19:44
#1

Vad har du för anställningsform?

Vad har ni avtalat gällande arbetstider?

Finns det något kollektivavtal på arbetsplatsen?

Nosen
2012-09-24 21:01
#2

Provanställning, deltid, sedan får vi se om jag får vara kvar.

Det är kollektivavtal.

Vi har inget avtalat gällande arbetstid. Jag vet bara vilken tid jag börjar om dagarna, nu verkar det ju som att man kan vänta sig vad som helst när man går till jobbet.

En kollega sa att hon aldrig kunde planera något med barnen eftersom hon aldrig visste när hon slutade. Jag tyckte det lät konstigt.. Hon hade dessutom jobbat där väldigt länge.

Nosen
2012-09-24 21:03
#3

Men jag har inte fått något skriftligt än, de sa att de skulle fixa det. Men sen när jag läste på så stod det att det inte är obligatoriskt vid provanställning så jag har inte påminnt dom. Om jag får vara kvar sen så ska jag se till att det blir ett riktigt kontrakt där allt står svart på vitt hade jag tänkt.

[Moa-]
2012-09-24 21:17
#4

Du skall oavsett anställningsform få på papper vad som är avtalat (ej ett kontrakt med andra ord) inom en månad (detta gäller om anställningen är längre än 3 veckor), enligt LAS 6c.

En provanställning saknar all säkerhet som andra anställningar har, den kan löpa under som längst sex månader och avbrytas av arbetsgivaren utan förvarning om inget specifikt om uppsägningstid avtalats. LAS 6§.

Om provanställningen ej sägs upp inom avtalad tid (som längst 6 månader) så övergår anställningen till en tillsvidareanställning utan att det behöver avtalas.

Gällande arbetstid och sluttid, så nej, har ni ej avtalat något annat så är det helt okej med en öppen sluttid. (T.ex. att vissa arbetsuppgifter skall slutföras.) Sedan kan du kräva att ni avtalar om en specifik sluttid, anställningsavtal är ett konsensualavtal, där båda parter väljer och avtalar med varandra, formkrav föreligger ej.

Det ovan skrivna gäller så tillvida ert kollektivavtal säger något annat, men för att veta det så måste du läsa det.

Nosen
2012-09-24 21:21
#5

Okej tack så mycket för hjälpen!

Det enda jag vet är att jag har en provanställning på 1 månad och om allt går bra så blir det en tillsvidare sen kan jag tänka mig.

De sa att det var en uppsägningstid på 14 dagar, från båda håll. Men det var inget som de frågade mig om utan mer att så var det. Arbetstiden var också sagd på det sättet.

Men ska prata med dom om det skriftliga.

Man får väl skylla sig själv när man inte är påläst innan. När man kommer till ett nytt jobb så går man bara med på vad de än säger för man är så glad att man har fått ett jobb. Men ska tänka på detta till nästa gång.

Tack igen!

[Moa-]
2012-09-24 21:32
#6

Nosen; då har ni avtalat om 14 dagars ömsesidig uppsägningstid, detta avtal är giltigt. Har ni sagt något om arbetstiden är även detta avtal giltigt.

Det är inte lätt att ha koll på allt. Jag hade aldrig trott att en visstidsanställning helt saknar uppsägningstid och möjlighet att avsluta i förtid om detta ej avtalats specifikt. Detta är något som du specifikt bör tänka på vid framtida anställningar.

Du väljer dessutom din anställning lika mycket som arbetsgivaren väljer dig. Ni avtalar båda om villkoren och lönen, detta är värt att tänka på. Tyvärr har arbetsgivaren ofta en bättre förhandlingsställning, men vissa saker brukar vara möjliga att få igenom.

Lycka till! =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: