Annons:
Etikett20-off-topic-ot
Läst 3658 ggr
[Hhannah]
2/27/12, 7:36 PM

Lägenhet

Vet ej om detta är rätt forum att skriva i, men hoppas nån kan hjälpa mig, eller ja, ge tips?

Det är så att jag bor hemma, under otroliga omständigheter. Pinsamt och sjukt äckligt. OCH så börja mamma o pappa gå mig på nerverna- IGEN. (flyttade hem för en månad sen, o stå inte ut längre)

Men nu har jag sökt en lägenhet, och HOPPAS mer än ALLT att jag få den, men problemt är att jag inte ha nån imkomst, inte ens soc.bidrag. Få 1000kr/mån av försäkringskassan/aktivitetsstöd.

Men tror ni att soc kommer ställa upp på mig om jag kommer med ett kontrakt, och beskriver min situation hemma? Är dock lite rädd för dom kommer anmäla till häslomyndigheten eller nåt? Men vet ej vad jag ska göra riktigt……

Annons:
Halvdansken
2/28/12, 4:49 PM
#1

Prova och se vad de säger… vad är det västa som kan hända?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

martdat
2/29/12, 7:41 PM
#2

såg du var född 92 , du är 20 då?om jag räknar rätt. går du inte i gymnasiet så ser jag inga hinder, bara du inet har några tillgångar och att du står inskriven på af,

sen om hyresvärden godkänner soc som garanti är en annan femma, större chans om det är komunalt bolag.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Åsa S
2/29/12, 8:16 PM
#3

Fast frågan är om soc ens ger pengar så man kan hyra en bostad, bara för man inte trivs med sina föräldrar så brukar de inte hosta upp pengar i första taget.

Och när det gäller hyresvärdar så brukar de kräva att man har en inkomst på 3ggr hyran och många är benhårda på det. Försökte hyra av kommunen här då jag var tjänstledig och studerade, hade egna pengar så jag tog inget studielån = enligt kommunen hade jag bara bidraget = jag fick ingen lägenhet. Jag försökte erbjuda mig betala 1års hyra i förskott jag hade ju 500 000kr på banken men NEJ jag var inte välkommen hyra jag hade ju ingen fast inkomst i månaden. Det slutade med att jag köpte mig en bostad istället så kommunala bostadsbolag behöver inte vara enkla att kunna hyra ifrån. (är dock väldigt nöjd blev billigare för mig äga min bostad än att hyra från kommunen)

Åsa S
2/29/12, 8:21 PM
#4

Kan även lägga till att det inte är speciellt vuxet att flytta hemifrån och kräva att vi andra ska betala kalaset. Pengarna soc använder ska gå till de som är i yttersta nöd och riskerar att svälta el frysa och du verkar ju inte vara utslängd av dina föräldrar och det låter inte som de är narkomaner eller slår dig = du har ett tak över huvudet och mat i magen. Jag tycker nog du ska kämpa hårt för att skaffa ett jobb först och sen flytta hemifrån. Man bör inte flytta hemifrån förren man är mogen ansvara för sig själv, betala sina egna utgifter etc. att man inte trivs eller blir irriterad av sina föräldrar är peanuts. Som vuxen kommer du sedan troligtvis vara med om värre saker.

martdat
3/1/12, 6:39 AM
#5

är man myndig och över 18 år så har man rätt att ha ett eget boende. föräldrarna är inte försörjningsskyldiga då om hon inte går i gymnasiet,  ts är ju dessutom 20 och är vuxen i lagens mening.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Åsa S
3/1/12, 9:04 AM
#6

Jo så kanske man kan tolka det men hon svälter inte och bor inte så illa att socialen brukar slä'nga ut pengar ur fickorna med glädje, så lätt är det inte få pengar från soc. Har själv varit i samma situation jag ville flytta hemifrån då jag var 23år, inte fick jag några pengar från soc de sa jag hade mat på bordet och tak över huvudet och att det inte var fel bo hemma trots man var över 20år de kunde på sin höjd ge mig lite pengar för att täcka mina personliga utgifter som typ hygien sedan hänvisade de mig till arbetsförmedlingen. Och såhär i efterhand tycker jag de gjorde rätt varför skulle alla andra som jobbar betala en lägenhet till mig när jag faktiskt inte led någon nöd, att få socialbidrag är ingen rättighet det är en tillfällig lösning som man kan använda då det gått riktigt snett i livet är man runt 20år brukar alltid föräldrarna verka irriterande hör till när man är i den åldern.

Annons:
martdat
3/1/12, 5:47 PM
#7

#6 ja så är det klart med, de försöker ju få föräldrarna att behållabarnen, man måsste stå på sig lite,

till ts kan jag tippsa om att trehörna söker mycke vikarier till sommaren om du ite redan sökt , där krävs ingen utbildning,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Hhannah]
3/4/12, 5:45 PM
#8

# Åsa S.

Så här är det hemma hos mig. SKäms som helvete men iaf..

Vi ha ingen el, utan vi ander elverk. Vi ha typ ingen värme? Vi eldar som helvete, och då är de oftast jag som få bära upp ved eftersom pappa inte kan gå, knappt. Och mamma hjälper la till ibland. Hon jobba ju även timmar eller så. Och vi har ingen dusch/värm vatten. För att duscha eller diska, måste vi först tända fyr i vedspisen och sen värma vatten i en stor gryta o sen tvätta av oss på de viset. Ska vi tvätta få vi åka hem till min bror som då bor 5km ifrån oss. (bruka även duscha hos honom). Huset är stort som fan, tror de är 360kvm eller nåt sånt, men vi nyttjar bara övervåningen 3 rum typ. + toa & kök.

Toaletten är så äckligt och ofräsh så ja kissa nästan hellre UTE om ja ska va ärlig. Taket läcker, och taket i köket är typ fallbart? Svårt o förklara.  Det är som sagt kallt, äckligt, skabbig, och jag HATAR och VAN trivs i denna miljön.

Mamma o pappa vägra flytta o dom verka inte bry sig att det inte är hälsosamt att bo så här. Och så verka det också som att dom inte vill att ja ska flytta utan vill ha mig hemma så mycket som möjligt.

Det låter kanske inte så farligt som det är, men aa.. ja hatar de. Men visst ha du rätt. Jag har tak över huvudet o få iaf mat i magen.. oftast. :)

[Highonbluetomorrows]
3/7/12, 5:27 AM
#9

Du får aktivitetsstöd så prio ett ska ju vara att få ett jobb, och jag tar för givet och hoppas att du söker ett sådant aktivt. Vet att det kan vara ett helvete att hitta dock, är själv i samma situation.

Och nej din boendesituation verkar inte alls trevlig :(. Det låter som att dina föräldrar borde sälja huset och använda pengarna till en liten lägenhet där de kan leva ordentligt utefter behov (tänker på din pappa som har svårt att gå). Jag fick betala hyra hemma redan när jag var sexton år gammal för att vi ens skulle ha råd att bo kvar, så var tacksam för att du slipper betala hyra i alla fall.

Varför studerar du inte och tar studiemedel? På det kan du flytta till en nation eller studentkorridor osv, och slippa leva osanitärt.

För övrigt bör du verkligen prata med dina föräldrar om varför de vägrar flytta, jag får uppfattningen att de knappt kan ta hand om sig själva eller huset ordentligt..

[Hhannah]
3/8/12, 4:51 PM
#10

#9, Just nu pluggar jag, eller aa, jag gå SMF, som är nån prova på till folkhögskolan och man kan få förtur till hösten sen och de hoppas ajg på. men visst söker ja lite jobb också. Vill verkligen ha ett så absolut.:)

De totalvägra dom att göra. Dom vill inte inse att de är ohälsosamt o skiter typ i va jag tycker. Och ja, de få ja va glad över.

martdat
3/8/12, 5:33 PM
#11

ja går du i skola sen så kan du inte få hjälp från soc. så ta en lägenehet som du kan betala med studiemedlen, kanske dela med en kompis?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Hhannah]
3/9/12, 12:48 AM
#12

Det är de ja hittat nu. En som ta 2500kr , men få bara 1000kr från f-kassan. :/ 

Alltså, ni få de o låta som ja verkligen vill leva på soc, men de är ju inte för evigt XD

martdat
3/9/12, 6:20 AM
#13

#12 den menar jag abselut inte, men man kan inte bli beviljad soc om man studerar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
[isdrakee]
3/9/12, 4:07 PM
#14

Men om du nu studerar kan du inte ta vanligt studiemedel i så fall? Bidrag + lån ger 8 920 kr / månad.

[Hhannah]
3/12/12, 6:38 PM
#15

Men jag vet inte ens om dom räkna det som att man "studera" ? De är bara nåt prova på i 3 månader. Man få inget betyg eller nåt, men däremot kan man få förtur till vanliga folkhögskolan..

martdat
3/13/12, 6:23 AM
#16

menade när du går folkhögskolan,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

NinjaKakan
3/13/12, 8:53 AM
#17

Är du 20 år, räknar dom dig som vuxen och därmed basta typ. När jag och min sambos ekonomi inte fungerade så sökte vi försörjningsstöd och talade om för dom att min sambo var tvungen att flytta hem till 2 narkomaner om dom inte tänkte hjälpa oss. Vi fick höra att han var vuxen och det är ingen vi tar hänsyn till.

Du kan ju söka som inneboende hos någon också ? Eller hyra en lägenhet i andra hand om du får hjälp från dom, men det lär bli tajt om pengar. Jag får ungefär 5000 kr och jag får betala 3000 kr i hyra här hemma, sen ska jag betala maten vilket blir 1500. Alltså, ingenting blir över.


Björnidet
3/15/12, 7:15 PM
#18

ÅsaS har faktisk många poäng i det hon skriver, visst är det pyton att bo hos sina föräldrar om de inte har de bekvämligheter som en ung (eller gammal) kan begära. Detta med att ni inte har ström, har de eklippt av strömmen eller har den aldrig funnits i huset.

Efter dina beskrivningar om de nu är sanna så skulle dina föräldrar behöva socialt stöd och det är då de som söker det.Att bo som du beskriver är hälsovådligt och därför skulle nog hälsovårdsnämnden i Er kommun behöva göra ett besök för att bedömma hur de egenligen har det.

Sedan är det ju så att innan man skaffar eller drar på sig kostnader i form av hyra och liknande skall man ha ordning i finanserna så att man får det att gå ihop varje månad. Att tro att sociala skall stå för en bostad det tycker jag låter som en utopi och det är det nog också.

Skaffa dig ett jobb så att du själv kan klara av att betala mat och hyra, är jobbet för dåligt betalt då kan du söka bostadsbidrag och hoppas på att få det men det är inte säkert. Pluggar du så kan du ju jobba vid sidan av för att få in lite pengar varje månad. Många ställen vill ju ha personal som de kan ringa in vid behov, börja där.

[Kajsa91]
5/22/12, 7:14 PM
#19

Du får inga pengar av soc om du pluggar, utan man måste söka jobb eller vara sjukskriven för att få det..
Funkar så här iallfall, så antar att det är samma överallt?

Annars, berätta hur det är hemma, att du inte står ut, (överdriv lite, inget man bör göra egentligen men..).
Du får ge det ett försök. Vad är det värsta som händer om dom säger nej?

Förstår att du inte vill bo sådär, jag hade inte stått ut i en vecka ens, usch!

Upp till toppen
Annons: