Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 7164 ggr
Carrolinline
2012-04-04 12:27

Anställningsintervju

Var precis på min "första" jobbintervju. Vad nervös jag var men var ändå lugn. Nu efteråt har jag en dålig magkänsla , dem frågade om jag hade några frågor två eller flera gånger men jag kom bara inte på några :O känner att ja va nog inte förberedd alls men nu vet jag till nästa om det blir någon sådan.. usch känns som ja bara gjorde bort mig totalt.

Någon som har tips på frågor till inervju? kändes så fel att inte ha en enda fråga.

Och dem vanliga frågorna som andra skrivit om här på sidan som dem brukar fråga frågade dem inte mig, tex varför vill du jobba här? mm.

Så intervjun känds konstig och hmm stel och jag kände mig bara dum haha

Annons:
Halvdansken
2012-04-04 16:05
#1

Läste en gång en artikel som var skriven "från andra sidan" - alltså de som satt och intervjuade folk. När det där kom upp - vad har du för frågor till oss - så var den högsta önskan att den intervjuade INTE hade några frågor, för nu vill man bara avsluta det hela och hålla lunch.

Så bekymra dig inte om det. Det bästa är nog att säga "Säkert, men jag kommer inte på några just nu, jag har fått massor med information, är det ok om jag ringer eller mailar om jag kommer på nåt?"

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2012-04-04 16:09
#2

Ett annat trick som jag brukar använda mig av är att vända frågorna om. De undrar varför du vill jobba just där - fråga dem varför du skulle välja just deras firma?  Vad ser du dig själv göra om 3 år = om jag arbetar här, vad är mina möjligheter inom 3 år? Omsättning på personal kan man också kolla (om alla slutar efter 6 månader så är det nåt fel nånstans).

Beror ju mycket på vilken typ av jobb man söker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Björnidet
2012-04-04 23:29
#3

Carrolinline.

När jag anställde personal till mitt företag då fanns en stående fråga som jag inte vet om de använder idag.

Den är: Varför skall vi anställa just dig till detta jobb, det är då du har chansen att beskriva dig själv med alla fördeler du har och varför du skulle passa till just det jobbet. Du får här chansen att berätta om dig själv och vad som då är viktigt är att du är förberedd på den frågan. Man kan fråga på många sätt men vad jag menar att det är du som skall sälja in dina fördelar för jobbet till arbetsgivaren så att han bestämmer sig för just dig.

Arbetsgivaren vill veta vad han får. En minneslapp är inte fel där du skrivit stolpar på hur du skall presentera dina kunskaper och fördelar och varför just du passar till jobbet.

Lycka till nästa gång.

Halvdansken
2012-04-05 11:20
#4

Björnidet. När den frågan kommer upp har jag lust att ta fram ett baseboll-slagträ och ha ihjäl samtliga i rummet. ALLA ALLA alla ställer den frågan och den är omöjlig att svara på.
"varför ska vi anställa just dig?" - fråga mig inte, det var ni som satte ut en annons. Egenligen ska väl det besvaras av intervjuaren. Berättat om sig själv har jag gjort från sekund 1, CV har ni sett. Mina fördelar - Jag är snäll mot djur och lagar god mat? Om jag passar till jobbet - ingen aning, det får väl ni bedömma, jag vet ju inte vem jag ska jobba med eller er organisation osv.

Det där kommer alltid i slutet av intervun, när man är rent utmattad av att se intresserad ut och har pratat så mycket om sig själv att man håller på att kräkas. Vad vill man egentligen höra för svar där? Du som suttit på andra sidan, sas. Jag har alltid undrat.

De frågorna brukar komma sammans med "Nämn 3 fördelar och nackdelar med dig själv" och "vad gör du om 5 år".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Björnidet
2012-04-05 11:53
#5

# 4.

Frågan som ställs är till för att jag som arbetsgivare kan avgöra om personen är den rätta att anställa, tyvärr så måste frågan ställas. Samtidigt har ju den platssökande möjlighet att tala om för arbetsgivaren vilka fördelar han skulle ha om jag får jobbet. Vad som är oerhört viktigt är att vara förberredd på att den frågan kan komma på något sätt.

Du skriver att du har berättat i minuter så att du blivit trött om dig själv, där har du en del av svaret på frågan som ställs enligt ovan.

Då man söker jobb är det ju minst två intervjuare, dig själv som intervjuar arbetsgivaren och jag som arbetsgivare som intervjuar den platssökande, ett fungerande samspel mellan sökande och arbetsgivare brukar ge god översikt om vem man har framför sig.Som platssökande måste man vara berredd på att knepiga frågor kan komma, frågorna är inte alltid spaltat upp på ett papper för de brukar ge sig eftersom intervjun fortskrider.

Tänker man på hur det egentligen går till så är det lättare att förbereda sig för en anställningsintervju.

Slutligen:

Är du förberedd då behöver du inte komma i sitsen med att stå svarslös för visst går frågan svara på.

OCH:

i Platsannonsen skriver ju arbetsgivaren oftast ut vad han söker och vem, därför har du ju frågorna i din hand i och med du läser annonsen, din uppgift blir att finna bra svar på de frågorna innan du går på intervjun.

ElinaPersson
2012-04-05 11:55
#6

#4 HAHA… Basebollträt känner jag igen Skrattande Själv var jag på intervju förra fredagen och det var 2 stycken som gav fakta + ställde frågor.. Till slut fick jag frågan "Har du vart på många intervjuer? du är så lugn och positiv"… Mitt svar var bara "haha nej.. Men ni gav mig ett bra första intryck och ni hade inte det där pokerface och stela som många andra brukar ha, då slappnar man av mer och vågar bjuda på sig själv" Flört

Jag tror det gick hem med tanke på att det är ett butiksförsäljningsjobb!

Svart till TS: Jag har nästan ALDRIG ställt motfrågor, jag försöker peta in dom när intervjun pågår om det är något som dyker upp. Annars är jag oftast nöjd med den information jag fått Glad

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Annons:
Halvdansken
2012-04-05 12:18
#7

Björnidet, givetvis ska arbetsgivaren fråga och kolla vad det är för nån person de ska anställa, men jag är mer imponerad av nån som inte kommer med standardfrågor 1 a, b och c. Som alla andra ställer.
Nu har jag varit i den lyckliga situationen att jag många gånger blivit "headhuntad" eller redan varit anställd och inte måste finna ett jobb, så därför kan jag bli lite irriterad. Varför ska jag jobba där? Vad får jag ut av att byta arbetsgivare?

Men det verkar som om alla ska ställa de här frågorna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Carrolinline
2012-04-05 12:24
#8

Okej tack känns bra att ni säger att man inte behöver ställa frågor tillbaka.. :) Frågan varför ska ni just anställa mig fick inte jag igår , vilket var tur jag hade inte vetat vad jag skulle svara.. :P men nu vet jag till nästa gång ska jag vara förberedd med allt :) man måste ju göra misstag för att lyckas Glad

Björnidet
2012-04-05 12:32
#9

#6,

Ditt inlägg ger bara det dett bra första intryck vilket är positivt för den fortsatta intervjun. Visst är det så att din egen intervju sker med inflikade frågor då och då, att vara lugn, våga se personen som du har framför dig i ögonen då du talar till henne eller honom är viktigt för intrycket du ger.

# 7.

Säkert är det så att de har själva spaltat upp 1 a b c men eftersom intervjun fortskrider kan flera frågeställningar uppkomma, det är därför man skall vara berredd på dom.

Ett bra sätt är att träna mot någon du känner. Ta en toapappersrulle och sälj den till din kompis, du ska se att det inte är så lätt men du får träning i att finna ord snabbt och förresten det behövs inte vara en toarulle du kan välja en begagnad sko eller vad som helst. Att ha ett hyffsat ordförråd är inte helt fel och det kan man få genom träning.

Halvdansken
2012-04-05 12:50
#10

Toarulletiden är nog förbi för min del…

Men ok, jag förstår vad du menar, och jag har många gånger pratat högt för mig själv och svarat på de frågor som eventuellt kan komma. Men efter 30 år i branschen så kan jag svara på det mesta. Det är nog därför jag blir så irriterad på frågorna. Plus att det var ni som ringde mig, inte tvärtom…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Björnidet
2012-04-06 13:50
#11

#10

Roligt att du har jobb och jag håller med att om du är inne i en branch då är det betydligt lättare att hitta svar på frågor om jobbet och dig själv, du vet vad du har och då är det enklare att beskriva detta för intervjuaren.

Däremot de som söker jobb och är unga oerfarna av den sittution som kan komma upp vid en intervju är det värre. Därför är det mycket viktigt att vara väl förberedd, propert klädd och våga se intervjuaren i ögonen under intervjun, detta för att gör bra intryck som jag vet är ett bra vapen att använda.

Trots det så åker man på någon nit ändå men det brukar synas efter en kort till på jobbet, som regel är det provanställning i början det är frågan om.

Halvdansken
2012-04-06 14:01
#12

#11. Du har helt rätt.

Men jag tycker ändå att det skulle vara intressant med arbetsgivare som inte bara kör efter standardformulären. Är man ny och går på många intervjuer (det har jag också varit och gjort) så blir det tjatigt till slut och det låter mer som om man rabblar en läxa. Kanske skulle intervjuarna också anstränga sig lite?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: