Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3840 ggr
kredka
8/24/12, 12:13 PM

Övertid?

Om man jobbar som personlig assistent och har anställning typ fast dock det står så länge uppdraget varar och får betalt timlön men anställningsavtal står på 30 tim/ vecka finns det nåt sånt som övertid då? Vet att om man är anställd som vik vid behov och har timlön så finns det ingen övertid utan man kan jobba max 300 tim i månaden, men gäller samma sak om man har anställning på ett visst antal timmar i veckan dock timlön?? Det är nu så att jag har egentligen bara 30 tim i veckan på mitt avtal men måste ställa upp hela tiden så att mina timmar går upp till över 250 nu i månaden… Känns inte roligt att behöva ställa upp så mycket för vanligt timpris :/ sedan en extra fråga - om brukare vill renovera hemma typ måla väggar, ta bort gammal tapet sätta på nytt tapet - har brukaren rätt att kräva av assistenter att utföra hela renoverings arbete under sina timmar på jobbet utan extra betalt??

Välkommen till ferretplanet.se :)

Annons:
Åsa S
9/2/12, 12:45 PM
#1

Nej du ska inte tåla att jobba mer timmar än det står i ditt kontrakt utan mer betaltkanske ditt kontrakt ska omförhandlas ifall du måste jobba mycket mer.

Ta kontakt med facket så får de förhandla åt dig och reda ut vad som gäller.

+Tapetsering, målning kan väl inte ingå i tjänsten överhuvudtaget man ska väl hjälpa personen med sina behov inte att renovera en lägenhet det finns det andra man bör anlita för, en personlig assistent är inte snickare, målare, rörmokare eller dylikt. Visst göra något enklare som sätta upp en tavla eller sätta ihop en ikeahylla kanske man kan hjälpa till med men när det gäller sånt som tapetsering och målning så ska du nog säga nej.

kredka
9/2/12, 6:25 PM
#2

#1 tack jag har varit på ett möte med företaget som har min kund som uppdrag och dom har sagt samma sak om renovering dock vi är oense om antal timmar och betalt för det :/ blir nog att kontakta facket i vilket fall som helst…

Välkommen till ferretplanet.se :)

emoflickan
9/7/12, 9:54 AM
#3

Låter ju lite galet att du inte får övertidsersättning? En normal månad är ju 165/166 timmar sen är man ju uppe i övertid. Jag jobbar också som personlig assistent och förra månaden fick jag inte ta fler pass för att jag kom upp i 165 tim, efter det måste dom betala 250% övertidsersättning vilket dom inte är pigga på i den här kommunen!

Zahara
9/16/12, 9:01 PM
#4

du jobbar 37 timmars vecka om du även jobbar kvällar och helger så då är en heltid 148 timmar och allt där över övertid, tom kval tror jag…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: