Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 10196 ggr
ElinaPersson
2012-04-05 12:05

Hur får arbetsgivaren bete sig egentligen?

Hejsan! Glad

Det är så att jag var på gruppintervju på McDonalds och gick senare vidare till personlig. På den personliga bad hon om referenser (vilket är en självklarhet) men var tvungen att lämna numret till min mentor då jag försökt få tag på min kontaktperson jag haft i 4 år för ett annat jobb.

Hon sa att vi skulle få svar efter 1-2 veckor och efter första veckan så mailar hon och säger att hon fortfarande inte fått tag på allas referenser (jag vet att min referens haft sin mobil tillgänglig hela tiden osv eftersom vi ses i skolan varje dag) och säger att vi får svar nästkommande vecka..

Slutet av nästkommande vecka har jag fortfarande inte fått något svar och hon har fortfarande inte ringt min referens, under denna tid får jag även reda på att en kompis till mig fått jobbet (på torsdagen).

På måndagen ringer jag en gång för att fråga om besked och hon svarar:
- "Jag har fortfarande inte fått tag på allas referenser"

Eftersom jag verkligen ville ha jobbet så tog jag telefonen och började ringa runt inom de företag som köpte upp S-post (som jag var anställd på i 4år) för att leta fram min fd kontaktperson. Efter cirka 15-20minuter får jag äntligen tag på henne och självklart ville hon hjälpa mig som referens.

Därefter ringer jag upp McDonalds igen för att ge en referens som finns tillgänglig och som känns mer seriös och opartisk än min mentor.

Till svar får jag (av samma tjej)
- "Vadå ska du byta referens? jag har faktiskt inte tid, du får ringa tillbaka efter klockan 15:00"

Innan klockan 15 har jag dock fått ett mail om att tjänsterna har blivit fyllda av andra personer och jag inte har fått jobbet.

Hon har INTE ringt någon av mina referenser och jag mailade tillbaka för att få svar på varför och vad jag kan tänka på inför nästkommande intervjuer.

Inget svar ännu så det känns bara som att hon bestämde sig att jag inte skulle ha jobbet - detta efter att jag visat största möjliga intresse för tjänsten och letat fram mina bästa referenser…

Vem har gjort fel i denna situation? för just nu är jag bara frustrerad och glad att jag inte blev anställd med henne som personalchef Skrikandes

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Annons:
MichaelE
2012-04-05 12:13
#1

Det finns två saker du kan göra:

  1. Strunta i det, skatta dig lycklig som inte får den personalchefen eftersom en sådan ska inte ha det jobbet. En personalchef måste vara tillmötesgående, vilket jag knappt kan tro att denna har varit. så sök ett nytt jobb med dina nya referenser.
  2. Ring hennes chef eller skicka mejl till hennes chef och dra upp historien. Detta kan ge dig en plats (minst troligt) men det kan även ge henne hett om öronen.
Björnidet
2012-04-05 12:21
#2

Felet ja det skulle väl vara MC Donalds i detta fallet om det gått till som du skriver.

Problemet är nog inte vems fel det är, problemet är att du är utan jobb och har panik. Sedan är det så idag att utannonseras en tjänst så är det oftast  oerhört många som söker platsen, är det då ett lågkvallificerat jobb då skall man ha tur om man får det.

Sedan kan jag tycka att den som anställer skall sätta en gröns för hur många ansökningar han kan ta in, alla måste ju undersökas med referenser och sånt, blir det för många då händer det som hänt dig vilket är tråkigt.

Nu skall du inte kasta in handduken, ge dig ut och besök i stället de ställen eller arbetsgivare som du skulle kunna tänka dig att jobba för, kom ihåg att vara förberedd på frågan, varför skall vi anställa just dig, den är vanlig vid anställningsintervjuer.

Lycka till

ElinaPersson
2012-04-05 12:36
#3

#1 Jag har sökt cirka 160 jobb detta år så arbetslös blir jag nog inte när jag tar studenten i sommar Skrattande men det är så fult att hon säger att hon inte fått tag på allas referenser när hon inte ens FÖRSÖKT ringa alla…

Skulle aldrig ringa hennes chef, jag hoppas hon vet med sig själv hur fel hon gjort och har dåligt samvete över det… Vilket jag knappast tror, men hoppas..

#2 Ja det har gått till som jag skriver, jag tror helt enkelt hon tröttna på att jag ringde 2 gånger samma dag så hon tog allt i egna händer och tackade nej.. Men då har jag iallafall visat mitt intresse… Obestämd

Jag har redan vart runt med CV + personliga brev till cirka 120 ställen (lämnat intresse/sökt rent spontant) och var på intervju för ett annat jobb senast i fredags, som kändes toppen!

Tack!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Björnidet
2012-04-06 13:52
#4

Jag hoppas för din skull att det löser sig. Lycka till.

Halvdansken
2012-04-06 14:04
#5

#3. Synd att säga men vänj dig till det. Shit happens, ibland blir man bra behandlad, ibland inte. Så är det. Det kommer att fortsätta resten av ditt liv, varje gång du söker nytt jobb.

Visst blir man sur, men sånt är livet. Använd din energi på annat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Björnidet
2012-04-07 07:07
#6

De stora affärskedjorna får nog in mängder med ansökningar om jobb varje månad, även om de inte utannonserats jobb. Därför tror jag att de personer som sitter i personalärenden inte bryr sej om ansökningar som kommer då de inte har annonserat om lediga platser.

Självklart skall det vara så att har dom annonserat och får in 100 - 150 ansökningar då måste dom gås igenom enligt mitt tycke, tyvärr så tror jag att de flesta skummas igenom för att ta ut de som de ser i inkomna CV att här har vi en person som skall intervjuas, resten hamnar i sophögen. Tyvärr så tror jag det går till på detta vis vilket är tråkigt för den som söker jobb.

Att säga att hon inte fått tala med en referens och inte har ens sökt den är ett klavertramp som borde meddelas de som sitter i högre ställning, den person som säger sådant ljuger ju och då passar hon inte till det jobb hon skall utflöra, det skapar bara dåligt namn för företaget.Enligt min uppfattning så är den personen felplacerad och skall inte sitta på en position som är så viktig i ett företag att lögner inte får förekomma,personen borde omplaceras till stekgrytorna i bästa fall på MC Donalds.

Annons:
kredka
2012-04-09 13:01
#7

TS tyvärr så har vi såna tider nu att det är betydligt mer arbetssökande än arbetsgivare så arbetsgivare kan göra i stort sett hur dem vill….med mcdonalds problem är sån att dem ogärna anställer folk över 18 eller som inte kommer in genom en av arbetsförmedlingens program, tex program för invadrare. Just nu största chanser att få jobb är genom att bli rekommenderad av nån bekant som redan jobbar på stället där du söker jobb.

om jag skulle berätta här vad fick jag *genomlida* med en av mina arbetsgivarna så ingen skulle tro på mig att såna grejer händer ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Björnidet
2012-04-09 16:32
#8

Är det inom restaurang du söker jobb?

Ketang
2012-04-18 20:40
#9

Tyvärr är det så att det finns som många som söker jobb att arbetsgivare oftast kan välja och vraka. Det är då man märker vilka som är bra och vilka man sen kan kalla riktiga skitstövlar. Tyvärr har man nog ingen skylldighet att göra på ett visst sätt när man söker folk till en tjänst. Hon hade inne dig på intervju och kanske kände att hon ville avvakta lite, dra ut på tiden för att fundera eller ha dig som plan B. Det är så himla svårt att veta hur dom tänker och vet man inte det så är det nog bäst att bara gå vidare och inte se bakåt.

För ett par veckor sen blev jag uppringd av en chef som erbjöd mig ett jobb jag sökt. Han hade fått in mer än 250 ansökningar men sa rakt ut i telefon att jobbet var mitt om jag ville ha det. När vi sen träffades på ett möte erbjöd han mig ett helt annat jobb som var bra mycket bättre än det jag sökt och det innebar att han som blivit erbjuden det bättre jobbet snällt fick ta det jag fick från början. Nu hade dom inte skrivit några papper osv så jag tror inte att den chefen gjorde något fel. Men hade det varit JAG som blivit flyttad till ett sämre jobb bara så där så hade jag nog blivit jätte sur!

[Fröken P]
2012-05-13 04:46
#10

Hej, ts, får jag fråga hur en gruppintervju går till hos dem?

stillness
2012-05-15 15:31
#11

Mc Donalds ägs av "Eliten" och de är riktiga skurkar som utnyttjar arbetskraft.

Se dockumentären här

Det är ett pyramid spel så som så många andra Multinationella Företag

Bojkjotta..

http://www.youtube.com/watch?v=jGfUrdjVNwk

Upp till toppen
Annons: