Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4185 ggr
Halvdansken
2012-06-16 20:35

Uppsägningar på jobb.

Vi fick besked i onsdags att ca 30% blir uppsagda innan juni utgång, jobben flyttas till Indien (så är det i IT branschen). Dessutom förväntas det att vi  av "lojalitet" stanna kvar i 6 mån (uppsägningstiden) och lära upp de som ska ta våra jobb i Indien.
Nuvarande firma övertog vårt kontrakt 1e april, och alla bytte arbetsgivare. Efter 2.5 månader blir 30% uppsagda och de tror på "lojalitet!! HA-HA!! Snacka om att det blir många som får ont i ryggen/går ner med stress/långvariga influensor osv.

Ja, det är lagligt. Det är en fri marknad, och om kunden enbart vill spara pengar, så blir det billigare att ha indiska programmerare och projektledare.

Vi får besked den 25 tror de, har ingen aning om jag är på den listan eller inte. Urrk. Det är inte kul det här….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Moa-]
2012-06-18 07:13
#1

Det är ej lagligt att fejka sjukdom, du har arbetsplikt under hela uppsägningstiden. (Med undantag för besök på arbetsförmedling och jobbsökeri.) Så tillvida som du arbetar i Sverige (har inte riktigt fattat vart du bor/arbetar).  Las 12§, LAS 14§

Halvdansken
2012-06-18 09:55
#2

Bor och jobbar i Danmark.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-06-18 10:09
#3

Okej, ja, danska arbetsrättsregler är jag tyvärr inte insatt i, så där får jag ta ditt ord för det… =P

kredka
2012-06-18 11:17
#4

#1 och hur ska man kolla om någon fejkar eller är sjuk på riktigt??

TS ush låter jobbigt med att leva även typ en vecka i sånt ovisshet :(

Välkommen till ferretplanet.se :)

[Moa-]
2012-06-18 11:22
#5

kredka; begära sjukintyg? Standard efter fem dagars sjukskrivning, vid behov (ofta sjuk korta perioder, regelmässig frånvaro) så kan sjukintyg krävas från första dagen.

kredka
2012-06-18 12:01
#6

#5 men det är ju lätt att skaffa en sjukintyg, det räcker att gå till läkare och säga att man har ont i ryggen - det ger minst 2 veckor sjukskrivning och ingen läkare kan säga till 100% om man har verkligen ont eller inte, så det är lätt att fejka. Så jag frågar en gång till: om det är olagligt att fejka en sjukdom hur ska man kolla då om någon fejkar eller inte??

Välkommen till ferretplanet.se :)

Annons:
[Moa-]
2012-06-18 12:39
#7

kredka; ja, läkare i regel ger ej ut sjukintyg hur som helst. Att få ett intyg som säger "NN hävdar värk" ger ej särkilt mycket styrkande av påstådd sjukdom. Skulle det visa sig vara felaktigt så kan det bli fråga om skadeståndsansvar enligt LAS 38 §.

Sedan är det en bevisfråga som i absolut värsta fall kan prövas i domstol, många i dagens samhälle är dumma nog att skriva på bloggar och Facebook att de är ute och tränar och liknande.

kredka
2012-06-18 13:24
#8

Men om man säger att ma har ont i ryggen så oftast läkare säger att man ska gå och träna för att stärka ryggen, om man tex är sjukskriven på grund av psykiska problem så läkare säger att man ska göra det som ger en möjlighet till avkoppling och om nu någon tycker att det är avkopplande att gräva på sitt eget tomt och plantera blommor så ingen kan väl ifrågasätta det, eller? Ja menar bara att det är svårt att bevisa att någon fejkar sjukdomen.

Välkommen till ferretplanet.se :)

[Moa-]
2012-06-18 13:38
#9

Det finns ju flera kända fall, mannen i rullstol som dansade med Lisebergskaniner bland annat, som sagt knäppa uttalanden på Facebook finns också flera exempel på dumma uttalanden.

Sedan handlar det i civilrättsliga frågor snarare om sannolikt än om ställt bortom rimliga tvivel så som i brottsmål, så lättare att fatta fällande domar.

Stephanie
2012-06-18 13:47
#10

Vad händer om man helt enkelt skiter i att gå till jobbet? Alltså struntar i sjukintyg och sånt och bara låter bli att gå dit.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Moa-]
2012-06-18 13:52
#11

Stephanie; uppsägning och/eller skadeståndsansvar. (I Sverige har vi arbetsplikt både under uppsägningstiden och "vanligt" arbete.) Det är ett tvåsidigt avtal med ansvar för båda parter som tecknas, därmed är båda parter fullt ut bundna av det avtalade.

Halvdansken
2012-06-18 14:04
#12

Det absolut vanligaste i Danmark är att man blir "friställd" alltså att man får gå hem, men eller mindre samma dag. Att tvimga folk att stanna kvar och lära upp de nya som ska göra våra jobb får nog många att gå ner med stress och depressioner - utan "fusk".

Givetvis får man inte fejka i Danmark heller, jag drog det nog till sin spets, det var mer att folk var så j*vla arga på hur man får uppföra sig. För 2 månader sen blev vi hälsade välkomna "i familjen" och fick se hur många möjligheter det fanns och hur fantastiskt det var att jobba där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-06-18 14:32
#13

Jag anser inte att det är konstigt att man skall fullfölja sitt arbete när uppsägning sker helt enligt avtal och på ett korrekt sätt. På samma sätt kan en arbetsgivare förvänta sig korrekta uppsägningar från den anställdes sida.

Att ett företag vill maximera sin ekonomiska vinst är inget konstigt då detta är det primära målet för ca: 95 % av företagen.

Annons:
Halvdansken
2012-06-18 15:28
#14

Snälla Moa. Kan du inte förstå att folk som har jobbat i en firma i många år, som blir sålda till en annan där man blir lovad guld och gröna skogar, kan bli arga över att bli uppsagda 2 månader senare?

Plus att vi ska lära upp de människorna i indien som är orsaken till att vi inte har jobb längre? Hade du bara tyckt det var kul? Och varit förstående? Klart att du skulle lagt ner massor med tid på att lära ut ditt jobb som du trivs bra med, eller?

Många här är är 50-55 + och IT branschen i Danmark har brakat samma fullständigt, så det finns folk nu som är rädda för hus och hem.  

Vänta bara tills du är i samma situation.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2012-06-18 15:29
#15

"på ett korrekt sätt…". Tja. Vi läste om det i tidningen…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-06-18 15:55
#16

Halvdansken; personligt är det självfallet en tragedi att förlora sitt arbete, självfallet! Det säger jag inget emot, men det spelar ingen roll om det är två månader efter en övergång eller ej. (I svenska LAS finns det skydd mot uppsägning pga. av övergången, vet ej hur det ser ut i dansk lagstiftning.)

Det är inte människorna som de som anställes fel att ert företag gör denna omorganisering. Ingen kan tvinga er att vara glada att ni förlorar era arbeten, däremot skall ni självfallet fullfölja er arbetsplikt och arbeta uppsägningstiden ut så som ni faktiskt får betalat för. Allt annat är avtalsbrott.

Att lära upp nya människor lär kunna anses ingå i arbetsuppgifterna.

Personligt är det givetvis tragiskt för de drabbade, men jag förstår de företagsekonomiska perspektiven bakom. Det är möjligt att det är samhällekonomiskt lönsamt, även om det trots allt är negativt för de som drabbas i första ledet.

Halvdansken
2012-06-18 16:47
#17

Just nu skiter jag i de företagsekonomiska perspektiven. Jag är så trött på att se alla programmerarjobb flytta till låglöneländer. Jag har noll förståelse. Det är 4e vågen nu jag är med om. Hittills har jag klarat mig, men jag kan inte ha tur i all evighet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-06-18 19:07
#18

Halvdansken; ja, att du i detta fall ser det så är självfallet, det drabbar dig personligen, jag skulle säkerligen inte heller uppskatta om det var jag som var i din situation. Däremot när jag inte har någon personligkoppling till det hela kan jag påpeka de objektiva synsätten.

Halvdansken
2012-06-18 19:34
#19

Det hjälper inte Moa. Jag är 50 år och varit med om kriser förr och läst ekonomi på Universitetet och jobbat med IT i 28 år osvosv. Jag vet hur det fungerar.

Men nästa gång nån har ett problem och vill "gråta ut" lite, säg bara - jag fy vad tråkigt. Jag behöver ingen objektivitet just nu, jag mår väldigt väldigt dåligt.

Tack för mig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-06-18 20:11
#20

Ja, dock när du uttrycker det som att du skall arbetsvägra och kommenterar juridiska aspekter så blir det en annan typ av diskussion än "vad otroligt trist".

Det svaret hade du fått av mig om det varit en bild uppmålad åt det håller, att du är orolig över ditt arbete och det känns jobbigt, punkt. Utan att lägga in en massa värderingar om företagsförflyttningar, upplärning av nya och eventuella uppsägningstider…

Annons:
Halvdansken
2012-06-18 20:37
#21

Ge dig. Tror du inte det blir personliga värderinga när man blir ersatt och utsparkad efter flera år?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-06-18 20:54
#22

Jag anser att du formulerade dig på ett extremt omoget sätt, att arbetsvägra låter enligt mig som dagisfasoner, men det kanske endast är jag…

Vad du vill ha ut av inlägget förstår jag ej, men men, så är det ju ganska ofta…

Halvdansken
2012-06-18 21:10
#23

Jag har bett sajtvärden stänga tråden då jag nästan gråter då jag läser dina okänsliga och kalla inlägg. När du kommer i samma situation så kanske du vaknar upp. Du har mycket kvar att lära dig Moa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-06-18 21:18
#24

Du har fortfarande inte skrivit vad du önskade få ut av tråden? Som sagt, jag beklagar djupt och inser att detta är en stor personlig förlust för dig. Det är alltid svårt att riskera att bli av med arbetet.

Däremot vidhåller jag att det är barnsligt att hota med arbetsvägran och att skylla på att indierna tar ditt arbete. "Plus att vi ska lära upp de människorna i indien som är orsaken till att vi inte har jobb längre?" Det är företagets mer eller mindre frivilliga omorganisation, inte människorna i Indien som är orsaken.

Sedan lät det enligt ovan som det ej var klargjort än, utan jag hoppas att du får behålla ditt arbete och önskar dig lycka till i den omorganisation som högst troligen kommer att ske!

Halvdansken
2012-06-18 21:30
#25

IT gruppen blev såld till en indisk firma som lägger ner den danska IT avdelningen. Kunden (de vi egentligen arbetar för) tvår sina händer. Den indiska firman intresserar sig inte för oss, utan är bara ute efter att vi ska lära upp deras anställda. Sen är vi ute. 30-50 % ryker i denna månaden, fler till hösten.

Vi känner oss bara dåligt behandlade, och de fina löftena som gavs var ren lögn.

Jag ville inget med tråden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-06-18 21:35
#26

Då är det svårt att veta vad som skall svaras om du inte vet målet, jag har personligen svårt för rena tyck synd om mig och säg vad jag vill höra trådar, men är beredd att falla för detta och anpassa mig om det är det som du önskar.

Tillägg; i svensklag får företag ej avyttra personal endast till följd av en företagsöverlåtelse eller övergång till "billigare" arbetskraft, dock vet jag som sagt inget om hur Danmarks lagstiftning ser ut vet jag ej, men hör med er lokala fackförening och se om ni har något liknande förbud?

Geru
2012-06-29 17:06
#27

Lite dåligt att man förväntar sig bra beteende från dom som arbetar, men inte bra beteende från dom som anställer. Rätt sjukt samhälle det blivit tycker jag.

#1 Om man känner sig nedstämd och liknande och inte känner sig arbetsför av div. anledningar så är det bara att sjukskriva sig.

Det här faller under den genern, om det varit i sverige.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Stephanie
2012-06-29 19:33
#28

Har du fått veta än TS?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Halvdansken
2012-06-29 20:27
#29

Jodå, jag blev uppsagd per 31.12.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stephanie
2012-06-29 23:28
#30

Näääe vad tråkigt! :( Vad tråkigt att höra!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Maja
2012-08-01 23:29
#31

Sitter själv inom IT-branschen och det är väldigt många som flyttar hela eller delar av företaget till Indien/Pakistan etc. Billigt och effektivt, tycker dem.

Synd att du bor i Danmark, vi behöver IT-folk till Stockholm… ;)

Zahara
2012-08-08 09:24
#32

usch vad tråkigt! Kan säga att jag vet precis hur du känner dig! Blev varslad dagen innan jag gick på semester! Blir uppsagd när jag kommer tillbaka från semestern! Inget roligt alls!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: