Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3631 ggr
[rutans]
8/11/12, 6:24 PM

Vad gäller vid timanställning?

Hej! Jag skrev tidigare en tråd som heter "Uppsägningstid som vikarie". Jag fick där veta att muntligt avtal gäller.

Nu är det så att jag inte fick jobbet jag sökte och slutar på mitt jobb sista augusti. Men min arbetsgivare kommer kanske behöva mig någon dag eller någon vecka då och då, när andra anställda ska vara lediga och så.

Om jag bara jobbar då och då räknas det väl som timanställning?

Gäller muntligt avtal även då? Alltså om vi bestämmer att jag tex ska jobba några dagar i spetember och någon vecka i oktober, är jag skyldig att göra det då?

Jag tänker att det i så fall kan bli problem om jag skulle få ett nytt jobb någonstans och har lovat att jobba vissa tider på min gamla arbetsplats och därför inte kan ta det nya jobbet (då blir det ju samma problem igen). :(

Jag vill ju inte tacka nej till att jobba då och då på min gamla arbetsplats, men om jag får ett nytt jobb så vill jag ju kunna ta det.

Annons:
martdat
8/11/12, 7:10 PM
#1

tycker att du tar upp dina frågor med arbetsförmedlingen. de borde kunna. spontant säger jag nej, du är inte skyldig då du bara är anställd efterbehov. då är varje arbetspass en egen anställning elr vad det heter, men bässt du kollar med de som arbetar med sånt här. jag har inga paragrafer att hänvisa till, vet bara vad våra lönekontor o personalansvarig talat om och  vad som står i vårt fackavtalet hoss oss , men det kanske e olika, jag vet inte.

ta upp det med ditt jobb förtst o främst. de ska ju själva veta. personalansvarig elr lönekontoret bör ha bässt koll.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Moa-]
8/12/12, 1:04 PM
#2

Om du accepterar att arbeta vissa dagar som timanställd så är detta ett muntligt kontrakt även detta och du blir skyldig att arbeta de dagarna.

Däremot kan du fritt säga nej till tider om du blir behovsanställd vikarie, men om du accepterar tiderna har du förbundit dig att arbeta de tiderna.

Upp till toppen
Annons: