Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4242 ggr
[Highonbluetomorrows]
2012-02-10 22:31

Rimliga villkor för nyanställd?

Om jag skulle få jobb hade det inneburit att jag var helt ny i arbetslivet och därmed inte kan ställa några krav. Jag är enkelt utbytbar om mina krav inte skulle passa arbetsgivaren.

Det innebär dock inte att jag inte har någon värdighet, eller att jag accepterar vad som helst. Frågan är var gränserna går? Om man hamnar på en ny arbetsplats - vågar man ens ställa krav på sin lön då, eller ska man acceptera det dem ger som förslag även om det är långt under standard?

Det är bevisat att en lägre ingångslön ofta leder till en sämre löneutveckling, då lönen ofta höjs procentuellt. Om två arbetsttagare med lika meriter anställs med olika lön, säg 16 000/mån mot 18 000/mån, så är det svårt att hinna ikapp om man var den med sämre lön.

För att förtydliga så talar jag givetvis inte om att ställa krav på 170 kr/h som vissa kan göra.. Men om man exempelvis vet att det är rätt standard att få 100 kr/h eller mer på ICA som ingångslön, och arbetsgivaren säger att man blir anställd med 90 kr/h, är det då orimligt att be om den där extra tian i timmen?

Jag vet att jag inte hade vågat göra det i alla fall =/.

Annons:
[Moa-]
2012-02-10 22:48
#1

Highonbluetomorrows; de flesta större matvarubutiken är fackanslutna och har tecknat kollektivavtal som reglerar lönenivåerna så inom den branschen har jag aldrig hört att det skulle vara ett problem, snarare tvärtom med nästintill för generösa regler emellanåt…

[Highonbluetomorrows]
2012-02-10 23:07
#2

Ah, om vi bortser från ICA och ersätter med något utan fackavtal/kollektivavtal då? (har ingen koll på sådant).

Säg att min kompis blev anställd på firma X med 110 kronors ingångslön. När jag söker säger arbetsgivaren att jag kan få börja med 80 kronor i timlön. Vad gör jag? Accepterar utan invändningar? Säger att jag gärna skulle få det höjt till 90 kr? Säger att jag vet att min väninna började med 110 kr?

Just nu känner jag att allt är bättre än de 3000/mån man kan få av arbetsförmedlingen för praktik (aka slavjobb, men det är ju bara min åsikt ;)) så jag hade nog faktiskt accepterat det mesta. När man har mer jobberfarenhet under fötterna hade jag dock INTE accepterat vad som helst och i fallet ovan bett om 100 kr/h i alla fall. Om de nekar så har man i alla fall försökt.

[Moa-]
2012-02-10 23:21
#3

Vad är det för arbete?

Jag fick runt 50 kr i timmen på mitt första feriearbete genom kommunen (ett fint antal år sedan har jag fått höra), 86 kr i timmen + OB och provision om jag minns rätt på mitt första arbete som telefonförsäljare, den lönenivån ligger idag kvar på ungefär samma nivå, så det beror helt på vad det är för arbete och hur gammal du är…

110 kr som ingångslön låter spontant väldigt högt för okvalificerade yrken…

[Highonbluetomorrows]
2012-02-11 00:05
#4

En kompis som jobbade på McDonalds fick under 95 kr i flera år, nu får hon 150 tror jag (hon har avancerat i grad). En annan kompis fick som första jobb en anställning på seven eleven och där blev hennes ingånglön runt 110 kr (minns inte exakt, men är samma som livsmedelsaffärer). Hon får typ 120 kr/h nu. Så söker man jobb inom livsmedelsbranschen känns det som att 90kr/h är rätt rimligt?

Min pojkvän har haft otrolig tur (lönemässigt) med sina jobb, alla utan krav på tidigare erfarenhet/utbildning. Det ena är att vara labbhandledare i skolan, dvs hjälpa yngre elever på lektionerna, och för det får han 190 kr/h (125 kr/h + en halv timme extra betalt för varje timme vilket är + 63 kr). Det andra var som testare på ett IT-företag för 140 kr/h där han enligt utsaga mest behövde titta på en datorskärm lite då och då. Nåja. Sådan tur kan man inte direkt räkna med, haha.

[isdrakee]
2012-02-11 00:09
#5

Försöka kan man väl om man törs. Jag har bara varit med om detta en gång. Först började jag jobba på ett företag och hade tjänade då 13.000 kr / månad. Sen blev jag uppsagd för att dom skulle dra ner på folk. Några månader senare ringer dom igen och undrar ifall jag vill ha tillbaka min gamla tjänst.

Det var jag intresserad av men bara ifall jag fick högre lön. För 13.000 brutto för en heltidstjänst är sjukt lite tycker jag. Men det gick dom inte med på utan anställde någon annan istället.

[Moa-]
2012-02-11 00:14
#6

Nej, restaurangbranschen i sig brukar inte ha särskilt höga löner, däremot innebär det ofta mycket obekväm arbetstid vilket ger mer pengar i form av Ob-tillägg. 90 kr i timman är rimligt, även 95 kr, men som sagt ett arbete är ett arbete… Det är nästan alltid lättare att få arbete nummer två när man haft det första, ännu enklare brukar det vara att byta under tiden som du fortfarande är anställd…

Som sagt, många affärer inom livsmedelsbranschen är anslutna till handels och följer deras kollektivavtal, vilket brukar vara väldigt förmånligt för dig som anställd.

För att återgå till din grundfråga, erbjuder de en lön och det är klart att de vill anställa dig så kan du ju nämna att du anser att lönen känns låg och känna av lite om det finns förhandlingsmöjlighet eller inte… Däremot att direkt säga den lönen arbetar inte jag för kan ofta förstöra även om de eventuellt skulle vara möjliga att förhandla med om du bemöter dem på "rätt sätt"…

Annons:
Upp till toppen
Annons: