Annons:
Etikett04-yrken
Läst 11589 ggr
[RMSLiners]
2012-08-19 09:41

Lista fysiskt tunga jobb

Det är dags för mig att byta arbete efter 3 år i samma bransch med samma rutiner varje dag och jag har fått i uppdrag att göra en lista på tänkbara jobb jag skulle vilja arbeta med till September när jag ska in för ett möte.

Kraven jag har är att de är fysiskt tunga, varierande, gärna utomhus eller växlande och gärna med djur men det i sig är inget krav.

Enda jag kommit på hittills på egen hand är, Försvarsmakten men med min synskärpa och lite andra drömmar i livet är drömmen om att jobba hos dem helt uteslutet. 

Hjälp mig, jag är vilse bland alla yrken.

Annons:
[Moa-]
2012-08-19 14:08
#1
  • Parkarbetare/fastighetsskötare/snöskottare
  • Arbeta på lantgård
  • Vissa lagerarbeten är fysiskt tunga, dock sällan utomhus
  • Hemtjänsten, både lyfta och vända äldre, handla, gå i trappor bära och gå mellan hus

Det beror ju på vad du ha för intressen, utbildning, erfarenhet och liknande…

[RMSLiners]
2012-08-19 14:41
#2

#1 Inget av det utom lantgård är jag speciellt intresserad av och en del av dem har jag redan provat. 

De jag själv kommit på nu utom försvarsmakten är väktare, polis, brandman, kustbevakare och vakt (men vet inte om jag vill stanna på kriminalvården direkt) mm. Utbildning kan man skaffa så det är bara att komma med förslag så länge utbildningen är via bolaget vill säga då jag just nu studerar till jurist, kan då inte ta det via skola. (brandman och polis går då bort)

Intressena är många men djur är ett och då främst hästar och hundar, slädhundar då. Jag vill ha ett riktigt arbete man kan komma och gå till, där jag trivs och som inte kräver att jag måste ge upp alla drömmar/planer jag har. 

Planer är bla att införskaffa ett spann slädhundar och börja med draget i större utsträckning än det jag idag gör. Samt skaffa hästar och tävla i hoppning. Övriga intressen är krigshistoria, sport, träning, medeltiden mm.

Allt går att lösa på ett eller annat sätt vad gäller utbildning och andra kriterier, jag är villig att kämpa för det jag vill uppnå. Så ös bara på med förslag så får jag plocka själv.Flört

Halvdansken
2012-08-20 18:14
#3

Nånting i skogen? Röja med motorsåg är tufft.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2012-08-20 18:16
#4

Vad menar du med " Utbildning kan man skaffa så det är bara att komma med förslag så länge utbildningen är via bolaget vill säga då jag just nu studerar till jurist, kan då inte ta det via skola."

Är det bara nåt extraknäck du är ute efter?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-08-20 18:22
#5

Lät allmänt luddigt.

Mitt tips blir helt enkelt kolla arbetsförmedlingen på nätet, börja uppifrån och gå nedåt, sök de jobb du skulle kunna vara intresserad av…

[RMSLiners]
2012-08-20 20:18
#6

#4 Jag studerar till jurist via universitet (utan CSN lån) samtidigt som jag har ett heltidsjobb jag nu vill byta till något annat. Utbildning kan man få via bolag dvs, vill du jobba som kustbevakare utbildar de dig på plats med full lön och du blir sen anställd om du får godkänd utbildning hos dem. Det är ett nytt heltidsjobb jag är ute efter.

#5 Jag kan inte gör det mer tydligare än att jag vill ha tips på fysiskt tunga arbeten, sen vet jag själv vad jag kan ta och inte ta. AF ska jag träffa den 3e och det är tills dess jag har i uppdrag att lista tänkbara arbeten jag är intresserad av, en lista jag sen ska gå igenom med dem för att sen titta på eventuella möjligheter.

Annons:
Halvdansken
2012-08-20 22:10
#7

Men om du nu studerar juridik, tror du helt ärligt att en firma skulle satsa pengar på att utbilda dig till tex Kustbevakare, när de vet att du egentigen vill vara advokat (eller annat juristjobb)?

Alternativt att du inte orkar göra färdigt din utbildning. Det är ju inte den enklaste precis. Men det vet väl Moa allt om.

Hur länge har du läst?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-08-20 22:27
#8

Halvdansken; nu hängde jag inte med på vad jag vet allt om?

[RMSLiners]
2012-08-20 23:16
#9

#7 Vilka pengar hävdar du att de ofrar? Du går utbildning och får lön eller en viss procent av grundlönen som tex kustbevakare under utbildningen och sen efter det jobbar du hos dem med full lön. Likadant gäller väktare på ett bolag och vakt inom kriminalvården. Vad gäller juridik kan man använda det inom i stort sätt alla arbeten. Väldigt vanligt att kriminalvårdare tex utbildar sig juridiskt men stannar inom kriminalvården.

Jag ser liksom inte vad detta har med ämnet att göra. Jag bad om hjälp kring förslag på fysiskt tunga arbeten, hur det blir sen för min del är väll ändå min ensak. Trodde man kunde ställa sådana frågor här, eller?Obestämd

[Moa-]
2012-08-20 23:19
#10

RMSLiners; det kostar pengar för företag att utbilda dig, du säger själv att du skulle få samma lön under utbildningen som under arbetet, utöver det kostar personen som utbildar dig, lokaler och material till utbildningen. Skulle du bli färdigjurist skulle du troligen vilja ha ett mer kvalificerat arbete och ej bli kvar, de får med andra ord ej full avkastning på sin investering i dig som arbetstagare och skulle troligen välja någon som stannar mer långsiktigt.

Halvdansken
2012-08-20 23:21
#11

Moa - att du läser juridik, den uppfattningen har jag i alla fall fått.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[RMSLiners]
2012-08-20 23:27
#12

#10 Det fattar jag väll själv men det är inte därför jag läser juridik för att börja på någon advokatbyrå och sitta vid ett skrivbord, då skulle jag få klastrofobi. Arbetet jag vill ha är ett arbete jag vill trivas med och stanna hos självfallet, att jag sen studerar är bara en pusselbit i mina planer i livet och något även ett jobb kan dra nytta av i vissa fall. Därav skrev jag att jag kan plocka själv bland förslag.

Jag ska väll inte behöva lägga upp hela mitt liv och mina planer för att få svar på en simpel fråga? Och AFs jobb lista har jag redan petat igenom men de tar vanligen inte med allt.

[Moa-]
2012-08-20 23:36
#13

Halvdansken; okej, du menar så, jag läser egentligen till civilekonom, men kommer förhoppningsvis även att hinna ta ut en fil. kand. i affärsrätt som jag kompletterat utbildningen med, saknas uppsats där bara… =)

RMSLiners; jag anser att du fått flera förlag. Kriminalvården är sällan vare sig ett tungt arbete eller utomhus. Fönsterputsare är fysiskt och utomhus. Jag skulle personligen dock ej kasta bort en utbildning på ett ej kvalificerat arbete där utbildningen ej är direkt relevant.

Annons:
[RMSLiners]
2012-08-20 23:41
#14

#13 Kriminalvården är ett tungt arbete. Jag jobbar redan där men inte som vakt. Det är därför jag fastna för juridik och de stöta mig i det valet. 

Fönsterputs har jag redan hållit på med, jag vill så långt från städyrken det bara går.

Och tro mig, min utbildning blir inte bortkastad så det behöver ingen oroa sig för. Flört

Halvdansken
2012-08-20 23:57
#15

För en gång skull är jag faktiskt fullständigt överens med Moa. Flört

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-08-21 00:08
#16

Halvdansken; ha ha, ja, det är ju trevligt att det händer någon gång… Flört

Gronstedt
2012-08-23 15:24
#17

TS, stallskötare är tungt, mångsidigt och innehåller djur. Tyvärr är det uselt betalt, men om man kan leva med det är det ett härligt jobb. I alla fall 9 månader om året. På vintern är det ganska djävligt, när man växlar mellan kalla och varma utrymmen hela tiden.

[RMSLiners]
2012-08-23 22:51
#18

#17 Har haft det i åtanken men vet inte om jag skulle välj det som heltidsjobb eller så. Vet du vad de brukar tjäna på ett ungefär?

Gronstedt
2012-08-24 09:08
#19

#18: Vet inga exakta siffror, men sådär omkring 80-100 SEK/h eller 15000-20000 SEK/mån, beroende på arbetstider och arbetsuppgifter. Sedan finns det ju många ställen som erbjuder olika varianter, som boende, mat, stallplats etc. i stället för lön.

Åsa S
2012-09-02 12:49
#20

Butiksjobb är ofta väldigt tungt speciellt i livsmedelsbutiker är rätt tungt lyfta bananlådor och dyl. Sprängde blodkärl i njurarna när jag lyftade mjölkbackar, inte kul pinka blod.

Jobbar extra på systembolaget nu, är rätt tungt lyfta vinkartonger men är ju ingenting jämfört med mjölkbackar.

Annons:
[Forest]
2012-09-15 09:47
#21

ett jobb ute som är varierande varför inte kyrkovaktmästare eller fastighetsskötare?

Starta eget annars som "avbytare" åt bönder då de behöver ofta någon/ett par dag ledigt :) Jag tror det är roligt jobb själv arbetat med kor och ungdjur tungt som tusan men dess djur gillar ju när man är snäll och pysslar lite med dom.

Nosen
2012-09-24 21:07
#22

Hotellstäd, jag gick ner 8 kg på två månader, ofrivilligt. Så ja, det var jävlar anamma tungt jobb!

Som tur är har jag bytt jobb nu.

Upp till toppen
Annons: