Annons:
Etikett12-jag-har-fått-jobb
Läst 5034 ggr
MouIIyo
2012-07-26 20:30

Att skriva kontrakt.

Vad ska man tänka på när man skriver på ett kontrakt?

Vilka saker ska man leta efter?

Och vad för saker ska man ha med sig? Kontonummer ect.

Vilka frågor kan vara bra att ställa?


Annons:
ElinaPersson
2012-07-27 07:46
#1

En sak jag blivit fruktansvärt lurad på är att jag gått 4 veckor och i stort sett inte vart anställd enligt papperna.. Försök läsa igenom noga!! Leta efter så kallade "omvägar" i kontraktet och skriv inte på direkt dom säger "signatur här tack".. Känner du att något är oklart, fråga om du får ta hem papperna till nästa dag så du får känna efter.. Ställ lite frågor om stämningen & miljön bland kollegor. Fråga vad dom har för ambitioner och om de kämpar för att få sin personal att växa i sin roll. Nu vet jag inte direkt vad du fått för jobb men ställ motfrågor på deras frågor! Leg & kontonummer samt ett leende brukar räcka att ta med ;) Hoppas du kommer trivas och att dom anstränger sig för att ha dig kvar!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Åsa S
2012-07-29 19:53
#2

Vilken lön det är man ska få, när anställningen börjar, arbetsuppgifter, om det är heltid eller deltid, semesterförhållanden etc. är ju bra att kolla att det står i kontraktet

+Om det är ett vikariat så kan det vara bra att skriva in en klausul där du får rätt säga upp dig ifall du vill. Regeln för vikariat är ju annars att man inte får säga upp sig utan måste stanna tills anställningen upphör = hittar man ett bättre jobb kan man inte ta det.

Maja
2012-08-01 22:52
#3

Läs noga igenom vad som gäller och så att allt är som det som ni har kommit överens om vad gäller arbetsuppgifter, arbetstid (läs gärna igenom om ev. övertidsersättning en extra gång) etc.

Lönen - är det en fast månadslön eller rörlig/provisionsbaserad lön? Se till så att det står exakt hur lönen betalas ut och hur den eventuella rörliga delen räknas ut och betalas.

Förmåner - Se till så att allt om friskvårdsbidrag, semester och andra förmåner står med.

Uppsägning - Vad står det om uppsägning? Från din sida? Från företagets sida? Uppsägningsdatum går ofta att förhandla när den dagen väl kommer, men förhoppningsvis blir du kvar på arbetet ett tag. :)

Alla dina uppgifter ska givetvis stämma och även företagets uppgifter - kontonummer, adress, kontaktuppgifter etc.

Upp till toppen
Annons: