Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 5860 ggr
[postmortum91]
2012-03-15 14:00

Vad ska jag göra?

Jag vet, ingen tydlig rubrik.
Såhär är det:

Jag är 21 i vår, läser till mellanstadielärare, är snart klar med mitt första år. Just nu är jag ute på praktik och trivs jättebra.

Samtidigt har jag alltid drömt om att jobba med hus, jag ÄLSKAR att bygga hus på t.ex the sims och älskar att åka runt/gå runt och titta på¨stora dyra hus.

Om jag säger så här: Min absolut stora dröm är att bli fastighetsmäklare, få jobba med att sälja fina hus och samtidigt tjäna rätt bra.

Samtidigt älskar jag att stå inför en klass, men det är kanske inte min dröm. Jag trivs när jag har praktik men läraryrket har jag valt p.g.a.
Det är lätt att få jobb och jag har alltid gillat att vara ledartypen och att stå inför folk, sen gillar jag såklart barn också. Jag är övertygad om att jag skulle/kommer bli en bra lärare. Men samtidigt kan jag inte glömma min andra dröm.

Vad tycker ni jag ska göra?
om jag skulle hoppa av en utbildning som jag är nästan garanterad jobb efter så kanske jag väljer grisen i säcken om jag hoppar av. Ska jag bli lärare först och senare i livet utbilda mig som mäklare?

Såg att det fanns en kvalificerad mäklarassistentutbildning på distans i sthlm, vad tror ni om den?

Ge mig råd, jag skulle verkligen uppskatta det.

Annons:
[postmortum91]
2012-03-15 14:13
#1

haha herregud, jag ringde helt spontant till en fastighetsbyrå här i karlstad och bad att få prata med någon mäklare, då fick jag prata med deras chef. Jag berättade mitt bekymmer och frågade om hur man blir mäklare etc. Det visade sig att han också hade varit mellanstadielärare och var jättetrevlig. Detta gjorde min dag. 

Han tyckte att både lärare och mäklare var superkul, men att det var svårt att vara mäklare om man har små barn hemma. Vilket jag inte har, men kommer antagligen få inom snar framtid, så jag kanske ska vänta och bli lärare först.

Björnidet
2012-03-15 19:24
#2

Självklart skall du plugga först till läraryrket som du verkar ha inom räckhåll. Sedan kan du ju läsa på distans detta med Mäklaryrket och göra sluttentorna på plats i den ort de håller till.

Min dotter är mellanstadielärare och trivs mycket bra med det,lönen kunde väl ha varit bättre säger hon men hon klarar sig gott på den hon har. Idag är hon sambo och har tre barn och det skulle aldrig ha fungerat att som kvinna vara ex: mäklare med tre barn varav två på fyra år, därför lyssna till ett vist förslag, utbilda dej klart och börja en anställning i läraryrket så ska du se att allt löser sig senare.

[postmortum91]
2012-03-16 09:18
#3

#2 Okej tack för rådet :)
Tror också det blir bäst, jag menar jag har hela livet framför mig, är bara 21 i år.

Halvdansken
2012-03-16 18:40
#4

" …få jobba med att sälja fina hus och samtidigt tjäna rätt bra."

Jag vill inte vara sån, men har du sett för mycket amerikanska TV-serier? De flesta mäklare säljer nog lägenheter, och många hus är ganska skabbiga och i stort behov av renovering (inte alla men många). Du ska jobba helger och lov och kvällar, då folk har tid att titta på hus, i det stora hela jobbar du när andra har ledigt. Du ska kunna göra upp budgeter, låneansöknigar osv. Sitta och prata och vara trevlig mot folk som tycjer att "det är för dyrt". Ha diskussioner mellan köpare och säljare.  Köra runt i landet och visa hus. Och leva på provision. Att sälja hus är inte glamoröst.

Du ska kunna svara på många frågor - behövs det deräneras, ska det bytas stammar, hur är det isolerar, vad är det för material, är det en fuktskada, hur är vinden, ska det efterisoleras  bla bla bla…

Det är inte lätt. Min pappa jobbade med det. Kanske bättre att fortsätta spela sims?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[postmortum91]
2012-03-16 18:44
#5

#4 Nu tog jag utgångspunkten att man är skicklig och jobbat ett tag, jobbet måste inte vara glamouröst för att vara superkul :)

Halvdansken
2012-03-16 18:50
#6

Men det tar ett tag innan man blir "skicklig" (hur definierar du det i mäkarbranschen?).

Det är skittufft. och " att åka runt/gå runt och titta på stora dyra hus. " är inte samma sak som att sälja  en etta i en förort. Tror du att mäklare bara säljer lyxhus?

Enda mäklarjobb jag kan tänka mig är om ger sig ion på industrifastigheter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Halvdansken
2012-03-16 18:54
#7

Dessutom ska du ha en mäklarutbildning.

Fastighetsmäklarprogrammet är en tvåårig utbildning som uppfyller Fastighetsmäklarnämndens krav för registrering som fastighetsmäklare. Detta innebär att du läser kurser i fastighetsförmedling, juridik, ekonomi, byggnadsteknik och värderingsteknik.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[postmortum91]
2012-03-16 20:44
#8

#7 det här är inte första gånger jag "råkar ut" för dig, här vill jag ha tips och istället ska du rätta mig och vara översittare.

och jag VET att det är en utbildning på två år, sluta vara sån beservise eller hur fasiken de stavas

Halvdansken
2012-03-16 20:57
#9

besserwisser.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[postmortum91]
2012-03-16 21:48
#10

lol

Halvdansken
2012-03-16 21:57
#11

Kör så det ryker postmortum, du finner säkert din plats här i världen.
Jag är bara rädd för att du blir besviken. Att vara mäklare är tufft. Som sagt jag är uppvuxen med husförsäljande pappa, som alltid jobbade.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[postmortum91]
2012-03-16 22:32
#12

#11 Tack :)
Han jag pratade med när jag ringde ett mäklarföretag berättade att det är mycket slitsamt, och det förstår jag att det är. Trots att det är slitsamt så är det mitt drömjobb, även om man bara har provisionslön (som jag förstått det) så är det mitt drömjobb, trots att man får sälja massa fula lägenheter så är det ändå mitt drömjobb :P

Men min plan är att jag satsar på det i framtiden, när jag fött barn och de blivit lite äldre, jag har ju 40 år på mig :)

Halvdansken
2012-03-16 22:37
#13

Om det nu verkligen är ditt drömjobb, så skulle du kanske satsa på det nu. Att jobba med nåt man inte riktigt vill i 40 år är inte kul.

Jaja, nu blev jag jobbig igen…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[postmortum91]
2012-03-17 09:02
#14

#13 Nej tack, jag uppskattar dina tips. Det jag har svårt för är när människor alltid ska ta fram hindren eller svårigheterna. Det var därför jag tyckte det var jobbigt när du skrev längst upp. Jag är en positiv människa, som är medveten om att det finns hinder etc men väljer att se möjligheterna istället :)

Björnidet
2012-03-18 21:35
#15

Jag måste försvara postmortum91 lite, visst skall du sats frammåt men börja med din lärarexamen. Du ska se att det inte alltid är lätt att vara lärare heller, där stöter du säkert på problematiska barn vars föräldrar inte tar in det du informerar om.

Att vara fastighetsmäklare är inte alls lika svårt som att var lärare för olydiga barn vilket du kommer att få bekanta dig med.Läraryrket får du läsa till i fler år än mäklare och visst tycker jag att du skall ha en vission om din framtid, du har som sagts 40 år till pensionen.

Vad som är ganska vanligt är att då man jobbat ett antal år i ett yrke kommer man på att jäklar det finns flera yrken somskulle vara kul att jobba med. Du kommer tids nog att hitta "ditt" yrke och vad du vill jobba med om du inte fastnar som lärare. Min dotter läste till mellanstadielärare och tog examen för tio år sedan och hon har stött på problemungar flera gånger, trots det trivs hon bra med sitt jobb.

Fortsätt med att ha visioner om ditt drömjobb, möjligheterna kommer säkert till dig också.

[postmortum91]
2012-03-18 21:40
#16

#15 Tack :)
Jo jag vet att många underkastar svårigheterna som finns med att vara lärare, alla tror att det är så himla enkelt etc. Men varför läser man då som i mitt fall i 4 år om alla kan göra det utan utbildning.
Jag trivs som sagt väldigt bra på min praktik nu och läraryrket är något som jag kommer älska att jobba med, men har man en annan dröm så har man :P

Jag vill inte vara 70 år sen och en gnällig kärring som känner att: fasiken, varför tog jag inte chansen när den fanns. Så därför tänker jag någongång i framtiden satsa allt på det jag verkligen vill, mäklare :)

Björnidet
2012-03-18 23:23
#17

Precis vad jag tänkte, du jobbar som lärare och då du känner att du vill gå vidare då tittar du på andra möjligheter till jobb. Mäklare är inget skitgöra precis och visst har dom bra betalt även om de säljer på provision. Själv har jag sålt på provis i många år och det är inget jag ångrar idag, jag lyckedes få ihop till en mycket bra lön under min tid och jag tror att möjligheten till det är inte sämre nu än då för 15-20 år sedan. Som säljare får du vara beredd att ta några hundår men jag är övertygad om att du skulle klara mäklarjobbet också.

Visst skall man ha drömmar också för man måste ju få önska att man kunde flera saker och inte trampa på i samma galoscher hela tiden..

Jag hoppas att du når dina mål.

[luneri]
2012-03-22 12:09
#18

Mitt råd är att gå klart lärarutbildningen eftersom du då får ganska lätta möjligheter till jobb(förmodar jag som lärare).

Sedan är det vanligt att man byter yrke senare i livet. Jag tycker absolut inte du ska ge upp din dröm. Men det kan vara smart att ha lärarutbildningen i grunden ifall det tex inte skulle bli som du tänkt dig med mäklarjobbet eller om det blir svårigheter att få jobb inom branshen.

Jag har själv en dröm som jag strävar efter men som i dagsläget inte ser realistiskt ut. Eftersom min situation ser ut som den gör så funderar jag på at utbilda mig till ett yrke som är lättare att få jobb inom först. Senare vet man aldrig vad det dyker upp för möjligheter.

LadyTherese
2013-10-02 02:47
#19

hej jag är en 30 årig tjej som är USKA och har jobbat som det i 3 år nu.och är timvikarie sen 3 år tillbaka men känns inte som jag kommer få tjänst inom det och börjar lessna lite på jobbet också.Jag är även intresseread av historia..Tror ni man kan få jobb inom det ämnet om man läser historie kurser eller utbildning på distans? eller ska jag stanna kvar som USKA? vad tycker ni?//Therese

Upp till toppen
Annons: