Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3778 ggr
[Zkold]
2012-04-13 11:26

Måste jag betala tillbaka?

Jag jobbade på ett bemanningsföretag i 1,5 år men i december sa jag upp mig och fick gå efter en vecka. Kollade upp ifall jag hade någon uppsägningstid enligt anställningsavtalet och fann att jag hade en månads uppsägning d.v.s att jag skulle få lön för januari också. I januari fick jag decembers lön och i februari fick jag januaris lön. I mars fick jag en lön till så jag gick in på nätet och hittade info att vissa har avtal med två månaders uppsägning om man jobbat över ett år. Så jag tänkte att det kanske var något sånt. Nu i mitten av april hör min gamla arbetsgivare av sig och säger att dom upptäckt att dom betalt ut lön felaktigt och undrade ifall jag inte hade upptäckt detta. Jag sa som det var och på honom verkade det som att det var mer än bara en lön som jag nu måste betala tillbaka! Det svåra är att… dom pengarna finns inte mer. Kan dom verkligen göra såhär?

Annons:
Björnidet
2012-04-15 01:44
#1

Du bör ta kontakt med det fack som handhar den arbetsplats du jobbat på. I vissa fall kan det vara så att du efter 1,5 år har tre månaders uppsägningstid och den gäller då både för dig och arbetsgivaren, skickar han hem dig efter en vecka så misstänker jag att han blir tvungen att betala uppsägningslön under den tid som avtalet säger. Två månader har jag aldrig hört taöas om men kan natuligtvis ha fel, det kan finnas. Bemanningsföretag har jag ingen erfarenhet av varken som arbetsgivare eller anställd men står det att du har en månads uppsägningslön där?

Prata med facket de vet vad som gäller även för bemanningsföretag.

Lycka till

Camillhe
2012-04-15 02:01
#2

Det här har hänt två vänner till mig och ja, tyvärr, du är återbetalningsskyldig. Man är skyldig att anmäla att man fått in lön som är felaktigt utbetald och även om du inte visste detta så borde du vetat det eftersom det måste ha specificerats i ett avtal. Du såg att du hade en månads uppsägningstid enligt ert avtal. Så tyvärr kommer du att tvingas betala tillbaka, har du tur kanske de kan komma överens om en avbetalningsplan.

[Moa-]
2012-04-15 16:40
#3

Zkold; ja, precis som Camillhe säger så blir du återbetalningsskyldig när du av misstag får pengar som du ej har rätt till.

En annan fråga, var det på din begäran eller arbetsgivaren som tog beslutet att det ej skulle arbeta uppsägningstiden ut?

Det är endast under vissa förutsättningar som arbetsgivaren är skyldig att betala ut lön till dig under uppsägningstiden om du ej arbetar.
"En arbetsgivare kan vara skyldig att betala ut lön till arbetstagaren under uppsägningstiden beroende på situationen. Om en uppsagd arbetstagare som är arbetsbefriad mottager ersättning från annan anställning kan den tidigare arbetsgivaren dra av motsvarande belopp i sin ersättning till arbetstagaren. Dubbel lön under arbetsbefriad uppsägningstid är därför i princip inte möjligt." Källa

Björnidet; vid tillsvidare anställning utan särskilda avtal om uppsägningstid så går LAS in och reglerar, under vissa förutsättningar så blir uppsägningstiden då 2 månader (om den anställde arbetat hos arbetsgivaren i mellan 2 år och 4 år), LAS 11§.

Åsa S
2012-04-22 11:20
#4

Det är ju också skillnad på att säga upp sig själv och att bli uppsagd av arbetsgivaren och om jag förstår rätt hade Zkold sagt upp sig själv och då är det för det mesta bara 1mån uppsägningstid även om man jobbat hyfsat länge.

Jag har varit anställd 9år på mitt jobb om arbetsgivaren vill säga upp mig är det 5mån uppsägningstid men om jag hittar nytt jobb och vill säga upp mig själv så är det bara 1mån uppsägningstid.

Och ja pengar som kommer in på kontot som man inte tror har kommit rätt ska man inte använda utan att kolla upp först att det verkligen är ens pengar för man måste ju betala tillbaka pengar som hamnat fel.

Upp till toppen
Annons: