Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4040 ggr
[eken77]
6/27/12, 10:37 AM

Letat, och letat

Har letat över allt efter jobb, men inget passar mig. Jag är inte särskilt kräsen, men känslan kommer att det inte kommer att leda till jobb även om jag söker.

Hur gör man då?
Tänker mig själv att ta det lugnt, och se att jobben visar sig då det är dags

Annons:
Honestyisdead
6/27/12, 12:31 PM
#1

Man får idag tyvärr även söka sådant som inte passar en. Man får söka allt.

[Moa-]
6/27/12, 2:12 PM
#2

Lycka till med sökandet och tänk på att det alltid är lättare att få ytterligare ett arbete när man redan har ett sedan tidigare. Därmed rekommenderar jag att söka även inom vård och omsorg, arbeten som innesäljare och lokalvårdare. Deltid är bättre än inget och ofta en biljett till mera arbete.

Återigen, lycka till!

[eken77]
6/27/12, 2:35 PM
#3

#1 Är öppen för att söka allt (det står i trådens inlägg oxå).

#2 Ja, vad arbetsförmedlingen säger har man ju lärt sig. Tyvärr kan de inte hjälpa mig.

[Moa-]
6/27/12, 3:01 PM
#4

eken77; vet inte om jag skrivit något om arbetsförmedlingen?

[eken77]
6/27/12, 5:04 PM
#5

#4 Kanske inte, men vad du skrev går rakt i linje med vilken uppfattning man har av deras tänk.Gråter

Honestyisdead
6/27/12, 5:31 PM
#6

Då misstolkade jag din mening "Har letat över allt efter jobb, men inget passar mig"

Tog det som att du inte söker jobben eftersom dom inte passar dig. Mitt misstag.

Annons:
[eken77]
6/27/12, 5:42 PM
#7

Ja, hera, läser du meningen efter så ser du nog att innebörden inte var riktigt som du uppfattat.

[Moa-]
6/27/12, 5:49 PM
#8

eken77; jag har helt egna tankar, aldrig fått någon hjälp från arbetsförmedlingen (mer än platsbanken på deras hemsida).

Det räcker ofta med att tänka logiskt… =P

[eken77]
6/27/12, 5:54 PM
#9

#8 platsbanken är väl lagomt hjälp av arbetsförmedling.
Hehe, vem tänker logiskt nu ?

[Moa-]
6/27/12, 6:05 PM
#10

eken77; det innebär dock ingen personlig kontakt där deras åsikter/råd skulle framkomma, utan det handlar om att läsa annonser, finns över hela nätet och även i tidningar, dock mer sammanställt på platsbanken… =P

[eken77]
6/27/12, 9:58 PM
#11

#10 Även jag läser platsbanken. Men tyvärr har det mest sett grått ut där. Brukar känna, att om någon lägger ett jobb framför mig, så tar jag det. För inkomst behövs. Dock ska man inte behöva leta ihjäl sig, få nekan efter nekan.

Honestyisdead
6/27/12, 10:00 PM
#12

#11 Tyvärr är det så det ser ut idag för de flesta.

[Moa-]
6/27/12, 10:04 PM
#13

eken77; i generella fall så gäller det att leta och leta, det är så samhället ser ut idag. Det är få förunnat att få allt serverat på silvertallrik… Jag har sökt många arbeten som jag ej fått, men även flera som jag fått, det handlar om att söka.

Så till vida inga ytterligare omständigheter föreligger…

Annons:
[eken77]
6/27/12, 10:08 PM
#14

#12 men de flesta har en okay uppväxt också. De blir okay personer utan större möda, utan större kraftansträngning.
(i think..)

#13 Jag ser knappt jobb att leta bland. Ingen vill ha saker på silverfat, ingen vill bli uppassad på…vad är meningen med det? Så trist…

Ytterligare omständigheter?

[Moa-]
6/27/12, 10:13 PM
#15

eken77; finns det hinder för aktivt jobbsökande är det en sak, däremot om personen i fråga är frisk och mår bra ("normalt" sett, utöver tillfälliga svackor) skall personen aktivt söka arbete. Gärna på fulltid, vilket är närmare åtta timmar per dag.

Alla ansökningar skall anpassas till det aktuella arbetet, rätt egenskaper och erfarenheter skall lyftas fram för varje tjänst. Sök samtliga arbeten som finns på platsbanken som ej kräver en väldigt specifik utbildning som du saknar, samt alla arbeten genom olika bemanningsföretag så har du snart ett arbete. Sedan går det som sagt att söka sig vidare…

Honestyisdead
6/27/12, 10:22 PM
#16

#14 Vad har det med saken att göra? Är du sjuk då?

Det finns många människor i vårt avlånga land med olika typer av problem såsom jobbiga uppväxter.

[eken77]
6/27/12, 10:50 PM
#17

#15 Du är i linje med AF, något annat kan jag inte se. Det är inget fel, men deras upplägg fungerarr inte för mig.

#16 Men nu utgår jag från MIN situation, eftersom det är jag som söker jobben.

Honestyisdead
6/27/12, 10:56 PM
#18

#17 Vad ÄR din situation då? Är du arbetsför?

[eken77]
6/27/12, 10:59 PM
#19

#18 Vad innebär arbetsför, för dig?Oskyldig

Honestyisdead
6/27/12, 11:14 PM
#20

#18 Att man är kapabel till att arbeta.

Annons:
[eken77]
6/27/12, 11:49 PM
#21

#20
för mig, betyder det att mer än så. det går således att utveckla!
tråden börjar bli utvattnad.

Honestyisdead
6/27/12, 11:56 PM
#22

Förmodligen för att du inte ger några riktiga och raka svar.
Känns igen kraftigt.

[eken77]
6/28/12, 12:49 AM
#23

du ser väl att diskussionen är färdig.
var inte så påträngande!

[Moa-]
6/28/12, 8:42 AM
#24

eken77; skapas en tråd om att söka arbeten och problem kring detta lär vissa frågor ställas, det är mest att acceptera detta…

Sedan måste du också komma till insikt med att arbeten inte erbjuds utan söks i regel och att det gäller att söka dessa aktivt fram tills ett arbete erbjudes och accepteras…

[eken77]
6/28/12, 8:48 AM
#25

#24 Förstår det, klart man behöver visa sig tillgänglig. Vet självklart hur att söka jobb, men själva hela den grejen är deprimerande. Man ska kunna söka 2-3 jobb sedan ha åtminstonde en intervju om det skall kännas värt. Det är min uppfattning.

[Moa-]
6/28/12, 9:01 AM
#26

eken77; du lever i en drömvärld och måste vakna upp! Så var det på 40- 50-talet, inte idag…

[eken77]
6/28/12, 9:10 AM
#27

#26 jag ser att du tröttnar. En drömvärld visst, men man sökte inte jobb på sättet beskrivet i #25, 70 år tillbaka i tiden.

Vad får du det från?

Annons:
[Moa-]
6/28/12, 9:16 AM
#28

eken77; under den tiden så frågade du på två - tre företag innan du fick ett arbete…

[eken77]
6/28/12, 9:27 AM
#29

#28 du tänker så. Jaha då är jag med.

Dock utan vidare utbildning känns det ändock rätt lönlöst eftersom att det står i alla annonser att de kräver jobberfarenhet. Och främst inom det område man söker i också.

Sedan har jag som sagt lite psykiska problem ett tungt sinne…så innan mitt sinne är lättsamt förmodar jag att arbete och arbetssökande skulle dra ned mig igen. Så att jag blir överstressad behöver sluta.

Varför inte bli frisk först..?
Alltså så pass frisk, så att man verkligen är friskoch kan ta ansvar för ett arbete och känna spontan äkta glädje och engagemang i jobbet!

[Moa-]
6/28/12, 10:10 AM
#30

Som sagt frisk skall man bli först.

Däremot föreligger på intet sätt några krav på att samtliga arbeten skall ge "spontan äkta glädje" då lever du i en illusion… Arbeten ger pengar och uppehälle, glädje och underhållning får du på fritiden. Sedan kan man trivas bättre på vissa arbeten, dessa kan man när man väl har ett arbete sedan söka sig vidare till.

[eken77]
6/28/12, 10:44 AM
#31

Du har rätt men vilken arbetsgivare vill ha någon som inte vill ha arbetet egentligen?

Det är inte lätt

[Moa-]
6/28/12, 10:48 AM
#32

eken77; de flesta vill ha arbetet för att kunna försörja sig… Att inte känna glädje över att gå till arbetet är normalt.

[eken77]
6/28/12, 2:25 PM
#33

#32 Det förstår jag…arbete är ju synonymt till ett mekaniskt skede. Det vill säga energi som omvandlas=arbete.
Cool

martdat
7/3/12, 1:38 PM
#34

vad för sort arbete tror du att du kan klara av ? hotell där jag jobbar tex så anonserar vi sällan efter folk.

De vi anställer har offta kommit in direkt från gatan och sökt jobb.

i städ, bufe, och ibland även reception kräver vi ingen utbildning utan man blir upplärd på plats.  Skriv ihop ett trevlig papper med precentation av dig själv och ett cv och gå runt till de företag du känner att du skulle kunna fungera att jobba på. Platsbankens jobb har tyvärr så mycket sökande per anons så att leta där det inte är anonserat kan vara en bra väg.  svårt att ge råd om man inte vet vad du söker? har du utbildning elr erfarenhet av något område? körkort ?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Honestyisdead
7/3/12, 1:42 PM
#35

#34 Kräver ni ingen utbildning på de som jobbar i receptionen? Det trodde jag var standard.

[Moa-]
7/3/12, 2:25 PM
#36

martdat; eken77 har avregistrerat sin användare. Dock är det bra med generella tips till allmänheten… Glad

martdat
7/3/12, 4:55 PM
#37

35 nä, inte alltid, vi lär upp själva,de flessta är utan utbildning. elrr. alla jusst nu tror jag. utan relevant utbildning i allafall. data vana o eng kunskap, krav - järna tyska, men det krävs inga kurser elr så,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[0albert]
7/16/12, 6:34 PM
#38

Vill inte klaga men tycker det är lite oroväckande hur de på arbetsförmedlingen verkar använda psykologi för att hålla kvar de jobbsökande.

Maja
8/1/12, 11:09 PM
#39

Nu har jag inte läst igenom alla kommentarer, men kan ju säga vad jag tycker:

Börja med att regga dig på alla jobbsajter som finns - Academic Work, Adecco, Monster (som jag gillar bäst) etc. Där kan du dessutom välja att få mail med jämna mellanrum som matchar dina önskemål. Arbetsförmedlingen har jag inte samma förkärlek för…

Fundera över vilka arbeten som du är intresserad av. Vill du ha städjobb, vill du arbeta inom hotellbranschen, vill du arbeta inom IT? Har du någon utbildning inom något område? Vad tycker du är extra kul? Vad har du för planer för framtiden? Ska du ha ett heltidsarbete eller deltid? Har du planer på att utbilda dig så småningom kanske du ska söka en projektanställning? Skriv ner vad du vill på ett papper så brukar det hjälpa en del.

Ett annat tips är att besöka http://vakanser.se/. Där samlas nästan alla arbeten som annonseras ut. Sök på sökord och hitta ditt drömjobb!

Sök upp företag som du kan tänka dig att arbeta på och skicka in spontana CVn! Inled med varför du vill arbeta hos dem och varför de ska anställa just dig! Spontana CVn är alltid kul att få in - det visar ju att du har ansträngt dig!

Jag ber om ursäkt för om min text är lite luddig, har haft massa anställningsintervjuer med olika arbetssökande idag. :) Men som jag säger - spontanansökningar kommer du ofta långt på. Det var så jag fick mitt jobb som jag har idag! :)

Lycka till!

[Moa-]
8/2/12, 10:35 AM
#40

Maja; Eken är inte kvar på iFokus längre.

Maja
8/2/12, 3:21 PM
#41

Jaha, oj… :) Får väl hoppas att mitt svar kan hjälpa någon annan istället! :)

Annons:
[Moa-]
8/2/12, 3:27 PM
#42

Ja, generella tips är alltid hjälpsamma! =)

Upp till toppen
Annons: